Nekromanti vad hatar ni i rollspel!

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,920
Location
Nordnordost
Stridssystemet i D&D är ett tungrott figurslagsspel i rollspelskläder, _det_ är det stora problemet med D&D.
 
Joined
25 Jun 2000
Messages
1,243
Location
Stockholm,Svearike, Tellus, Vintergatan
Exakt. Vi brukade vara tre stycken + jag som spelledare förut... Men nu har två stycken delvist blivit rätt upptagna plus att de har mer eller mindre tappat intresset. Medans den tredje har börjat spela med några i hans klass eftersom vi spelade så lite... Sedan så blev det egentligen bara blaj de senaste gångerna vi har spelat i alla fall. Alla började typ snacka "off" saker typ om den senaste festen och liknande.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Hatar är ju ett sarkt ord..

Just så ogilalr jag inte så mycket i rollspel..
Dock så väljer jag självklart det jag gillar, b. la så gillar jag fantasy a´la Trudvang.. Så det blir ju mycket sådant. Sen så är det trrevligt att bli lite skrämd åxå..

Sen så är det ju mindre skoj när karaktärer & sdåant försvinner ja, det är ju synnerligen frustrerande ja !

/ Johan K, som bara har 11 timmar kvar att jobba
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Jag ogillar starkt dåligt skrivna moduler som är centrala för utvecklingen av spelet (paradexempel: The Sidereals för Exalted). Jag menar, som SL vill jag kunna använda reglerna som presenteras utan att behöva tänka efter huruvida dom är trasiga gentemot sitt eget system eller inte. Det är ju det som är hela poängen med att betala pengar för en bok med regler i. Så jag slipper göra dom själv.


Sen är jag extremt ogillande av folket inom rollspelshobbyn som anser att de har uppfunnit Det Enda Sättet att spela på och som per definition dissar alla andra som inte håller sig till sånt. Typ "Nej! riktigt fantasy har inte krut!" eller varför inte "Du är en man! Du kan inte leva dig in i den främmande världen som det kvinnliga sinnet utgör! Håll dig till din 2000-åriga alv istället".


/Naug
 

Legolas

Veteran
Joined
31 May 2000
Messages
80
Location
Gävle
Jag tycker illa om när jag själv inte lever upp till mina egna och mina spelares förväntningar. Bland det värsta är när man har suttit och planerat flera timmar i förväg, och sen visar det sig att ens vision, av någon anledning, inte går att genomföra i praktiken.

Jag tycker heller inte om när mina spelare inte levet upp till mina förväntningar, trötta och okoncentrerade spelare är bland det värsta man kan råka ut för. Det är alltid lika kul att få höra "Va? Vad sa du, jag lyssnade inte riktigt nyss", efter att man just spenderat fem minuter på att beskriva något.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Jag gillar inte

- när striderna blir för långa. Då tappar man intresset som spelare.

- när SL sitter bakom sin för stora SL-skärm och räknar oändliga data för SLPs som råkar bli skjutna. Vi som spelare är sällan intresserade av om SLPs blir skjutna i ögat eller bröstvårtan. Helst ska man vara knäpptyst också så att SL kan koncentrera sig på den viktiga uppgiften.

- när SL inte kan kicka igång ett spelmöte som håller på att dö ut av för lite ledtrådar för RPna att gå på.

- när SL talar 75% av speltiden och spelarna måste lyssna på konversationen.

- när SL placerar en SLP i gänget av Rollpersoner så att han själv kan få rollspela lite och samtidigt kan styra RPna åt det håll som är den rätta vägen.

- när SL spelar RPna åt spelarna. Sånt förekommer faktiskt. Trots att du sitter där som spelare.

- när stora vapenlistan / utrustningslistan kommer fram och RPna skall handla inför sin expedition till grannkommunen.

- när jag måste hämta pizzan som skall ätas under matpausen och det faktum att jag måste lägga ut 150:- eftersom folk inte kan ta med sig egna pengar trots att de vet att vi brukar äta.

- när SL-skärmen breder ut sig och tar halva bordsytan. Lägg till snusdosor, flaskor och kaffepaket som dräller runt på spelbordet. Bättre då att plocka fram Warhammerfigurerna och spela det stora slaget om den hemliga missilbasen. Fanta och Coca-Cola flaskor får representera missiler.

- när jag går hem och inser att jag hellre hade tagit en öl på baren denna kväll.
 

