Nekromanti Vad irriterar ni er på?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,925
Åh, jag kom på en till grej. Inlägg som är onliners och vars syfte är att mucka gräl.

/Vulf
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Inte för att jag på allvar tror att du är intresserad av svaren till den här tråden (utan snarare bara ville presentera dina egna antipatier lite snabbt) ska jag utan att ha läst fler en handfull av nedanstående inlägg svara enligt bästa förmåga.

Forumiter som tror att debatten cirklar kring dem
Vi människor tror alldeles för ofta att vi är i centrum - hur skulle det annars kunna vara, vi är ju faktiskt i centrum (vårt eget nav). Men forumiter som alltid klampar in och värdesätter sina egna perspektiv högst är en stor fara för vilken debatt som helst.

Forumiter som tror sig förstå "motståndarens psykologi"
Likaså finns det väldigt många människor som tror sig förstå hur andra tänker och reagerar, inte helt sällan utan att använda sig själv som utgångspunkt. Den typen av människor, som tänker "jag hade nog inte blivit sårad av det här, så det kör jag på...", finner jag särskilt irriterande. Det är helt enkelt så att vi människor är väldigt mycket sämre på att läsa av varandra än vad vi tror att vi är. Tyvärr.

Forumiter som använder intelligens eller bildning som en måttstock i sina argument
Kanske den allra värsta sortens forumit är hon som tror att medforumiter som inte begriper vad hon skriver helt enkelt inte är smarta nog. Ännu längre går det när hon öppet förnedrar dessa medforumiter genom att skriva (ack så) subtila, ordbajsande, akademiska fraser som insinuerar personens dumhet. Hon sätter sig själv på toppen av den intellektuella skalan, och anser att outbildade rollspelare borde hålla sig borta från rollspelsmakandet.

Jag nämner inga namn.
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Re: Ceram stör sig lite på mycket...

Åsså de ba e tex så
Onödiga talspråksomskrivningar och förkortningar.


Jag måste bara säga att jag blev skitöverraskad när jag såg att du störde dig på för mycket talspråk på forumet.. vi har ju nästan inget alls här?
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,925
Inte för att jag på allvar tror att du är intresserad av svaren till den här tråden (utan snarare bara ville presentera dina egna antipatier lite snabbt)
och

Likaså finns det väldigt många människor som tror sig förstå hur andra tänker och reagerar, inte helt sällan utan att använda sig själv som utgångspunkt.
*host*

Nåväl, om jag istället för du får förutsätta vad syftet med tråden är, så påstår jag snarare att jag är nyfiken på om folk irriterar sig på samma saker som jag.

Om det är nu är på det viset så träder det andra syftet i kraft, nämligen att tråden skulle kunna ha undervisande kvaliteér.

Och om det nu inte är på det viset att folk tycker och tänker ungefär som jag så får jag åtminstone en fingervisning i vad som gemene forumit faktiskt accepterar i form av irriterande olater.

Utöver detta så är jag nyfiken på om det finns saker folk stör sig på som jag inte tänkt på. Och kan i så fall rannsaka mig själv och därmed undvika att irritera folk i onödan. Eller åtminstone undvika att irritera folk ovetandes.

Dessutom så får jag en lista över "weak-spots" hos de olika forumiterna så att jag kan reta gallfeber på dem när så krävs :gremwink:

/Vulf
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
Re: Ceram stör sig lite på mycket...

Jag måste bara säga att jag blev skitöverraskad när jag såg att du störde dig på för mycket talspråk på forumet.. vi har ju nästan inget alls här?
Du besöker inte eonforumet va?

/Ceram, svarar med retorisk fråga som förklarar vart fjortistalspråket finns...
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Inte för att jag på allvar tror att du är intresserad av svaren till den här tråden (utan snarare bara ville presentera dina egna antipatier lite snabbt) ska jag utan att ha läst fler en handfull av nedanstående inlägg svara enligt bästa förmåga.
Eller så kanske han ville skapa en diskussion då det var lite dött för stunden. Jag tycker diskussionen både är underhållande och intressant. Efter jobbet skall jag nog sätta mig ner och klippa ihop en liten artikel av den rent av.

Och nu till saker jag stör mig på:
Inlägg som är "hur långa som helst" som man bara inte orkar läsa, det värsta med sådana inlägg är när man sedan ser ett intressant svar så man måste läsa igenom det inlägget som tar 20 minuter att läsa.

Inlägg med hur många svar som helst som man heller inte orkar läsa, då fungerar det utmärkt med "Platt->Visa Alla", d.v.s. att man först väljer att visa platt visning och sedan att man visar alla inlägg i tråden så får man samtliga svar markerade som lästa.

När man vill svara men inte kommer på ett bra svar, någon mer än jag som suttit och läst ett inlägg, känner för att svara på det och trycker på "Svara" för att sedan sitta i några minuter utan att få fram ett ord. I andra fall kan det vara precis tvärtom att man bara maler på och så blir det ett sådant inlägg som jag satte som förstapunkt över saker jag stör mig på.

