Nekromanti Vad irriterar ni er på?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,945
Ja, irriterar ni er på här på forumet? Och då menar jag inte små forumsfunktioner utan snarare vilken typ av inlägg som får er att sucka uppgivet eller krampaktigt strypgreppa huvudkudden och låtsas att ni stryper den som skrev det där jävla inlägget!

Jag stör mig på massor av saker, men det vet ni ju redan. :gremtongue:
Tänkte ändå ta upp ett par saker som får mig att tappa tron på människosläktet;

Slarvigt skrivna inlägg

Nej, jag menar inte inlägg med stavfel. Att stava rätt är svårt, och vissa lider av dyslexi vilket de inte kan hjälpa och som dessutom inte är ett mått på hur intelligenta eller kreativa de är. Men det slarvas för mycket. Läs igenom det inlägg du just skrivit! Det finns en funktion för att förhandsgranska inlägget. Använd den! Använd inte multipla utropstecken!!! Rätta till de vanligaste slarvfelen och vårda språket. Man blir trött av att läsa meningar där mer än hälften av orden är stavfel och särskrivningar som dessutom kröns med för många utropstecken och frågetecken och massa icke-ord som t.ex. "juh".

Meningslösa inlägg

Ja, dessa är bra mycket värre än tidigare nämnda styggelse. Inlägg som inte fyller någon som helst funktion. "Jag håller med [NT]" är nästan alltid meningslösa. Om ni verkligen inte har mer att tillföra en diskussion än "jag håller med" så är det inte värt besväret att yttra sig och fylla upp en tråd med tomma inlägg. Misstolka mig inte nu. Att berömma någon annan när denne kläckt en ball äventyrsidé eller skrivit en schysst regelkärna är inte fel. Några uppmuntrande ord och en kort kommentar är jättebra och stöttar den personen. Men om ni inte tycker bättre om det än att ni inte orkar skriva mer än ett NT-inlägg så är kritiken rätt värdo. När ni skriver ett inlägg med beröm eller kritik peka då på vad det var ni gillade/ogillade. "Ja, det här verkar ju helt ok ju" är meningslöst, "Ja, det här gillade jag. Skön stämning i texten och jäkligt fiffiga ideér om rollpersongenerering" är så otroligt mycket värdefullare.


Vad stör er? (det här inlägget kanske?)

/Vulf
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Fjantiga inlägg

Det vill säga sådana som bara är till för att fåna sig. Ett och annat kan väl gå an, men att konsekvent skriva sådana... bläh!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,597
Location
Helsingborg
Färger eller andra stilar
på texten som är helt omotiverade och endast gör [color:\\"#996600\\"] att det blir jobbigt att läsa. Det kan exempelvis [/color] vara <font size="6">jättestora tecken</font> eller typ, tja jag vet inte, alltså du vet, när man bah och då SKRIKER JÄTTEMYCKET!!!!!!!²

Sedan är det rätt jobbigt när folk struntar i att ha interpunktioner utan bara skriver allt i en enda mening utan punkter eller kommatecken jag vet inte om det är någon sorts svenskt internetslang men det är jättejobbigt att läsa en mening som man inte får någon som helst naturlig paus i läsandet utan får avbryta sig självmant i texten.. Detta gör att det även blir svårare att hitta var man slutade om man tar en paus..

Smärre stavfel eller talspråk har jag inget emot.. Jag skriver det ju talspråk själv, även om jag ibland kan ha för många paranteser (alltså tilläggskommentarer) när jag skriver..

Saker som fuckar upp bredden
Detta är i regel två saker.. Antingen bilder som gör att bredden i tabellen (den ljusgråa delen med texten) blir större än normalt, vilket gör att alla inlägg får den bredden då jag läser i platt visning.. Om man däremot läser en gigantisk tråd i trådvisning så kan trådlängden också göra att bredden sabbas, även om själva texten inte drabbas utav det..

Inte sluta i tid
Internt snack, OT-snack eller religions/politiksnack när båda parterna bara försöker överbevisa varandra om vem som kan skriva mest och det till slut bara blir ett krig om sina egna ståndpunkter som man grävt ner sig i och därmed helt kommit ifrån vad man diskuterade från början..

