Jag försökte hitta en sweet spot, där boken ser proffsig* ut trots en begränsad budget.
- Text och layout sköter man själv. Print-on-demand för att slippa tryckkostnaden.
- En bra illustration till framsidan går att hitta för 1500-2000 kr.
- För att hålla nere kostnaden för bilderna i själva boken gör man en tunn bok i A5-format, med små illustrationer.
- Små svartvita bilder kostar kanske 400 kr om man har tur. Säg att man minst behöver ha en illustration på vart fjärde uppslag för att det ska se proffsigt ut. På 30 sidor blir det sju bilder, sammanlagt 2800 kr.
Totalt blir det alltså cirka 4800 kr. Inte jättelite, men ändå nåbart för många. Om man skippar en finkaffe och en utelunch i veckan får man ihop pengarna på sex månader.
Och ett halvår senare har man sparat ihop till sju nya illustrationer. Förhoppningsvis har man också sålt några exemplar, så att den lilla vinsten kan finansiera en extra illustration.
*
Med ”proffsig” menar jag att den ska kunna stå i hyllan på SF-bokhandeln eller ett bibliotek och inte se hemmagjord ut. Hemmagjord är också fint och mycket billigare, men det kan andra bättre än mig.