Vad kallar man någon som skriver rollspel?

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,488
Location
Göteborg
På engelska brukar jag titulera mig som ’RPG writer.’ Men vad kallar ni er själva på svenska? Rollspelsskribent, speldesigner, spelskribent, rollspelsförfattare? Eller bara skribent?

Jag frågar för en kompis.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,615
Location
Göteborg
Jag brukar nog säga ”spelmakare”, eller det längre ”rollspelsmakare”* när det behövs. ”Skrivent” låter som att man skriver i en publikation.

* Det faktum att jag känner att jag behöver ett ’s’ här, men inte i ”spelmakare”,trots att jag ändå makar snarare än smakar rollspel, är en lingvistisk kuriositet som är värd att undersöka.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Jag tror kravet för att gå med i författarförbundet är att ge ut minst två böcker. Inte för att det verkar vara ett krav för att få kalla sig författare, men jag tänker att om man uppfyller det kravet så borde man lugnt kunna använda den titeln.

Annars har jag alltid tyckt att spelskapare ligger nära till hands. Men jag är också svag för titeln "skriftställare", även om det verkar syfta mer till simplare göromål nu för tiden.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Rollspelare med issues?

Edit: Ibland/ofta/alltid upplever jag själv den där skapandegrejen som ett enormt störningsmoment, varför kan en inte bara vara nöjd och spela, istället börjar hjärnan koppla ihop saker och ställa dumma frågor om "undrans vad som händer om..." osv.
 
Last edited:

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Och vad räknar de som utgivna? ;)
Annat förlag än eget brukar man kräva i kultursammanhang, böcker som under bokmoms. I alla fall så när vi kollade upp min bakgrund för skapande skola...

Jag kallar mig varierat för Författare, Spelskapare och Lajvpedagog efter sammanhang. Har just också en beställning av visitkort på gång där det står Gamificationkonsult och tror jag ibland säger Mordgåteförfattare också (även om jag även skrivit annat).

Hade jag mer fokus på regler skulle jag nog säga Rollspelsmakare eller Rollspelskonstruktör, tycker det är kul med ord och titlar...
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Har de krav på att det ska vara någon sorts godkänd typ av böcker? Eller räknas spelböcker?
Och vad räknar de som utgivna? ;)
Oklart om de skulle ha åsikter om spelböcker, men de verkar ju vara okej med "facklitteratur".

Kravet för utgivning verkar vara att de finns tillgängliga i pappersformat på svenska bibliotek.

För vidare detaljer rekomenderar jag deras sida med kriterier för författare.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
För vidare detaljer rekomenderar jag deras sida med kriterier för författare.
OBS: jag menar inte att man faktiskt ska behöva uppfylla deras exakta kriterer. Jag mendade mest att det känndes som vettiga riktlinjer.

Att man ens verk finns tillgängliga på populära rollspelssidor som drivethrough borde vara fullgott snarare än att finnas på svenska bibliotek.

Och kravet på pappersdonglar känns hopplöst gameldags (även om jag personligen gillar sånna). Ordentligt indexerade PDF:er borde vara fullt tillräckligt i mitt tycke.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,083
Skribent oftast, författare ibland. Men jag skriver oftast för andra, snarare än eget, så det kan ju säkert påverka ordvalet.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Jag brukar använda spelskapare eller rollspelsförfattare, tror jag, när jag pratar om mig själv. Men jag är nog inte speciellt konsekvent. Om diskussionen jag hoppar in i redan har ett ord som de flesta verkar använda så kan jag använda det.

Men ska jag ha med det på mitt CV eller presentera mig som det så blir det nog rollspelsförfattare tror jag.
 
Top