Rörliga saker
När en sak rör sig i ögonfältet så dras automatiskt det till sig ögats uppmärksamhet.. Jag tänker främst på dessa animerade saker (avatarer som reklamskyltar) som finns på forumet.. Båda har jag förvisso blockerat nu..

Långa länkar
Detta är något som bara påverkar vrållådan.. Antingen är det när en profil i rampljuset har skrivit en lång länk, då hela den högra kolumnen pressar samman de två andra kolumnerna på Info-sidan.. Det andra är när folk postar jättelåånga länkar i själva vrållådan.. Om man vill hänvisa till ett inlägg så kan man använda [inlägg]-taggen, även om jag själv är rätt förlåtande om att man inte kan denna UBB-tagg.. Annars kan man använda sig utav www.tinyurl.com

Överanvändande av graemlins
:gremtongue: :gremtongue: :gremtongue: :gremtongue: :gremtongue: :gremtongue: :gremtongue: :gremtongue: (behövs det någon ytterligare kommentar?)

För mycket av det goda
Folk som bara skriver och skriver och skriver och tror att man måste ta med alla detaljer och därför får kopiösa inlägg.. Jag menar, man behöver faktiskt inte räkna upp alla punkter bara för att visa sig duktig.. ehe.. hrmm.. Ja.. :gremwink:

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som jämnt blandar ihop orden interjektion (uttropsord) och interpunktion ("meningsskiljetecken")
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Inte för att jag irriterar mig så himmla mycket på de inlägg som skrivs här, det får jag ju erkänna.. Är nog lite av en obotlig opitimist.
Men de saker som jag kan göra mig lite undrande är när en disskution urartar till skyttegravsdisskutioner, känns som de inte dirket leder till något & folk blir ovänner i största allmänhet. Sådan är lite trist.

Johan K, som annars gillar läget här..
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Först: Kimon får tusen Självdistans-poäng för sitt lysande inlägg. Honom gillar jag!

Sedan... Vad irriterar jag mig på?

Jo, när man inte verkar läsa inläggen man svarar på. Det händer asofta att man ser någon berätta om vad de vill uppnå med ett visst regelklur och sedan presenterar det förslag på regler de själva hittat på för att bara få ett svar där någon rekommenderar något helt annat och menar att trådstartarens ambitioner varit fel från början.

Eller att någon ställer korkade frågor som redan besvaras i inlägget de nyss har läst. Typ "vad menar du?" när någon just har sammanfattat deras tankar. Liksom, om man inte vet vad som är svårt att förstå, så går det inte att förklara mer än vad man redan gjort. Då skriver man bara en och samma ska en gång till. Jag avskyr också när någon har sagt något och pekat på det som grundpelaren i deras hela resonemang och sedan får en massa korkade svar med frågor som besvarar sig själva om de nu bara skulle ha tagit sig tiden att läsa och förstå det där första inlägget.

---

Och så hatar jag namedropping och folk som skriver saker för sin egen fåfängas skull snarare än att ge relevant hjälp på det sätt som trådstartaren har bett om. Men den punkten har jag själv brutit mot så mycket att jag inte riktigt kan ge någon tyngd åt hur jobbigt det är att läsa sådant.

Å så hatar jag OT-flabb i inflammerade trådar. De är jätteroliga i småtrådar när tonen är lös och ledig, men när det blossat upp en vild diskussion, då borde man ta det lugnt med inläggen, anser jag.

---

På Sverok-forumet hatar jag folk som svarar med korta, sarkastiska gliringar i inflammerade diskussioner istället för att använda tydliga argument och en sansad ton. Det har vi inte lika mycket av här, lyckligtvis.

