Vad hette din allra första rollperson?

Inte en chans att jag minns det. Minns en del av mina mer prominenta och långspelade rollpersoner, men första (anno 1987 kanske)? Nä...

Har dock ett distinkt minne att en av de första var en Minotaur-magiker. Att minotaurer dog eller tog skada eller på annat sätt inte kunde använda magi (enligt dåvarande monsterbok tog vi uppenbarligen lätt på). Var ett stort fan av Gimli och Aragorn så länge var härdföra dvärgar och skogsmän av olika slag ett vanligt inslag.

Cog.

Jag skrev om min första i post #36 ovan, hon som dog redan första speltillfället. Ett tag senare (jag hann med en krigare däremellan) ville jag skapa en ny alvmagiker, denna gång vid namn Lind. Hon kunde blivit lika kortlivad. Första scenen hon var med i red hon på samma häst som en annan rollperson som var betydligt större än hon. DM slår lite slag och tillkännager att vi rider genom en ravin.
”Varför då?” undrar vi. ”Det låter ju farligt.”
”Ja, men nu gör ni det.”
Några slag till, och DM meddelar att det kommer en stor sten flygande mot oss. Ytterligare några slag, och han vänder sig till oss på samma häst: ”Stenen krossar era huvuden. Ni dör.”
”Hur stor är stenen?” undrar jag.
”Trettio centimeter ungefär.”
”Men hallå där”, invänder jag, ”vi är väldigt olika långa – mer än ett huvud skiljer. Så stenen kan knappast krossa bägges huvuden.”
DM inser det rimliga i detta, slår ytterligare något slag och meddelar att jag faktiskt klarar mig oskadd – och nu har en egen häst eftersom dess ägare får huvudet krossat av stenen.

Så kunde det gå till på den tiden. Trots detta fortsatte vi spela varenda helg, ofta såväl lördag som söndag. Och Lind? Ja, hon blev med tiden den mäktigaste rollperson jag spelat i ADnD – hon kunde t.ex. vid ett tillfälle ensam slå ut en (liten) armé orcher som anföll en belägrad stad. Hon var fortfarande vid liv när vi slutade spela ADnD.

Lite forumsarkeologi avslöjar att han inte alls var köpman utan drömmästare (vad nu det är för nåt?)
Drömmakare.
1752841749866.png

” Dina bisarra dekokter blandar du ihop i ditt lilla mysiga laboratorium, din lilla drömverkstad, där du har sjudande vattenbad, mästersmidda mortlar och rakbladsvassa hackknivar, bubblande kolvar, smala glasrör, små dvärgska gasbrännare, filter av sabransk silkestråd och gyllene silar av belisarisk tillverkning – kort sagt: allt du behöver för att bjuda vem som helst på en tur bortom molnen och den tunna dimensionsbarriären.”

Last edited:
Back