Nekromanti vad hatar ni i rollspel!

Sauron90

Veteran
Joined
26 May 2005
Messages
151
vad jag hatar mest i rollspel är när karaktärspapper försvinner det är verkligen fördjävligt!

under ett dod 3 möte försvann helt plötsligt ens karaktär och återfanns långt senare i en bok!? och ingen hade en anning hur den kom dit

och ni när jag gjort eon 3 karaktärer (min spelare är en Alv läkare en alv svärdsdansera (kvinna) en sån där hobblikande sak som jag glömt vad dom heter kunskapare och en lönmöradare (kvinna))

det jag också hatar är när killar ska spela kvinnliga karaktärer jag säger bara håll er till ert eget kön nu får jag säkert massa svar att jag har fel men jag står för min åsigt

när dom flesta hade gått efter karaktärsbygget kom katastrofen kunskaparen papperat var spårlöst försvunnet som tur va hade en ett reserv papper som han skrev på först så nu måste han bara satsa om färdigheter resten finns som tur är kvar men det är ändå förjävligt när papper försvinner

det är det värsta jag vet när det gäller rollspel
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,451
Location
Stockholm
Själv hatar jag… [Edit]

…när folk försöker tala om för mig vad jag får och inte får spela. Eller nja…jag irriterar mig på det.

”det jag också hatar är när killar ska spela kvinnliga karaktärer jag säger bara håll er till ert eget kön (…)”

Jaså? Du hatar att folk spelar karaktärer de känner för att spela? För det första: Om du verkligen känner hat inför det, då är det något som inte står riktigt rätt till. För det andra: Det verkar ju enbart dumt att störa sig på att folk spelar något annat än sig själva – det är liksom delvis poängen med rollspel. Hatar du när killar spelar alver/mutanter/dvärgar/robotar/satyrer/orcher/troll/w-ever också? Eller när killar från Sverige spelar killar från Tatooine? Eller när pojkar spelar män? Jag tror att du kommer kunna utvinna större nöje ur rollspel i största allmänhet om du hugger ner den där sortens fördomar vid fotknölarna.

”(…) nu får jag säkert massa svar att jag har fel men jag står för min åsigt”

Om du inte är intresserad av att diskutera, då behöver du inte basunera ut din ”åsigt” på ett diskussionsforum.

<font size="1">Addendum: Kommatecken, punkter och inledande versaler – these are your friends. Use them. Take advantage of them. Just a tip.</font size>
 

GoblinGurra

Swordsman
Joined
28 Sep 2004
Messages
421
Location
Karlstad
Detta kommer antagligen flyttas till Rollspels-forumet... men eftersom det just nu är här ås kan jag väl lika gärna svara på frågan.
Det värsta med rollspel är DoD6:s stridssystem eller überkrigarärkemagiker(kobolder).
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
hafsverk!

Vad jag avskyr mest, och egentligen enbart, är hafsverk.

Efter många års erfarenhet så har jag insett att alla omöjliga konstalationer och grupper vars medlemmar är av totalt olika kontext är möjliga att foga till enheter, att alla äventyr, oavsett hur simpla eller avancerade de är går att göra till mästerverk och att den avgörande faktorn alltid är den respekt man visar för sig själv när man arbetar med dem.

En saga, regnsynd till exempel, som i grunden är linjär och tämligen simpel, går genom försiktig putsning och ömhet om de olika delmomenten (som alltid, när man är spelledare, är projektioner av, och aspekter på, en själv) att göra till demoniskt fängslande historier, med en air värdig människan och en inlevelse som är så fullkomlig att den nästan står utanför spelgruppen.

Problemet är att man sällan, vid första anblick, vill offra så mycket kraft, och binda sig så emotionellt till en historia eller värld som är så pass utlämnad åt en grupp spelares nycker som en rollspelsvärld alltid är. Man ser hellre att det är någon annans blod och hjärtefrågor som är nerplöjda i historien, och att dess lyskraft får komma från det avtryck som en skapare alltid lämnar i en historia. Ett sådant återsken räcker ofta. Om inte annat för att sätta igång den egna inspirationen. Men det som är värt respekt är något annat. Hantverket./O
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,517
hmm

Hm, det var troligtvis den sämst formulerade text jag läst sen jag gick i lågstadiet själv.

Alltså:

och ni när jag gjort eon 3 karaktärer (min spelare är en Alv läkare en alv svärdsdansera (kvinna) en sån där hobblikande sak som jag glömt vad dom heter kunskapare och en lönmöradare (kvinna))
vad fan menas?
 

DODswe4

Hero
Joined
3 Mar 2004
Messages
1,283
Location
Stockholm
Egentligen stör jag mig bara på folks betende ibland men det är när ajg e trött å grinig så...

Men angående att spela kvinna, jag gör det ofta, jag ser inget problem, om du vill att jag ska anse att din ståndpunkt är vettig vill jag höra mer än håll dig till ditt kön, varför ska man då inte hålla sig till samma ras? samma ålder? samma värld? nejdå det är ju därför man spelar rollspel bland annat för att vara något man inte kan annars
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Papper som försvinner och spelare som börjar regeltjaffsa och lägga sig i regler. De kan komma med en "åsikt", eller en "tanke"... Men när de verkligen börjar regeltjaffsa eller ska börja "kunna" regler bättre än en själv - då blir jag lack alltså... :gremmad:
 

DODswe4

Hero
Joined
3 Mar 2004
Messages
1,283
Location
Stockholm
hmm tja det problemet får man inte riktigt om alla är SL lite då och då