Å så hatar jag rena fårskallekorkigheter, som när alla plötsligt håller med varandra om något som i själva verket bara är en tom floskel. Men det är ett problem som löper igenom hela samhället, så det är inget fel på WRNU i sig.
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Vad jag irriterar mig på

Åh, den här var enkel :gremsmile: Det finns såvitt jag kan komma på bara två saker som stör mig konsekvent och mycket:

Elitistiska svinerier
Att påstå att det går att spela bättre än andra, till exempel, eller att vissa böcker är bättre och viktigare än andra böcker, eller att vissa bilder minsann är Konst medan andra inte är det, etcetera. Överhuvudtaget insinuationen att kreativa produkter går att bedöma objektivt och absolut, att det går att resonera sig fram till vad som är bäst, och att vissas smak därmed är finare än andras. Det är äckliga översittarfasoner som jag inte kan se en enda anledning till att utöva förutom att tillfredsställa sina självhävdelsebehov.
Vad man tycker om och inte är en ren smaksak, och det är hög jävla tid att somliga lär sig leva med det eller helt enkelt pyser, för jag kan inte komma på någonting som förpestar stämningen på det här stället tillnärmelsevis lika mycket. De gamla romarna visste det redan för två millennier sedan; get with the program, dammit!

Skyttegravsdiskussioner
Måste ha förstört tjogtals med lovande trådar. Särskilt irriterande tycker jag nog . Undantaget är somliga individer som begränsar sin närvaro på vissa forum till enbart bashing. Sådant borde man tamejfan bli bannad för.
Nå, något gott har kommit ur skyttegravsdiskussionerna ändå: waliums referat av matchen Rising-Krille i urton ronder på Skräckforumet är en av forumets komiska juveler :gremsmirk:


/Feliath - jo, och så har Rising och Krille slagit sig trötta nu också; forumet är omätbart ballare nu när de leker snällt med varann istället :gremsmile:
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,597
Location
Helsingborg
Att skriva med känslor [edit]

En annan sak som jag kom på när jag läste ditt inlägg är att folk ibland lägger känslor i det de skriver, vilket kan bli rätt dumt om läsaren inte har överseende med det.. Om man nu blir så upprörd utav ett inlägg så tycker jag man ska ta en paus innan man sätter sig och skriver.. Visst, man kan skriva ner lite stödord om man tycker att man har många vettiga formuleringar men skriv inlägget senare..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som märker dem tendenserna främst på det Eon-forumet som har många unga individer

<font size="1">[edit] En liten ändring efter diskussion med Feliath då jag insåg att jag formulerat mig tokigt</font>[color:"green"]
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,442
Ha! Som om Yassilus skulle irritera sig på något..

Öhm, jo, det är faktiskt så, jag irriterar mig på en hel del, men istället för att skriva ett hetskt svar så knyter jag näven i fickan och gör något annat. Likadant är det en del användare som kan gå mig på nerverna, men så länge det bara är över forumet eller internet så är det inget personligt. Det ska till en rejäl grej i verkligheten för att få till en personlig hatnivå. :gremsmile:

Nåja, konkreta saker jag stör mig på:

Besserwissrande om vilket spel och vilken spelstil som är bäst
Jupp, tendenserna är tydliga. Nybörjare måste tycka att vissa spelstilar är förkastliga eller att visa spel bör brännas på bokbål. Jag tycker det är trist och gör mitt bästa för att det inte ska vara så. Fast det visste ni ju redan att jag tyckte. :gremwink:

Många utropstecken...
...Och sånt som ni redan tagit upp, som inte fyller någon funktion egentligen. Därtill räknar jag att skriva med enbart versaler, att pressa ut mängder av utropstecken, att hoppa över interpunktion, att använda mängder av :zeppelinare: och :tekopp: bara för att man kan, osv.

Begreppsdiskussioner
Att det ska vara så svårt att förstå vad man menar om man skriver "karaktär" istället för "rollperson", "manga" när man menar "anime" osv. Det är diskussioner som inte fyller någon som helst funktion, för jag vet att man förstår om vad man menar om man skriver "karaktär" istället för "rollperson".

Allmänt ohyffs
Men det är väl inte så mycket att kommentera.

Och sist, men absolut inte minst, snarare tvärtom...
I stort sett alla mina egna inlägg innan årskiftet 2003-2004
Jag brukar leta rätt på dem bara för att kunna håna mig själv och min enfaldighet... Usch.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Känslan av att allt är sagt

Jag har på ett logiskt plan naturligtvis väldigt svårt att tro att allting verkligen är sagt. Men obehagligt ofta så får jag just den känslan. Det kanske är för att jag hänger så mycket på Eonforumet som mestadels består av nybörjare som kommer in och ställer frågor som man sett tidigare. Och de gamla rävarna som hänger där har redan tömt ut de ämnena som de är intresserade av. Så inte mycket tillkommer där och man sitter och försöker plocka nålar hur en hårstack för att hitta bra inlägg på forumet.


