Vad har du spelat i år?

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,650
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Har du skrivit om ovan någonstans? Jag har sneglat lite på det, men det verkar vara ett rätt framtungt spel att komma igång med.
Systemet (en variant på cypher som bla används i Numenera) är ok men inte fantastiskt. Världen (stad med tydliga drag av 20-talet, samt diverse märkliga världar att planescapea till) innehåller en hel del kul blandningar av urban fantasy och surrealism. Rollpersonerna är olika slags magiker (varje typ av magi har ett distinkt eget system). Det som gör att spelet sticker ut är att utgivarna försökt skapa ett exklusivt deluxe-segment i rollspelsmarknaden. Prislappen är hög och spelet är rent fysiskt en lyxutgåva med extra allt - speciella förpackningar, alla spells och förmågor finns som kort, markörer för att hålla reda på poäng av olika slag, och mängder av props och handouts. Alla de här fina böckerna och tjusiga prylarna är roliga men spelupplevelsen hade nog kunnat vara väl så god även med blygsammare attiraljer. Den kampanj vi spelar (men som nu är på corona-paus) har hittills varit väldigt rolig och spännande. Men jag tror att det i första hand beror på min trevliga spelgrupp och vår väldigt ambitiösa spelledare.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,294
Regelbundet:
DnD 5e (med nybörjare från jobbet, SL)
Symbaroum (SL)

Sporadiskt:
DnD 5e West marches homebrew (SL)

Enstaka:
Alien (SL)
Relics & Ruins (barrowmaze, SL)
Svärdets Sång (spelare)
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,972
Location
Umeå
Pågående:
Burning Wheel
Hogwarts

På paus:
Blades in the Dark

Avslutat:
BD&D
DCC
The Pool
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,609
Location
Uppsala
Regelbundet
  • Conspiracy X (pausades på grund av COVID-19)
  • Rogue Trader (började som en minikampanj, kommer antagligen ta resten av året)
Enstaka
  • All Flesh Must Be Eaten
  • Splatter
  • Svärdets sång
  • Egensnickrad Cyberpunk-heist (Unisystem)
  • Best (monsterjakt på 1700-talet)
  • Handbok för Superhjältar
  • Alien
  • Lamentations of the Flame Princess
  • Microscope (tack @Khan!)
  • Mega City Mage Punk (tack @Björn Wärmedal!)
 

kaptendral

Warrior
Joined
30 Dec 2016
Messages
264
Mutant: År 0 - avbrutet efter ett par tillfällen. Fick inget flyt i det den här gången heller.
Dungeon World - en miniserie under en helg.
Ironsworn - lite co-op SL-löst testande.
The Sprawl - pågående.

Bara som spelare än så länge i år.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,033
I kronologisk ordning, några gånger på varje (men mest KULT):
Whitehack
Oktoberlandet
Mörk Borg
KULT – Divinity Lost
 

Gutte

Warrior
Joined
15 Apr 2020
Messages
248
Star Wars edge of the empire som spelare
Symbaroum som spelledare.

Corona och en inflytt av nytt familjehemsbarn har ställt till det hittils i år. Hoppas få igång online spel som lösning och mer regelbundet spelande som följd.
 

.Per.

Rollspelsverket
Joined
3 Feb 2018
Messages
410
Solar System spellede Tatters of the King.

D&D 3.5 spelade Ravenloft/Curse of Stradh. Final nu på söndag efter 1år och 1 månad.

Ghatox vertical slum spelade Quake Alley Mayhem.

På tur det närmaste: Electric Bastionland och då spelleda Death Robot Jungle samt spela Delta Green.
 
Last edited:

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,878
Location
Barcelona
Kampanj
Stars Without Number
Terone
Kingdom

Oneshot
Dungeon World
Mörk Borg
Nåt flummigt franskt spel
Ett annat flummigt franskt spel
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,034
Location
Carapalea
Jag har kört klart andra halvan av senaste delen i min evighetskampanj, Carapaleakampanjen, som numer använder en mishmash av DoD91 och Runequest som regelsystem. Vi spelar på lördagar.
Vi körde klart den senaste delen i maj.

Sen har vi en Eonkampanj som spelas på söndagar typ 1 gång i månaden.

Sedan dess har vi spelat Call of Cthulhu och Eon som sommarkampanjer. Vi körde även ett äventyr i Bortom, Som man sår..