/Seinet Wintermute - Skall iväg och jobba nu, byta massa datorer är inte lätt
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
Jag nämner inga namn.

Det här stör jag mig skitmycket på. Inget kan göra mig nyfiken på samma sätt som att klaga på beteendemönster och säga (indirekt eller ej) att en massa personer uppvisar det och sedan inte tala om vilka de är. Sa jag blir ba liksom helt AAAARGH! (Givetvis inser jag att man inte ska namedroppa personer och deras dåliga sidor på ett sådant här sätt men den aspekten ger min nyfikenhet blanka fan i :gremwink: ).

Nu när jag ändå skrev nåt så kan jag ju fortsätta lite...
Annars stör jag väl mest på vanliga saker som folk redan dragit upp. Typ:

Långa inlägg - stör mig egentligen inte på det här eftersom jag vanligtvis ignorerar dem rakt av istället...

Slarvigt skriva inlägg - ibland ser man inlägg med 40% felstavningar och inga radbrytningar och inga stora bokstäver i början på meningar och då brukar jag tänka "den här personen borde vårda sina inlägg bättre om han/hon vill att folk ska läsa dem " och sen orkar jag inte läsa dem heller. (Föregående mening hade alldeles för många och i sig, fy mig.)

Folk som verkar satsa på att missförstå - ibland känns det som om vissa satsar hårt på att missförstå för att kunna dra fram sina egna tankar om att de själva har jätterätt och den andre helt fel eller något i den stilen. Jag brukar satsa på att försöka fårstå alla vilket ofta leder till att jag håller med båda sidor (eller tycker båda sidor är idioter som inte lyckas förstå "motståndarnas" argument).

OT-inlägg som enbart är till för att dra skämt/framhäva åsikt som inte har med trådstarted att göra eller nåt annat mök - om man lyckas säga nåt vettigt i sitt inlägg får man gärna dra ett skämt tillsammans med det, men inte bara skitsnack tack. När jag tänker efter stör jag mig inte så mycket på det här så länge det hålls på en rimlig nivå.

Nu orkar jag inte komma på nåt mer, egentligen älskar jag ju er alla. Förutom just dig då.
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Inget kan göra mig nyfiken på samma sätt som att klaga på beteendemönster och säga (indirekt eller ej) att en massa personer uppvisar det och sedan inte tala om vilka de är.

Jag syftade på mig själv i 99% av fallen. :gremwink:
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Re: Ceram stör sig lite på mycket...

Du besöker inte eonforumet va?

Om jag ska vara helt ärlig försöker jag att undvika att tänka på det som en del av rollspel.nu i största möjliga utsträckning. :gremwink:
 

NecTech

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
647
Location
Norpan
Bla, bla, bla... Här skrev jag en massa dravel... :)

Och det jag skrev: Om n alla skulle ta och skriva lite vettiga inlägg som har med rollspel och göra och inte en massa fjanteri om vilka inlägg som stör er eller på vilket språk man ska skriva dessa irriterande inlägg eller åt vilket håll bajskorven spolas ner när man trycker på knappen så kanske det skulle finnas fler återkommande användare på rollspel.nu.Oj, skrev jag BAJS? Förlåt! Ska undvika detta mycket provocerande ord i framtiden.... Hahaha! Skaffa er ett jobb eller flick/pojkvänner...

MVH
NecTech
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,925
Moget

Om n alla skulle ta och skriva lite vettiga inlägg som har med rollspel och göra och inte en massa fjanteri om vilka inlägg som stör er eller på vilket språk man ska skriva dessa irriterande inlägg eller åt vilket håll bajskorven spolas ner när man trycker på knappen så kanske det skulle finnas fler återkommande användare på rollspel.nu.Oj, skrev jag BAJS? Förlåt! Ska undvika detta mycket provocerande ord i framtiden.... Hahaha! Skaffa er ett jobb eller flick/pojkvänner...MVHNecTech
Ytterligare en typ av inlägg som irriterar mig och som får mig att ställa frågan "vad fan pysslar du med?"

/Vulf
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
Min teori <edit>

NecTech sysslar med en helt vanlig och menlös provokation, troligen.

Kanske för att visa hur överlägsen han är oss vanliga användare, som använder ett meta-forum för att prata om... ja, just det som man ska prata om på ett meta-forum.

Han vill säkert visa hur cool han är som använder ord som andra tycker inte hör hemma i diskussionen.

Om jag irriterar mig på sådant? Tja, jo, det gör jag nog. Men jag försöker låta bli, eftersom det är just det som sådana inlägg är meningen att provocera fram. Irritation.

Kanske för att skapa en bättre värld, där alla är lite sura och skriker "bajs" helt okontrollerat.

Det är min lilla teori.

Magnus

Edit: Såg att inlägget är ändrat nu. Så där föll kanske min teori. Eller kanske inte.
 

NecTech

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
647
Location
Norpan
Re: Moget

Men vadå... Mitt inlägg var av samma intressanta karaktär som ditt första, tycker jag....

