Vad kallar man någon som skriver rollspel?

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Kom på att det ju finns spel som flera personer arbetar på. Har man inte skrivit hela spelet själv så tycker jag att "skribent" funkar. Då är man inte riktigt spelmakare. Kanske författare.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Kom på att det ju finns spel som flera personer arbetar på. Har man inte skrivit hela spelet själv så tycker jag att "skribent" funkar. Då är man inte riktigt spelmakare. Kanske författare.
"Författare" tycker jag bäst beskriver vad jag sysslar med när jag skriver för Eon. Jag är inte spelmakare (i det fallet -- det är annorlunda med Travellers on a Red Road), för jag har inte skrivit spelet själv. Jag är inte spelskribent, för det låter som att jag typ skriver om spel för en tidning. Alltså författare.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Skribent är enligt SAOL ”person som skriver; medarbetare i tidning” och enligt SO ”person som yrkesmässigt skriver” - så borde vara ett passande ord i sammanhanget?

Författare tycker jag är ett ord som både på något sätt är helt urvattnat och väldigt anspråksfullt.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Någon som skrivit rollspel men inte längre gör det heter i alla fall Rollskrev 😁
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Skribent är enligt SAOL ”person som skriver; medarbetare i tidning” och enligt SO ”person som yrkesmässigt skriver” - så borde vara ett passande ord i sammanhanget?

Författare tycker jag är ett ord som både på något sätt är helt urvattnat och väldigt anspråksfullt.
Jag tänker på ord som formats på analogt vis: "litteraturskribent", "musikskribent", "teaterskribent" och så vidare. Dessa är något annat än att vara någon som skriver litteratur, musik eller teaterpjäser, utan åsyftar någon som skriver om dessa ämnen. En "rollspelsskribent" låter då för mig som någon som till exempel recenserar eller teoretiserar kring rollspel.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Jag tänker på ord som formats på analogt vis: "litteraturskribent", "musikskribent", "teaterskribent" och så vidare. Dessa är något annat än att vara någon som skriver litteratur, musik eller teaterpjäser, utan åsyftar någon som skriver om dessa ämnen. En "rollspelsskribent" låter då för mig som någon som till exempel recenserar eller teoretiserar kring rollspel.
När jag läste dina poster ovan så tyckte jag att det lät bra, men också att något skavde. Så jag gick till urkällan. Och av den lär vi oss att ordet förvisso betyder det du menar, men att det inte uttömmer dess betydelse.

Dock, vem som helst kan ju kalla sig författare - så det är ju bara att köra på det!
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Jag säger nog skribent, men jag tror att det beror på att jag typ tycker att skriva rollspel mer liknar det jag gjorde när jag var copywriter eller hade Boningen än vad jag föreställer mig att en Författare som skriver "riktiga böcker" gör.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Rollspelskreatör skulle jag nog använda mig av om personen ENDAST sysslar med att skapa rollspel .

Författare/skribent känner jag att det är något helt annat och spelkreatör/spelmakare känner jag är en bred paraplyterm som iofs passar in men som inte specificerar att man sysslar med just rollspel .
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Sen ska väl sägas: man behöver inte kalla sig någonting överhuvudtaget. Man kan helt enkelt vara någon som skriver rollspel utan att sätta ens särskild titel på det.

Precis som många lagar mat i varierande utsträckning utan att kalla sig kock, eller limma ihop en trasig stol utan att kalla sig snickare.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
De få gånger jag pratat om mitt skrivande utanför hobbyn har jag sagt rollspelsförfattare. Det signalerar att jag skrivit en bok, vilket är det enklaste för utomstående att relatera till. Skribent är för allmänt, speciellt om man redan är osäker på exakt vad rollspel är.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Jag hade nog sett mig som rollspelsmakare, rollspelsskapare eller rollspelsskribent. Författande är inte riktigt hur jag tänker på rollspelsskrivandet. Men poängen som flera lyfter med att rollspelsskribent låter som någon som skriver om rollspel i stället för att skriva eller skriva till rollspel är intressant. Jag får ha det i åtanke.
 
Top