DoD Vad har ni ändrat i Trolletinn?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
13,264
Location
Stockholm
Hello!

Nu när jag läser att flera äventyrare har tagit sig an Trolletinn, så blir jag nyfiken. Vad har ni ändrat för att det skulle flyta på bättre för just er grupp?

Lade ni till något? Tog ni bort något? Tyckte ni något saknas i äventyret som borde vara med som jag ska tänka på nästa gång jag skriver ett äventyr till DoD (t.ex. för Fenix)?
 
Jag tycker ju egentligen att Trolletinn är det perfekta introäventyret eftersom det innehåller både humor, sociala utmaningar, strid och pussel - på en väldigt koncentrerad yta. De flesta situationer har förslag på flera lösningar, vilket är bekvämt för en SL - och guld värt för nybörjare.

De enda sakerna jag skulle tänka mig ens kunde förbättras är: erbjuda något sätt för äventyrarna handskas med harpyorna om de saknar långa vapen/avståndvapen. En avancerad variant som diskuteras är ju att man tillåter fria attacker när de flyger förbi/förflyttar sig efter ett anfall, men svårt greppa för nybörjare. Potentiell lösning: Harga kanske kan tipsa något om situationen (+ lämpliga kastbara vapen)?

Diskussion på Discord rörande dubbla FYS slag för hålla andan och påverkan - för vissa var det oklart det var två olika slag. Möjligt det kunde ha förklarats tydligare?

Bägge de här sakerna är ju något som SL kan lösa med erfarenhet, så för mig är det mer: Jag ser fram emot nästa besök i ditt DoD och hoppas det är minst lika bra :D
 
Last edited:
De enda sakerna jag skulle tänka mig ens kunde förbättras är: erbjuda något sätt för äventyrarna handskas med harpyorna om de saknar långa vapen/avståndvapen.

Mycket bra tänkt! När jag skrev äventyret fanns inte speldata för harpyorna, så jag tog inte hänsyn till att de är svar att hantera utan långa vapen eller avståndsvapen. Jag missade det så enormt rejält att jag helt glömt bort det de gånger jag själv har spellett äventyret ...

Jag ska fundera på ett tillägg som kommer i tråden!

Diskussion på Discord rörande dubbla FYS slag för hålla andan och påverkan - för vissa var det oklart det var två olika slag. Möjligt det kunde ha förklarats tydligare?

Absolut, allt kan vara tydligare. Det tar jag till mig.
 
Och just det, de enda saker jag personligen ändrade/tillät:

Jag undvek bakhåll eftersom det är så potentiellt brutalt för en ovan grupp (PTSD från inledande passet i kampanjen) genom att låta harpyorna vara ute och flyga. Lät spelarna finna boet med DOLDA TING + SMYGA fram och sno åt sig nyckeln innan de dök upp, som potentiell lösning om striden skulle urarta och äventyret då skulle köra fast.

Tjuven i gruppen ville så ihärdigt ha safirerna (surprise!) att jag på tillät ett slag för fingerfärdighet pilla bort och fånga upp en av stenarna i luften innan dörren slog igen. Hade inte slaget lyckats hade det funnits risk för skada. Hade hon fumlat så hade vi nog inte velat se resultatet :D

Sedan är det ju knappast lätt plita ner i en kort mening.
 
Provspelade Trolltinn igår på Comic Con, eller åtminstone delen när rollpersonerna blir instängda i en skattkammare. Jag vet inte om det var jag som missförstod spelledaren eller något men det kändes som om de anfallande skeletten hade nästa obegränsat med attacker. När jag efteråt frågade SL om det påstod denne att det hade något med viljepoäng att göra. Att man genom att dra viljepoäng typ kunde göra en handling gratis. Det lät ändå konstigt i min bok. Har inte läst äventyret själv. Det kan visserligen ha att göra med omständigheterna. Att man på ett snabbt sätt ville visa hur Drakar och Demoner funkar men det kändes konstigt.

Har lyssnat på när Gestalt spelar det (rekommenderas).
 
Jag väcker denna tråd till liv igen och undrar om någon fler kört äventyret och gjort eventuella ändringar. Jag har läst tråden om Bumbibjörns "paddan" vilken var kul men undrar främst över slutet på äventyret. Jag vet att mina spelare kommer bli frustrerade över att behöva lämna alla ädelstenar (och kanske den konstiga låsmekaniken som bara ser ut att fungera en gång om inte skeletten själva går och plockar ädelstenarna och lägger tillbaka dem i skrinet). Samtidigt vill jag hålla rollpersonernas guld på så låg nivå som möjligt så vill inte heller att de bara kan promenera ut med en massa ädelstenar.
Någon som gjort någon finurlig justering?
 
Jag väcker denna tråd till liv igen och undrar om någon fler kört äventyret och gjort eventuella ändringar. Jag har läst tråden om Bumbibjörns "paddan" vilken var kul men undrar främst över slutet på äventyret. Jag vet att mina spelare kommer bli frustrerade över att behöva lämna alla ädelstenar (och kanske den konstiga låsmekaniken som bara ser ut att fungera en gång om inte skeletten själva går och plockar ädelstenarna och lägger tillbaka dem i skrinet). Samtidigt vill jag hålla rollpersonernas guld på så låg nivå som möjligt så vill inte heller att de bara kan promenera ut med en massa ädelstenar.
Någon som gjort någon finurlig justering?
Hmmm måste fundera lite på den. Ska kolla min första text (den justerades lite av Ligan) och se om den kan ge lite idéer.
 
Jag väcker denna tråd till liv igen och undrar om någon fler kört äventyret och gjort eventuella ändringar. Jag har läst tråden om Bumbibjörns "paddan" vilken var kul men undrar främst över slutet på äventyret. Jag vet att mina spelare kommer bli frustrerade över att behöva lämna alla ädelstenar (och kanske den konstiga låsmekaniken som bara ser ut att fungera en gång om inte skeletten själva går och plockar ädelstenarna och lägger tillbaka dem i skrinet). Samtidigt vill jag hålla rollpersonernas guld på så låg nivå som möjligt så vill inte heller att de bara kan promenera ut med en massa ädelstenar.
Någon som gjort någon finurlig justering?

Någon föreslog öppna dörren utifrån/igen - då bör du ju kunna ta med dig stenarna om du placerar någon på utsidan när någon går in och tar med stenarna ;)

I min grupp lät jag den kreativa tjuven pilla loss en sten när hon stod i dörröppningen och slå ett slag för om hon fick med en av stenarna innan dörren slog igen.

Notera att stenarna enbart behövs för öppna dörren - inifrån. Så det är inte en engångsdörr, från utsidan.
 
Last edited:
Back
Top