Vad jag sysslar med? Inte skriver jag tröttsam powermetalpoesi och leker kvasiintellektuell iaf... :)

MVH
NecTech
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
Re: Ceram stör sig lite på mycket...

Du besöker inte eonforumet va?

Om jag ska vara helt ärlig försöker jag att undvika att tänka på det som en del av rollspel.nu i största möjliga utsträckning.
Va!. Eonforumet som är både bäst och sämst av de aktiva forumen på denna sida. Inläggen varierar mella usla och toppen med ganska jämn spridning. Men om du inte spelar/spelleder eon så förstår jag dig, jag skulle nog gjort samma sak :gremsmirk:.
 

alovesupreme

Veteran
Joined
26 Jan 2004
Messages
47
Location
stockholm/flemingsberg
Först tänkte jag...

... vilken knasig kille som bara spelar kaxig och var lite avigt inställt mot dig men sedan kom jag till meningen där du bad oss skaffa en flickvän/pojkvän och insåg att du antagligen hade en respektive. Då blev jag imponerad av dig.

Välsignad kärlek och vägledning.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,925
Re: Moget

Men vadå... Mitt inlägg var av samma intressanta karaktär som ditt första, tycker jag....
Jaha? Ditt inlägg handlade mig veterligen om att jag skulle låta bli att skriva inlägg om forumet och istället skriva om rollspel. Vilket verkar märkligt eftersom jag skrev mitt inlägg (som handlade om forumet istället för om rollspelen) i ett forum som behandlar rollspel.nu och inte rollspel i allmänhet. Jag hade förstått dig om samma inlägg hade legat i rollspelsforumet, men det gjorde det inte. Med andra ord så var din önskan om att jag skulle skriva om rollspel rätt felriktad. Att ditt inlägg dessutom låg på kiss- och bajsnivå hör kanske inte hit, men det kanske är det som du definierar som intressant karaktär?

Vad jag sysslar med? Inte skriver jag tröttsam powermetalpoesi och leker kvasiintellektuell iaf... :)
Inte för att det på något sätt hör hit, men skriv gärna vad du syftar på. Jag antar att du med "tröttsam powermetalpoesi" menar något du hittat på min hemsida, men vad fan har det med mitt uppträdande på forumet att göra?

Leka kvasiintellektuell? Vem leker kvasiintellektuell? Då låter det väl rimligare att någon leker intellektuell och därmed är kvasiintellekuell. Men skit samma, jag förstår vad du menar. Återigen, vad syftar du på? Vad i mitt framträdande är det som får mig att framstå som kvasiintellektuell? Att jag inte skriver som en fjortonåring? Att jag använder egna, och reflekterar över andras, argument? Att jag inte förolämpar folk i onödan?

Allvarligt talat, jag vet inte vad du är ute efter med de här inläggen, men de börjar bli ganska tröttsamma och de känns rätt förolämpande. Man skulle kunna tro att du som har fler än sexhundra inlägg borde ha åtminstone ett hum om hur man uppträder på forumet. Om du inte har det ska jag ge dig ett råd; gör ungefär som i verkligheten. Om du skriver ett inlägg och tänker "Hmmm, om jag sa det här i verkligheten så skulle nog någon slå mig på käften", så är det läge att inte trycka på "skicka"-knappen.

/Vulf
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Moget

Om du inte har det ska jag ge dig ett råd; gör ungefär som i verkligheten. Om du skriver ett inlägg och tänker "Hmmm, om jag sa det här i verkligheten så skulle nog någon slå mig på käften", så är det läge att inte trycka på "skicka"-knappen.
Men i verkligheten så beror det ju på vem som blir förbannad. Ibland är det önskvärt, tex mitt favoritargument mot nynassar: "Hitler hade liten pitt". Ger önskad effekt varenda gång.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,925
Re: Moget

Men i verkligheten så beror det ju på vem som blir förbannad. Ibland är det önskvärt, tex mitt favoritargument mot nynassar: "Hitler hade liten pitt". Ger önskad effekt varenda gång.
Fast om man försöker bedriva en seriös diskussion så finns det bättre sätt att lägga fram sina argument. Jag kan på rak arm komma på flertalet saker som låg Hitler i fatet, som är betydligt allvarligare än att han hade liten pitt. Men det hör inte hit.

Jag vet inte hur nynassarna är uppe i Borlänge, men här i Stockholm låter jag bli att diskutera med dem. De flesta argument man kommer med brukar sluta med att de blir förbannade och slår en på käften. Som tur är så är de inte representativa för gemene man i Sverige.

/Vulf
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Moget

Fast om man försöker bedriva en seriös diskussion så finns det bättre sätt att lägga fram sina argument. Jag kan på rak arm komma på flertalet saker som låg Hitler i fatet, som är betydligt allvarligare än att han hade liten pitt.
Fast inte lika effektiva för ändamålet.

Jag vet inte hur nynassarna är uppe i Borlänge, men här i Stockholm låter jag bli att diskutera med dem. De flesta argument man kommer med brukar sluta med att de blir förbannade och slår en på käften.
Ungefär likadant här, men brukar sluta tvärtom.
 
Top