Vad kostar det att skapa ett rollspel?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
I en annan tråd stötte jag på vad jag tyckte var lite… fantasifulla uppfattningar kring hur mycket tid och pengar det egentligen krävs för att skriva ett rollspel. Upplevelsen, som jag förstod den, var att det krävs en investering i tid och pengar som är närmast oöverstiglig för en normal människa. Sexsiffriga belopp, oändliga oceaner av tid.

Så; eftersom jag har 15+ års erfarenhet av att ge ut böcker på en lärarlön och med en lärares tidsresurser så tänkte jag ge mig på att ge lite real-world räkneexempel. Med förhoppningen att det ska vara till hjälp för någon, och visa att det inte alls är så omöjligt.

TIDEN: Behöver man oändligt med fritid för att skriva rollspel?
Om vi ser till ren textmängd så består Rotsystem av 63 000 ord och Kutulu 13 000. Det ger ett ganska rejält spann. Men eftersom Rotsystem är tjockt och Kutulu hyfsat framgångsrikt så tänker jag att de funkar som exempel.

Uträkningarna nedan utgår från att det går 500 ord på en A4 och att någon som skriver normalsnabbt skriver 40 ord i minuten.

Rotsystem: c:a 126 A4, typ 2.4 sidor i veckan om man ska bli klar på ett år. 1575 minuter, eller 26.5 timmar; en halvtimme i veckan om det ska bli klart på ett år.
Kutulu: c:a 26 A4, typ 0.5 sidor i veckan om man ska bli klar på ett år. 325 minuter, eller 5.4 timmar. 6.25 minuter i veckan.

Sedan tillkommer såklart tid för speltest och layout och sådant – och det tar ju olika lång tid beroende på hur länge man hållit på. Men jag skulle säga att både Rotsystem och Kutulu är fullt möjliga att få ut inom, säg, två år med en ganska modest tidsbudget.

PENGARNA: Detta är klurigare. Det som kostar är ju framför allt illustrationer. Och där beror kostnaden på väldigt många saker – efterfrågad kvalitet, ifall man hittar en illustratör som gillar ens projekt eller ger rabatt till små indieprodukter; ifall man (som jag) vill köpa loss rättigheterna att kunna släppa bilderna med CC-BY-licens, vilken tid på året det är och hur upptagen illustratören är, osv. Jag har betalat allt mellan 2 000 och 15 000 för omslag, och jag har betalat 250–1 500 för enskilda inlage-illustrationer. Jag har aldrig någonsin betalat "hundratusentals kronor".

Men; exemplet Kutulu.

Alles in alles köpte jag 30 inlage-illustrationer till Kutulu, och för det betalade jag totalt ca 30 000. Låt oss säga 35 000 om vi räknar in omslaget. 35 000 utslaget på ett år blir omkring 3 000 per månad. Det är en hel del pengar och jag accepterar att alla absolut inte har råd att lägga undan 3k varje månad. Men jag vet heller inte om man prompt måste ha 30 bilder heller. Eller om man prompt måste som jag köpa loss bilderna för släpp med CC-BY-licens. Dels blir bilderna billigare om man inte gör det, dels finns det ju då redan en hel del CC-BY och på annat sätt lättillgängliga bilder.

Kan man rita själv blir ju kostnaden noll.

Layout… Alla kan lära sig att göra hjälplig, regelföljande layout i Affinity som år gratis, eller InDesign om man har tillgång till det. Det kostar ytterligare tid, men mindre än man tror om man bara är ute efter "bruksduglig" layout som inte är så spännande.

Publicering på Publit kostar ett par hundralappar, att få ut boken på Bokus och Adlibris via Bokingo kostar ytterligare ett par. Tyvärr köper SF-bok vad jag vet inte in den vägen… Men man behöver ingen lagerhållning, inte krångla med distribution. Man laddar upp bok och omslag, och bestämmer pris, trycker "Publicera" och sen är det klart.

Jag hoppas någon gång få tiden och energin att göra min tilltänkta "rollspelsmakarskola" där jag går igenom alla delar som inte handlar om design eller skrivande utan bara om liksom det praktiska…

Jag har också reagerat på den attityden, att man skulle behöva ta ut stora banklån för att skriva en rollspelsbok.

