Vad hade hänt om de första rollspelen inte hade använt tärningar?

Är det pölar? Jag minns det som att vapen har olika antal tärningar, men karaktärens bidrag är en fast bonus.

Ja så kanske det var? Minns inte, men man slår ju massa tärningar och räknar samman resultatet.

Ja så kanske det var? Minns inte, men man slår ju massa tärningar och räknar samman resultatet.
Tja. Då kan man ju lika gärna kalla Traveller för "tärningspöl" eftersom man alltid rullar mer än en tärning...
Personligen kallar jag det inte ett tärningspöl-system om inte tärningarna kommer från karaktärens egenskaper/färdigheter och ökar med dem.
Men det finns väl ingen "officiell" definition.

Tja. Då kan man ju lika gärna kalla Traveller för "tärningspöl" eftersom man alltid rullar mer än en tärning...
Personligen kallar jag det inte ett tärningspöl-system om inte tärningarna kommer från karaktärens egenskaper/färdigheter och ökar med dem.
Men det finns väl ingen "officiell" definition.

Jojo, det var bara att jag glömde blir helt var tärningar kom från och var adds kom från. :) så håller helt med

De Preussiska Kriegsspielen (se även Free Kriegsspiel Revolution) använder iofs tärningar för skaderesolution, annars hade viss ledning kanske kunnat hittats där?

Last edited:
Superduper-sidenote: allt prat om klassiska spelkort fick mig att återinstallera otroliga Balatro och har nu fått högsta nivå på 5 av lekarna. Därtill gav jag spelet RogueJack ytterligare en chans, och det är verkligen en liten pärla.

1000023764.jpg

edit: inte att förvirra med det nyare spelet RogueJack21 som verkar vara en Balatro-klon.

Last edited:
Back