Folk som debatterar preferens utan att haja att det är faktiskt är meningslöst

Det vill säga, debatten kokar ned till enkla åsikter utan resonemang. Preferenser med andra ord, och vägrar inse att ingen av sidorna har någonting vettigt att komma med förutom sin åsikt. Sen fortsätter de att på totalt osakliga sätt att försöka såga varandras ofaktabaserade åsikter med tafatta försök till debatt. Ja... ni förstår att det slutar i kaos och obehag. Debattera inte preferenser pojkar och flickor, ingenting bra kommer utav det.


Folk som inte kan stava, och folk som skäller på dom

Folk som inte kan stava irriterar mig. Samtidigt som jag tycker det är ogörligt att läsa deras inlägg, så tycker jag samtidigt synd om dom. Detta för att jag vet att de flesta kommer antingen att strunta i att läsa deras inlägg eller - ännu värre - skälla ut dom för att de inte kan stava. Visst, man kan förvänta sig att folk ska försöka anstränga sig för att skriva välskrivna inlägg. Men somliga kanske helt enkelt är så unga att de inte lärt sig att skriva välartade, trevliga och informativa inlägg. Jag vet att jag skrev som en sopa fortfarande vid 16 - 17-årsåldern. Eller så kanske de har skrivsvårigheter, någonting som verkar bli vanligare och vanligare i Sverige i dag. Men att skälla på dom kommer hur som helst i varje fall inte att leda till någonting bra över huvud taget. Fy på sådana människor.



Men annars kan jag inte komma på något som är så irriterande så att det är värt att ta upp här.


/Naugur trollur
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,789
Re: Vad jag irriterar mig på

Överhuvudtaget insinuationen att kreativa produkter går att bedöma objektivt och absolut, att det går att resonera sig fram till vad som är bäst, och att vissas smak därmed är finare än andras.
...och på samma vis irriterar jag mig på folk som ser estetik som något rent subjektivt (och/eller relativt).
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Känslan av att allt är sagt
Jo, den känsla nfår man inimellanåt ja.. Speciellt om man har varit här ett tag så brukar det ju komma återkomamnde debatter som har stötts & blötts fler än 1 gång... Men det är nog bara att inse att det är så, så länge det droppar in användare här så lär det nog bli fler disskutioner av samma art..

/ Johan K, som spekulerar lite...
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Något som jag irriterar mig gruvligt på på Eon-forumet är att så otroligt många längre trådar alltid kommer in på moderna elitkrigare, ninjor och "så och så var det".

Meningslösa inlägg , självklart...jag tror att jag någon gång såg en 6-7 inlägg i samma tråd där det bara stod "Medhåll [NT]"...sååå onödigt.

Slarvigt skrivna inlägg ...fast det beror på vad man menar med slarvigt. Stavfel irriterar mig mäkta, fast man ska inte gnälla, jag vet. Däremot har jag inget emot det som Vitulv kallade icke-ord, som "juh". Det ger karaktär, eller vad man nu ska säga (skriva, givetvis). Någon gång avslutade jag ett inlägg med "-Hjalle, jårpar." Inte tusan vet jag vad ´jårpar´ är, men jag tycker det är ganska mysigt, trots allt.

-Hjalle, knirkepariserar (vad nu det är för något...). :gremwink:
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
08:or

Följande typer av inlägg stör jag mig mest på:

Mästrande inlägg

Inlägg som egentligen bara är en ursäkt för någon att skryta med alla fina ord och kunskaper som de tror att de är ensamma om. Särskilt illa blir det när det är någon ung nybörjare som mästras eller när två mästrare försöker övermästra varandra vilket ofta slutar med att diskussionen försvinner iväg upp på en nivå som ligger långt bortom ursprungstråden.