Boken jag håller på med nu är min hittills dyraste. Har betalat för omslag, åtta inlagsbilder, två medförfattare och ett partitur. Runt 17.000 tror jag att jag har lagt - men denna utgift är utspridd över kanske 2 år (omslagsbilden tror jag att det rentav var 3 år sedan jag köpte), och många illustratörer har gått med på att låta mig betala i etapper. Så det har ibland handlat om att jag lagt en tusing i månaden.

Till Kaskelot beställde jag en omslagsbild och betalade två medförfattare - runt 6000:- tror jag. Även denna tog tid att skriva (pga långsam), så den summan är utspridd på flera månader.

Det är liksom inte inga pengar, men det är ändå så att jag som bibliotekarie kan mäkta med det utan att göra alltför stora rov på min hushållsekonomi.

Last edited:
Jättebra post!

Jag har spenderat noll kr någonsin. Går man för en DIY-stil och publicerar digitalt via itch.io eller liknande behöver man inte spendera några pengar.

Och om du kan skriva 100 ord om dagen så räcker verkligen det! Man behöver inte kunna skriva snabbt eller ha en massa tid.

Jättebra post!

Jag har spenderat noll kr någonsin. Går man för en DIY-stil och publicerar digitalt via itch.io eller liknande behöver man inte spendera några pengar.

Och om du kan skriva 100 ord om dagen så räcker verkligen det! Man behöver inte kunna skriva snabbt eller ha en massa tid.
100% detta.

Av alla kreativa hobbies så är rollspelmakande en av de billigaste. Man behöver inte köpa dyra oljefärger eller annat material (jämför skulptur, oljemåleri, osv). Man behöver någon form av mackapär för skrivande och… ja, det är egentligen allt.

Och lite är bättre än inget! 100 ord om dagen, 50 ord om dagen, 10 ord om dagen. Skriver man 10 ord om dagen så tar det 1300 dagar att skriva Kutulu; det är 3.5 år men 3.5 år är inte en orimlig tid att jobba på ett spel! Jag vet definitivt rollspelsprojekt som hållit på längre än så.

Att jag väljer att lägga pengar på konst, snarare än att köra på Public Domain/CC är främst för att jag tycker det är så jäkla kul att beställa från en illustratör. Finns inget ballare än att bara skriva till någon "hej, kan du göra ett tentakelmonster som omsveper Stockholm stadsbibliotek" och så GÖR DE DET. Otroligt.

Sen känns det också bra att kunna stödja andra kreativa personer, med det lilla jag kan.

Last edited:
Att jag väljer att lägga pengar på konst, snarare än att köra på Public Domain/CC är främst för att jag tycker det är så jäkla kul att beställa från en illustratör. Finns inget ballare än att bara skriva till någon "hej, kan du göra ett tentakelmonster som omsveper Stockholm stadsbibliotek" och så GÖR DEM DET. Otroligt.

Sen känns det också bra att kunna stödja andra kreativa personer, med det lilla jag kan.

Ja, absolut!

Jag kommer aldrig döma någon som har en sämre ekonomisk situation än mig som använder fria/gratisbilder, eller för den delen nån som har en likvärdig eller bättre ekonomisk situation men med fler åtaganden och hobbies som prioriteras. Så jag tipsar gärna.

Men jag kände också en viss känsla av inre tillfredsställelse när jag hade möjlighet att betala en riktig konstnär för att göra ett riktigt fysiskt verk med olja och akryl. År 2026 känns det liksom lite extra bra att faktiskt kunna pröjsa någon för ett kreativt arbete.

Jag har också tyckt att det varit roligt att kunna köpa grejer från nya, oprövade illustratörer som kanske inte gjort sig några namn ännu. Att kunna liksom lyfta upp, hjälpa till, ge en "amatör" sina första jobb. De där instegsjobben som just nu faller bort liksom.

Ja, absolut!

För mig är det mest en fråga om förmåga – jag kommer aldrig döma någon som har en sämre ekonomisk situation än mig som använder fria/gratisbilder, eller för den delen nån som har en likvärdig eller bättre ekonomisk situation men med fler åtaganden och hobbies som prioriteras. Så jag tipsar gärna.

