Vad hette din allra första rollperson?

Min första karaktär hette Eldria, gjorde henne i första versionen av drakar och demoner när jag var 9. Bad vår fritidsledare och spelledare hjälpa mig göra en alv som var lika bra som Legolas på att skjuta båge. Tror det var han som kom på namnet. Det var nog en referens till att jag och min karaktär var rödhåriga. Har kvar en avskrift på karaktären som jag gjorde något år senare, men verkar ha delvis återanvänt mitt ursprungliga karaktärsblad. Långbågen blev en långfranska istället...

Vad han hette minns jag inte men han hade silverskinn, ett elfte finger och antagligen någon mutation till. Kanske riktningsknöl? Eventuellt också underligt utseende. Han överlevde heller inte särskilt länge. Skulle tro att han dog i trakterna av Mos Mosel.

Alltså jag kommer knappt ihåg saker som hände senaste spelmötet. Första rollpersonen? Herre…

Det lär ju ha varit till Mutant Chronicles där kring -96 eller något, när jag gick i åttan eller nian. Nåt sånt.

Men jag kommer egentligen bara ihåg två egentliga rollpersoner från hela den perioden högstadie+gymnasie, och det är dels en kättare jag inte minns namnet på men som hade vassa klor och var "gruppens förrädare" på ett sådär extremt cringe:igt sätt. Och dels nefaritfursten Kah'Baal, som jag först skapade som SLP till ett av mina usla MC-äventyr, och sedan fick tillfälle att spela som rollperson i en – för den tiden – vrålhäftig nefaritkampanj med mycket PvP som vi spelade på rasterna i gymnasiet.

Kah'Baahl – eller "Kalle-Balle" som mina "vänner" kallade honom – var en högmodig nefarit som tänkte väldigt högt om sig själv men som saknade egentlig koll på hur nånting funkade i ett citadell, och råkade därmed schabbla bort hela sitt imperium och all sin makt genom att göra nefarit-varianten av att snubbla över sina egna fötter. Jag tänker än idag att det nog fanns en del att kritisera kring den kampanjens genomförande, men idén med en icke våldsfokuserad diplomati- och ränksmiderikampanj där spelare kontrollerade olika nefariter men sällan eller aldrig pratar med varandra utan bara kommunicerar via SL? Det tycker jag fortfarande är rätt coolt.

Jag undrar om jag ska låta Kalle-Balle återkomma i något äventyr eller så till Luna City Blues. Kalle-Balle och hans "necrogher" som såg ut typ som xenomorf-aliens med fyra armar varav två avslutades i tunga automatvapen.

Last edited:
Trollkarlen Roirb (Brior baklänges, vilket var ett smeknamn på mig i gymnasiet). Han klarade sig faktisk i ett helt år innan han gick åt. Min största sorg var att han aldrig hann kasta ”Eldboll” som han just lärt sig.

Roirb hade kommit i kontakt med en lönnmördarorganisation och bad om en flaska med ofelbart dödande gift som betalning för ett uppdrag. Denna flaska märkte han med etiketten ”Potion of Wizardry Power” och bar på sig. När hans ”kamrater” senare hittade hans kropp, så plundrade de ivrigt liket och lät sedan kroppen ligga där den låg. Jag hade väldigt roligt när en av likplundrarna sedemera svepte flaskan i en knepig situation. :)

Last edited:
Alhambro, en wise bard, medlem i gycklargillet och sällskapet ”Unga skattletare”, med två trollformler/sånger: Balladen om den onda brodern, och Duett med guldet. Den 11e augusti 2019 vilket känns helt sjukt för det känns typ som att jag spelat rollspel hela livet?
IMG_8939.jpeg

Köpmansankan Fredegar Ärling till DoD. Efter lite övertalning gick jag med på att ge honom en dolk samt någon liten färdighet att använda den. Han överlevde längre i Konfluxkampanjen än de andras rollpersoner vill jag minnas.

Som jag minns? Bifur... ;).En dvärgmagiker från Kvizur Khan. EDD. Spelade honom länge. (Men han var nog inte faktiskt först, det florerade ytterligare några till DoD 87, men de spelades knappt.)
Första rollpersonen var en dvärg, för Gullikssons teckning i den svarta regelboken (DoD) talade till mig, och de andra gjorde en alv (Legolas) och människomagiker (Gandalf). Jag ville inte ta det uppenbara Gimli utan valde Bofur. Jag är fortfarande nöjd med det namnvalet trots att han som spelade Legolas under säkert ett år pikade mig för att jag valde det töntiga Bofur och inte bytte till det mycket coolare Gimli…

Tror min första var en Noldor till SRR som hette Glorvindal, starkt inspirerad av Glofindel såklart.

Antingen han eller en Karkion magiker vid namn Eragion.

Och det borde vara någon gång strax efter julen 1987

Last edited:
Rätt säker på att den första riktiga rollpersonen (alltså den som fick se spel) var en alv vid namn Cullacain eller något i den stilen till någon version av Drakar och Demoner (tror det var en version med många handböcker, tror jag använde Krigarens Handbook).

Lång, järnmask, tvåhandsvärd.

Ingen aning vad den första karaktären hette. Den första vars namn jag minns var till Drakar och Demoner Expert. En Alvisk jägare vid namn Laura Blackthorn. Det här borde varit runt typ 1987.

Back