terje
xenomorf mystiker
Har du skrivit om ovan någonstans? Jag har sneglat lite på det, men det verkar vara ett rätt framtungt spel att komma igång med.
Systemet (en variant på cypher som bla används i Numenera) är ok men inte fantastiskt. Världen (stad med tydliga drag av 20-talet, samt diverse märkliga världar att planescapea till) innehåller en hel del kul blandningar av urban fantasy och surrealism. Rollpersonerna är olika slags magiker (varje typ av magi har ett distinkt eget system). Det som gör att spelet sticker ut är att utgivarna försökt skapa ett exklusivt deluxe-segment i rollspelsmarknaden. Prislappen är hög och spelet är rent fysiskt en lyxutgåva med extra allt - speciella förpackningar, alla spells och förmågor finns som kort, markörer för att hålla reda på poäng av olika slag, och mängder av props och handouts. Alla de här fina böckerna och tjusiga prylarna är roliga men spelupplevelsen hade nog kunnat vara väl så god även med blygsammare attiraljer. Den kampanj vi spelar (men som nu är på corona-paus) har hittills varit väldigt rolig och spännande. Men jag tror att det i första hand beror på min trevliga spelgrupp och vår väldigt ambitiösa spelledare.