Men jag kände också en viss känsla av inre tillfredsställelse när jag hade möjlighet att betala en riktig konstnär för att göra ett riktigt fysiskt verk med olja och akryl. År 2026 känns det liksom lite extra bra att faktiskt kunna pröjsa någon för ett kreativt arbete.

Jag har också tyckt att det varit roligt att kunna köpa grejer från nya, oprövade illustratörer som kanske inte gjort sig några namn ännu. Att kunna liksom lyfta upp, hjälpa till, ge en "amatör" sina första jobb. De där instegsjobben som just nu faller bort liksom.
Helt klart, menade inte att nedvärdera de som går andra vägar!

Och som en sidenote så hänger Per Gradins Teufelsamlingen-omslag, i olja och akryl, bakom mig här på kontoret!

Jag har aldrig någonsin betalat "hundratusentals kronor".
Vore intressant att förstå varifrån denna uppfattning kommer, att det krävs den sortens pengar och tidresurs för att skriva en rollspelsbok. Är det på grund av Kickstarter-kampanjer som drar in miljontals kronor som folk tänker att det är den sortens pengar som fordras?

Vore intressant att förstå varifrån denna uppfattning kommer, att det krävs den sortens pengar och tidresurs för att skriva en rollspelsbok. Är det på grund av Kickstarter-kampanjer som drar in miljontals kronor som folk tänker att det är den sortens pengar som fordras?
Antingen det eller så tittar man på liksom de absolut snyggaste böckerna med flera illustrationer på varje sida och färgtryck och tänker att "är det inte sådär bra så får det vara!".

Inte för att jag vet om ens Ligan kommer upp i "hundratusentals" kronor just. Och jag misstänker att de (av flera goda skäl) inte kommer att bidra med några konkreta siffror till den här tråden. Men det skulle vara väldigt intressant att veta hur mycket (ungefär) t.ex. en Coriolis-grundbok eller en Alien-grundbok kostar att ta fram…

Last edited:
Antingen det eller så tittar man på liksom de absolut snyggaste böckerna med flera illustrationer på varje sida och färgtryck och tänker att "är det inte sådär bra så får det vara!".

Inte för att jag vet om ens Ligan kommer upp i "hundratusentals" kronor just. Och jag misstänker att de (av flera goda skäl) inte kommer att bidra med några konkreta siffror till den här tråden. Men det skulle vara väldigt intressant att veta hur mycket (ungefär) t.ex. en Coriolis-grundbok eller en ALien-grundbok kostar att ta fram…
Är inte huvudillustratören delägare i förlaget? Tänker att den kostnaden därmed ser annorlunda ut än till böcker som beställer konst från externa källor - men det är oerhört möjligt att jag har helt fel i detta!

Var ju för inte allt för länge sedan reportage om hybridförlag som hade satt i system att lura pengar av spirande författare, där många tog dyra banklån. Tror det säkert kan spela in också.

Själv tror jag att jag la ungefär 1000kr på stock art (som mest var krediter på DrivethruRPG för andra grejer jag sålt där) när jag gjorde The fate of Shamshir, och den tog ju ändå hem en Fenix för bästa gratis rollspel.

Så man kommer väldigt långt på DIY-metoder och att göra saker själv. Sen har man ju lärt sig en del om att fulhacka gratisbilder och layoutande under tiden, vilket varit väldigt nyttiga skills att ha i andra delar av livet också!

Last edited:
Kostnader som kan vara intressanta.

Tar ett faktiskt exempel på en bok och kommer bara prata om tryck. Den här boken är tryckt på finare papper, hårdinbunden, fyrfärgstryck och håltagning av yttre pärmen.

Den är tryckt i Ungern, ca 1000 ex. Tryckkostnad 21000 sek, transport (totalt) 5000 sek (där 4000 ungefär är kostnader i Sverige för mottagande och hantering). Sen tillkommer anmälan till bokrondellen/eller vilka man valt, vilket kan bli ett par tusen till. Så, denna ”lyxutgåva” landar på ca 30kr per bok … oräknat kostnad för layout och innehåll. Fortfarande inga hundratusentals kronor.

Går givetvis trycka dyrare och kostnaden har nog gått upp lite sen 2014.