Favoritlag

När någon har ett favoritrollspel, en favoritmyt eller ett favoritland som de höjer upp till skyarna och aggressivt försvarar mot alla upplevda hot. Istället för att lyssna på rationella argument eller acceptera att det finns andra sätt att se på saken så framhålls de egna föreställningarna som de enda sanna.

Inlägg skrivna i syfte att såra

Dessa är aldrig kul av uppenbara skäl.
 
G

Guest

Guest
Överflöd av text
Trådar med oerhört mycket text i varje inlägg och inläggen är lite huller om buller alltså att flera svarar på samma sak etc, visst det är bra när det är lite text, men mitt minne är inte det bästa och jag vill inte läsa om vart annat inlägg för att någon citerar dåligt (i långa inlägg ska det göras från allt och alla man syftar på enligt mig) och jag inte kan förstå längre vad som händer i tråden.

Flaming pga missförstånd och trotts förklaringar men dettta är dock ovanligt.

Min hjärna det är där alla problemen uppstår.

-Zorbeltuss kan någon fixa den sista punkten med något riktigt nice rollspel så säg till för all del.
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
Ceram stör sig lite på mycket...

Jag står över er
Inlägg där sikribenten klargör att han inte tänker nedlåta sig till att diskutera med motparten eftersom han ändå har så rätt att det inte går att ändra på.

Jag vill tjafsa om något annat
Inlägg som skrivs för som en ursäkt för att ta upp andra saker. Detta används ofta för att säga "komunismen är den ända sanna vägen" eller "bli upplyst av nyliberalismens ljus".

Jag tar ut mina aggresioner på Internet
Skribenten förolämpar andra och dennes åsikter, SKRIKER och lägger in grejer bara för att irritera andra.

Jag är så råtuff
Min rollperson gjorde så här och fick mer pengar än vad som finns tryckt i mynt sammanlagt i hela värden eftersom vi är så bra och sen uppförde han en egen stad med en stor armé och så vidare...

Det är ju bara och göra så här
Ser svaren på frågorna som självklara...

Jag hatar det där så jag skriver det överallt!
Massa energi läggs ned på att förklara hur värdelös en regel, ett land, ett spel eller något helt annat är så fort möjlighet uppkommer.

Du är en idiot, jag har rätt
Friform är den enda sanna vägen kan du inte inse det din idiot!

Röra är inget som rör till speciellt på söndagar
När inlägg är så röriga att jag tappar bort mig hela tiden trotts att jag inte är trött när jag läser.

Åsså de ba e tex så
Onödiga talspråksomskrivningar och förkortningar.

/Ceram, som dessutom stör sig på sina egna inlägg då han har för lite att skriva och dessutom saknar nån länk mellan hjärnan och fingrarna som kan få honom att skriva vad han faktiskt vill få sagt utan leder till svamel istället.
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,154
Location
Uppsala
Skyttegravsdiskussionerna är det jag mest irriterar mig på. Det värsta är när jag själv har grävt den ena graven (komplett med taggtråd, minfält, bunkrar, etc), då blir jag oftast så förbannad på mig själv att jag försvinner från forumet för ett par veckor/månader. Tyvärr verkar jag dock ha svårt att bättra mig, så jag är inte här så ofta :gremtongue:

Översittarfasoner tycker jag det finns för mycket av på WRNU. Det finns en klick personer som verkar ha mycket stora tankar om sig själva. Tyvärr resulterar det i att forumet inte är vidare nybörjarvänlig utan som ny är man tvungen att trippa runt mycket försiktigt och se till att man inte råkar trampa någon über på tårna.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,280
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
När folk inte inser hur stor och bra och intelligent jag egentligen är..

När ingen svarar på mina intelligenta inlägg så jag måste infektera andras trådar med mina åsikter..

När andra använder mig som dåligt exempel .. antingen för att jag sabbat något eller för att jag är så dryg..

-------


Allt ovan, men när det förekommer hos andra..


-----

Mest irriteras jag över att jag driver mig till att läsa en massa inlägg här , inte för att det är tråkigt, utan mest för att det tar tid från saker jag borde ha gjort. Så egentligen irriterar jag nog mig mest över mig själv..

--

arrgh va meningslöst inlägg.
 
Top