Till CoC har vi kört The Wild Hunt från Unseen Masters, Lethal Legacy och House on McKinely Blvd från Last Rites, och The Thing in the Park.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Har spelat:

D&D 5e
Fate Accelerated - Gods & Monsters
Starfinder
Star Trek Adventures
The Troubleshooters
Vampire the Masquerade 5e
 

Monokel

Koboldjägare från Chronopia
Joined
6 Nov 2019
Messages
479
Location
Uppsala
Kult-möter-Sandman-friform (SL, kampanjen avslutades nu i veckan)
Sagospelet Äventyr (SL)
Fiasco
Mörk borg (spelare)

I höst ser det ut att bli både mer och fler spel!
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,081
Location
Göteborg
Som spelare: Ugglor i mossen, som är ett litet deckar-hack till AW jag och min flickvän snickrat ihop.

Som spelledare: Blades in the Dark. Jag drog igång två online-grupper för att fylla tiden när pandemin fick alla mina teaterrep inställda. De två grupperna samexisterar i en och samma stad, och mellan varje möte skriver jag en liten in-game-nyhetsartikel i den gemensamma discorden så de får höra om vad det andra gänget haft för sig :)
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Regelbundet:
Streets of Marienburg/Warhammer (i textform)

Enstaka:
Scenariot "The Book" med Bifur och Nässe (och egna regler)
Barkhäxan (Gråtmyrsbarn)

Samtliga i digital form pga rådande pandemi.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,217
Vilken spridning det är på spelandet. Både upplyftande och lite förvånande - eller kanske inte, vi vet väl att wrnu nog inte är så representativt för spelandet i stort. 52 spel nämns som har spelats regelbundet i år, men bara 13 lyfts fram av mer än en användare.

SpelAntalKommentar
D&D8Alla versioner
Call of Cthulhu7Alla som spelar något CoC om än ibland med andra regler
Hemmabygge5
Mutant År noll5Alla utgåvor
Star Wars FFG5Alla utgåvor
Eon3Alla utgåvor
Kult: Divinity Lost3
Streets of Marienburg3
Symbaroum3
Blades in the Dark2
Hjältarnas tid2
Vampire the Masquerade2
Warhammer 40K-spel2

Lite intressant att inte Alien, Svärdets sång och Coriolis är med alls, och Ur varselklotet som har ett omnämnande (de finns dock alla bland de fåtalet spelade).
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,217
Call of Cthulhu 7
Kanske tycker jag CoCs placering är lite förvånande, det känns inte så "hett". Förklaringen kanske är att det liksom alltid varit med och egentligen varit oförändrat sedan 1a utgåvan (även 7e är ju kompatibel om än med vissa omräkningar). Det finns där folk spelar det men pratar inte så mycket om det. Fast å andra sidan är det ju flera som spelar det med andra system...
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Kanske tycker jag CoCs placering är lite förvånande, det känns inte så "hett". Förklaringen kanske är att det liksom alltid varit med och egentligen varit oförändrat sedan 1a utgåvan (även 7e är ju kompatibel om än med vissa omräkningar). Det finns där folk spelar det men pratar inte så mycket om det. Fast å andra sidan är det ju flera som spelar det med andra system...
Vilken spridning det är på spelandet. Både upplyftande och lite förvånande - eller kanske inte, vi vet väl att wrnu nog inte är så representativt för spelandet i stort. 52 spel nämns som har spelats regelbundet i år, men bara 13 lyfts fram av mer än en användare.

SpelAntalKommentar
D&D8Alla versioner
Call of Cthulhu7Alla som spelar något CoC om än ibland med andra regler
Hemmabygge5
Mutant År noll5Alla utgåvor
Star Wars FFG5Alla utgåvor
Eon3Alla utgåvor
Kult: Divinity Lost3
Streets of Marienburg3
Symbaroum3
Blades in the Dark2
Hjältarnas tid2
Vampire the Masquerade2
Warhammer 40K-spel2

Lite intressant att inte Alien, Svärdets sång och Coriolis är med alls, och Ur varselklotet som har ett omnämnande (de finns dock alla bland de fåtalet spelade).
Vi har en pågående Coriolis-kampanj, men den har avstannat pga Corona. Vet även att man spelat Svärdets Sång i min spelgrupp vid ett fysiskt möte (där jag pga Corona valde att inte delta). Alien är också något jag flaggat för i min spelgrupp att jag skulle vilja testa så antagligen hade även det funnits med om det inte varit för Corona (och gissningsvis Chariot of the Gods-scenariot).

Sen hamnar såklart Streets of Marienburg oproportionerligt högt eftersom vi alla tre som spelar råkar vara här i tråden (så det är förmodligen inte så representativt i större sammanhang) :)
 
Top