DoD Vad har ni ändrat i Trolletinn?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Hello!

Nu när jag läser att flera äventyrare har tagit sig an Trolletinn, så blir jag nyfiken. Vad har ni ändrat för att det skulle flyta på bättre för just er grupp?

Lade ni till något? Tog ni bort något? Tyckte ni något saknas i äventyret som borde vara med som jag ska tänka på nästa gång jag skriver ett äventyr till DoD (t.ex. för Fenix)?
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
378
Location
Stockholm
Jag tycker ju egentligen att Trolletinn är det perfekta introäventyret eftersom det innehåller både humor, sociala utmaningar, strid och pussel - på en väldigt koncentrerad yta. De flesta situationer har förslag på flera lösningar, vilket är bekvämt för en SL - och guld värt för nybörjare.

De enda sakerna jag skulle tänka mig ens kunde förbättras är: erbjuda något sätt för äventyrarna handskas med harpyorna om de saknar långa vapen/avståndvapen. En avancerad variant som diskuteras är ju att man tillåter fria attacker när de flyger förbi/förflyttar sig efter ett anfall, men svårt greppa för nybörjare. Potentiell lösning: Harga kanske kan tipsa något om situationen (+ lämpliga kastbara vapen)?

Diskussion på Discord rörande dubbla FYS slag för hålla andan och påverkan - för vissa var det oklart det var två olika slag. Möjligt det kunde ha förklarats tydligare?

Bägge de här sakerna är ju något som SL kan lösa med erfarenhet, så för mig är det mer: Jag ser fram emot nästa besök i ditt DoD och hoppas det är minst lika bra :D
 
Last edited:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
De enda sakerna jag skulle tänka mig ens kunde förbättras är: erbjuda något sätt för äventyrarna handskas med harpyorna om de saknar långa vapen/avståndvapen.
Mycket bra tänkt! När jag skrev äventyret fanns inte speldata för harpyorna, så jag tog inte hänsyn till att de är svar att hantera utan långa vapen eller avståndsvapen. Jag missade det så enormt rejält att jag helt glömt bort det de gånger jag själv har spellett äventyret ...

Jag ska fundera på ett tillägg som kommer i tråden!

Diskussion på Discord rörande dubbla FYS slag för hålla andan och påverkan - för vissa var det oklart det var två olika slag. Möjligt det kunde ha förklarats tydligare?
Absolut, allt kan vara tydligare. Det tar jag till mig.
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
378
Location
Stockholm
Och just det, de enda saker jag personligen ändrade/tillät:

Jag undvek bakhåll eftersom det är så potentiellt brutalt för en ovan grupp (PTSD från inledande passet i kampanjen) genom att låta harpyorna vara ute och flyga. Lät spelarna finna boet med DOLDA TING + SMYGA fram och sno åt sig nyckeln innan de dök upp, som potentiell lösning om striden skulle urarta och äventyret då skulle köra fast.

Tjuven i gruppen ville så ihärdigt ha safirerna (surprise!) att jag på tillät ett slag för fingerfärdighet pilla bort och fånga upp en av stenarna i luften innan dörren slog igen. Hade inte slaget lyckats hade det funnits risk för skada. Hade hon fumlat så hade vi nog inte velat se resultatet :D

Sedan är det ju knappast lätt plita ner i en kort mening.
 

RasmusH(Swe)1

Veteran
Joined
1 Sep 2023
Messages
11
Provspelade Trolltinn igår på Comic Con, eller åtminstone delen när rollpersonerna blir instängda i en skattkammare. Jag vet inte om det var jag som missförstod spelledaren eller något men det kändes som om de anfallande skeletten hade nästa obegränsat med attacker. När jag efteråt frågade SL om det påstod denne att det hade något med viljepoäng att göra. Att man genom att dra viljepoäng typ kunde göra en handling gratis. Det lät ändå konstigt i min bok. Har inte läst äventyret själv. Det kan visserligen ha att göra med omständigheterna. Att man på ett snabbt sätt ville visa hur Drakar och Demoner funkar men det kändes konstigt.

Har lyssnat på när Gestalt spelar det (rekommenderas).
 
Top