Anders Åstrand

Swordsman
Joined
25 Jul 2002
Messages
762
det jag också hatar är när killar ska spela kvinnliga karaktärer jag säger bara håll er till ert eget kön nu får jag säkert massa svar att jag har fel men jag står för min åsigt
Jag håller med, det är helt fruktansvärt tråkigt med folk som ska spela karaktärer som inte är de själva. Spelledare som envisas med att spela i världar som inte är exakt som den verkliga är helt jävla dumma i huvudet, för att inte tala om alla regelsystem som inte exakt emulerar verkligheten. TRÅKIGT är vad det är. Håll er till verkligheten jävla rollspelstöntar.
 

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,015
Location
Stockholm
et jag också hatar är när killar ska spela kvinnliga karaktärer

Jag kan också tycka att det är lite lurigt, men jag tror det handlar mer om hur jag är som person... Som spelledare tenderar jag att gestalta kvinnliga karaktärer utan att lägga in röstlägen och målande ansiktsuttryck (jag skulle aldrig kunna titta mig i en spegel igen efter att ha tolkat en tonårig timid fröken med gäll flickröst). Andra får gärna göra det, men jag gör det inte. Sorry, så är det bara.

I övrigt:

* Jag gillar inte rollformulär som är 5+ sidor långa

* Det är aldrig kul när personerna i en spelgrupp har små interna grupperingar som i princip gör det omöjligt för eventuella nya spelare att få något gott intryck av rollspel, eftersom ingen hjälper dem att tycka om det

* Flottfläckar på rollformulär har säkert nämnts miljoner gånger på forumet. Jag diggar dem iaf inte alls

* Tilltugg (=mat) som kräver nyttjande av halva spelbordet för en enda persons skull. Käka kan man göra när man har paus

* Fånar som lägger upp alla sina tärningar enligt ett mönster, med den mest önskvärda siffran uppåt! :gremwink:
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Fånar som lägger upp alla sina tärningar enligt ett mönster, med den mest önskvärda siffran uppåt!
Åsså är det lite frustrerande med folk som håller på att jinxar/trollar med sina tärningar så snart de ska slå ett tärningsslag i strid. Det… tar… sån… tid. Ochjagvillattdetskagåfort.

//erik. klättrar uppurur
 

Yheela_UBBT

Veteran
Joined
21 Mar 2005
Messages
100
Jag gillar inte då ens karaktär inte kan tillföra något till äventyret...
Typ: "Oj vad mycket strider det blev, jaha, din karaktär kan bara vifta med en pennkniv, ställ dig där borta och försök att inte dö, alltför mycket."
Eller: "Glömde du att välja det språket, du fattar itne vad någon annan säger... du måste altså göra om lite... oj, det tänkte inte jag på (säger SL)."
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Tärningstempel à la Snigel

* Fånar som lägger upp alla sina tärningar enligt ett mönster, med den mest önskvärda siffran uppåt!
Nu tog jag ingen bild på det, men vad sägs om Snigels Tärningtempel.

En T12 i mitten, med siffran sju uppåt. Den är sedan omgärdad av sex stycken symmetrikst utlagda T6:or, som på motsols visar 1,2,3,4,5,6 oavsett vilket håll man ser dem ifrån. Utanför det en "entré" bestående av ett valv med snyggt arrangerade T6:or med varsin T10 på toppen.

Skulle du störa dig på att spela med mig? :p
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Re: hmm (OT)

Nu blir jag nyfiken. Var du den ende i lågstadiet?
Nej, "sen jag gick i lågstadiet själv." syftade sarkastiskt på att Sauron90 skulle gå i lågstadiet... vilket jag gissar att han inte gör.
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Det här ogillar jag

Liksom andra har påpekat, handlar det inte om hat för min del. Då hade jag inte spelat. Men här är lite saker jag ogillar.

<ul type="square">
[*] Handling som inte är anpassad till rollpersonerna. Till exempel om min rollperson verkligen inte vill eller kan slåss och spelledaren sedan drar igång fem timmar strid. Det vill jag veta innan så att jag kan göra rollperson därefter.
[*] Överdrivet offande. Jag kommer också med kommentarer som inte har med rollspelet att göra, men jag försöker göra det när det passar. Absolut inte så att det sabbar det någon just sagt in game.
[*] Folk som bara bryr sig om sina egna karaktärer och hela tiden vill veta vad som händer "hos dem". Låter inte andra tala till punkt och kan inte vänta på sin tur.
[*] Då reglerna märks i spel mer än de behöver. Det vill säga om spelledaren sitter tyst i fem minuter för att han håller på att räkna ut hur mycket skada det blev.
[/list]

Men allt det här kommer jag över och jag tycker för det mesta att det är roligt att spela ändå. Det är utmanande att vara innovativ i en lång strid om man inte kan slåss. Men det går.
 
Top