Men det e klart om det utbrytter bråk är det ju högst irriterande
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Oj... mmm... *funderar*
Eftersom du ställde en sådan bred fråga svarar jag ganska brett.
Hatar är förvissa ett starkt ord, men här kommer ett utkast i alla fall:

<ul type="square">
[*]När folk prioriterar rollspelande olika i en spelgrupp. Det är frustrerande när man försöker pussla ihop tiden med familjen för att sedan komme till spelmötet och veta att två måste sticka tidigt för att de ska tvätta (eller annat generiskt oviktigt) eller gå på fest.
[*]Folk som sitter och kläcker dåliga utanför-spelvärlden-grejer under innanför-spelvärlden-tid. Fokus ska det vara.
[*]Fula regelböcker.
[*]Regelböcker med dålig struktur.
[*]Fula, eller kanske snarare felaktiga illustrationer i hänseende till spelvärlden.
[*]Fula rollformulär
[*]Att de är dyra.
[*]Kampanjer som man av olika anledningar inte spelar klart. :gremfrown:
[*]Att jag inte kan sluta tänka på det. :gremgrin: Nej, helt allvarligt talat så kan det bli lite problematiskt.

[/list]

//erik. får inte sova länge i natt
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,219
Location
Göteborg
Folk som spelar andra raser än sin egen!

Är man vit spelar man vit, är man svart spelar man svart. Detta bör givetvis gälla alla former av folk därimellan. Det är dödsdömt att försöka leva sig in i något annat folks tankesätt. Lägg av ni som försöker, det funkar ändå inte.

Spela helst dig själv, då uppstår inget krångel.

Ironi av, citat på.

det jag också hatar är när killar ska spela kvinnliga karaktärer jag säger bara håll er till ert eget kön nu får jag säkert massa svar att jag har fel men jag står för min åsigt

=)

// avatarex; hatar inte, tolererar hellre
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,957
Location
The Culture
vad jag hatar mest i rollspel är när karaktärspapper försvinner det är verkligen fördjävligt!
Är det ett rollspelsproblem eller ett generellt problem för folk som har svårt att hålla ordning på sina saker?

det jag också hatar är när killar ska spela kvinnliga karaktärer jag säger bara håll er till ert eget kön nu får jag säkert massa svar att jag har fel men jag står för min åsigt
Du har fel!
Jag har mer erfarenhet av hur kvinnor beter sig än av hur alver, rymdpiloter, paladiner, indianer, hemliga agenter, vampyrer eller superhjältar beter sig, men jag anser inte att det är något problem att spela dem. Oavsett vad du spelar är det bara en representant för gruppen män, kvinnor, alver (eller vad det nu är) som du ska gestalta, inte någon total bild av gruppen som är absolut trovärdig på alla plan. Kan du spela din rollperson så som den är beskriven är det gott nog, oavsett vem rollpersonen är.

Och vad hatar jag då inom rollspel? Ingenting, men jag tycker att det är trist att så stor del av rollspelsmarknaden och det faktiska rollspelarna inte har några som helst ambitioner på att vara originella. Det är samma fantasyvärldar med närmast identiska varelser och länder som gäller. Det enda man egentligen behöver byta mellan de olika spelen är namnen på platserna. Det är enformigt.

/tobias
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Re: hmm (OT)

Hm, det var troligtvis den sämst formulerade text jag läst sen jag gick i lågstadiet själv.
Nu blir jag nyfiken. Var du den ende i lågstadiet? :gremgrin:


Phelan, stenar folk i glashus
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Hata? Inte lägger jag ner tid och energi på tidsfördriv som innehåller moment som jag hatar. :gremcool:

Men precis som du tycker jag inte om när karaktärsblad eller SL-anteckningar tappas bort. Det är nästan alltid mitt eget fel när så sker, men det gör inte direkt att jag blir mindre irriterad.
Erfarenheten har lärt mig att om man inte hittar det man söker på någon minut eller två då hittar man det inte förrän när sessionen är slut. Däremot struntar jag i denna erfarenhet och rotar som en galning långt längre än två minuter.
Och att saker kan gömma sig lika effektivt på en hårddisk som i en bokhylla eller på ett golv är ingen hemlighet.

Spela annat genus är kul ibland. Varför hatar du när folk gör det?
[nyfiken fråga - inte upplägg till att hålla föreläsning om hur fel jag tycker att du har :gremsmile: ]
 

MongoMan

Swordsman
Joined
20 Sep 2004
Messages
525
Location
Karlstad, Värmland
Re: hmm

Jag tror att fortsättningen löd:
när dom flesta hade gått efter karaktärsbygget kom katastrofen kunskaparen papperat var spårlöst försvunnet som tur va hade en ett reserv papper som han skrev på först så nu måste han bara satsa om färdigheter resten finns som tur är kvar men det är ändå förjävligt när papper försvinner
Men av nån anledning lade han till ett intermission mitt i.
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Notera skillnaden på D&D och DoD [ANT]

D&D refererar vanligen till Dungeons and Dragons. DoD betyder istället Drakar och Demoner. Nu kanske du uppfattade det rätt, men det är lätt att bli förvirrad.
 
Joined
25 Jun 2000
Messages
1,243
Location
Stockholm,Svearike, Tellus, Vintergatan
Det jag hatar allra mest med rollspel är det faktum att jag i princip bara kan spela det ett par gånger per år nu för tiden... och alla dessa speltillfällen är under Gothcon.

Sedan hatar jag att jag har ett flertal rollspel som jag köpt och som jag aldrig har fått testa...

En liten lista på sådana rollspel: Call of Cthulhu, All flesh must be eaten, Werewolf the apocalypse, Västmark och Mutant: Undergångens arvtagare.

And this makes me a saaaad panda :gremfrown:
 
Top