Illustration är inte konst, så köper man in bilder köper man inte konst. Man köper illustrationer. Det är ingen värdeskillnad mellan konst och illustration, men en skillnad i funktion. Du kan illustrera med konst/verk, helt okej, en konstnär kan illustrera, inga problem. Köper du ett konstverk av någon, oavsett hur, har du inte rätt att använda den som illustration om ni inte särskilt kommit överens om det. Men för all del, köp konst och vill ni illustrera med den go ahead … men benämn det som illustration.

Illustration är inte konst, så köper man in bilder köper man inte konst. Man köper illustrationer. Det är ingen värdeskillnad mellan konst och illustration, men en skillnad i funktion. Du kan illustrera med konst/verk, helt okej, en konstnär kan illustrera, inga problem. Köper du ett konstverk av någon, oavsett hur, har du inte rätt att använda den som illustration om ni inte särskilt kommit överens om det. Men för all del, köp konst och vill ni illustrera med den go ahead … men benämn det som illustration.
Tror det var rätt få som missförstod vad som åsyftas. Men absolut - "Att jag väljer att lägga pengar på konst illustrationer, snarare än [---]" borde det kanske ha stått!

Tror det var rätt få som missförstod vad som åsyftas. Men absolut - "Att jag väljer att lägga pengar på konst illustrationer, snarare än [---]" borde det kanske ha stått!

Ja det var inte meningen att göra ett påhopp eller påstå att någon (tex du) inte förstår. Utan mer att jag irriterar mig på bruket. Men, hey, nu har jag sagt det och behöver inte dra det längre än så. Som till exempel att jag fortfarande säger generisk när jag borde säga generell, och försöker komma ihåg att korrigera mig själv. Slår man upp betydelsen an ordet (generisk) förstår man varför det passar sämre.

Last edited:
Det här är en sån där "hur långt är ett snöre"-grej.

Man kan gå all in och göra nästa upplaga av D&D med alla splatbooks och sånt, med marknadsföringskampanjer och hela köret, och då blir det dyrt.

Eller så sänker man ambitionsnivån. Man behöver inte sänka kvaliteten för det, men man minskar "överrocken". Då blir det billigt.

Jag har inte lagt ett öre på min spelvärld, och tänker inte lägga ett öre på regelsystemet. Hittills har jag 4,5 MB text i markdown. Det låter inte mycket, men det är i princip rå text, så det är typ some D&D med splatbooks och allt. Jag har typ 700 illustrationer, som jag gjort med AI. Jag tänker publicera det gratis och digitalt. Är det lika polerat som en dyr köpeprodukt? Nej. Är innehållet lika bra? Bättre, tycker jag. Jag tänker inte marknadsföra det utöver lite forum och sånt.

Jag tänker inte räkna tid jag lägger på hobbyprojekt, varken för skrivandet eller för verktygen jag programmerat för min tool chain. Jag räknar inte tid jag kör MC, eller snickrar hobbyprojekt, eller har sex, eller spelar brädspel heller. Hobby är hobby. Aktiviteten är belöningen, den är inte något jag ser som en belastning.

Så, det finns inga kostnader för mig. Jag har inga licenser (använder open source), jag har inga abbonnemang eller liknande som jag inte skulle haft ändå. Jag har ingen hårdvara jag inte skulle haft ändå. Det finns inga kostnader.

Att publicera gratis och under en öppen licens är för mig en ideologisk fråga. Jag är hardcore på det. Jag tar inspiration från andra, jag tänker inte hindra andra från att bygga på vad jag gjort. Tvärtom, det finns ingen coolare känsla än när någon tar något man byggt och gör något med det och man bara tänker "Fan va häftigt! Det skulle jag aldrig kommit på själv!". Det är som att se barnen växa upp och göra saker man inte lärt dem.

Sedan finns naturligtvis allt däremellan.

När vi gjorde DiS var vår största utgiftspost frakten. Minns inte exakt vad det gick på men säg 100 kr per backer, det blir väldigt mycket pengar när det kommer upp i tusentals personer. Det är ju såklart pengar man får in från backers, typiskt sett i förväg, men om vi bara pratar vad det står på fakturan.

Back