Vad hade du för primär hobby före rollspel?

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
819
Location
Umeå
Var det? Jag bodde där då men kan inte minnas att rollspel utmärkte sig på något särskilt sätt. Collectors Point var livligt då i och för sig. Var det något annat som pågick, som jag missade?
Kan kanske bero på vilka man socialicerade med på den tiden, men det var min uppfattning. På Sävar skola anordnades rollspelskvällar kanske en gång i månaden för att nya spelare skulle kunna prova på att spela. Många spelade i sverok-föreningar och jag vet att jag var med i tre föreningar som alla hade mellan 100-300 medlemmar. Det fanns också en subkultur med svartrockare som spelade vampire och lajvade, men de hade jag mindre kontakt med. Utan att ha några siffror så upplever jag att konvent som snökon, apkon och sävcon drog rätt mycket folk på den tiden. Mycket fler besökare än konvent här uppe har idag.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,567
Kan kanske bero på vilka man socialicerade med på den tiden ...
Så är det säkert. Jag umgicks mest i studentkretsar då, samt med en del som hunnit ut i arbetslivet. Och visst spelades det rollspel men jag upplevde inte Umeå som särskilt livligt i det avseendet. Å andra sidan har jag aldrig varit en föreningsmänniska, och åkte inte på konvent förrän 2014, så jag har verkligen ingen bred bild.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Jag spelade fotboll och byggde lego. Min rymdbas och det jätteskepp som mina föräldrar gav mig (som jag efter någon dag strippade ned till fyra mindre skepp) har jag spenderat extrema mängder tid med. Red vs White in space!
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,146
Location
Lund
som många andra (född 75) var det vad kids gjorde på den tiden.

jag vad gjorde man som barn och ungdom?
  • var relativt aktiv med olika sporter (fotboll, tennis, karate, segling, golf)
  • när datorer och tv-spel dök upp var de ett stort intresse (som har fortsatt upp i vuxen ålder och även präglat mitt yrkesliv som mjukvaruutvecklare och arkitekt (dock inte inom spelbranchen)).
  • leka i skogen med kompisar (indianer och cowboys, bara klättra i träd eller bygga kojor)
  • sommarkvällar var i stort sett alltid att kids samlades och lekte olika lekar som gick ut på att gömma sig från någon (kallades dunken eller burken där jag växte upp, heter säkert något annat i andra delar av landet)
  • sommardagar var ofta att ta cykeln till något badställe och bada mer eller mindre hela dagen, när jag var så pass gammal att föräldrarna släppte iväg en lite längre. (sen var kvällen fri att spela under ideala omständigheter :) ).
  • självklart byggde jag lego, vilka barn har inte gjort det men att gå så långt att kalla det en hobby är nog att ta i.
  • läsa, tolkien var stora fantasyinspirationen och jag fick Bilbo när jag var kanske 9 eller något sånt och tror jag har läst den boken 10+ gånger så när jag fick nys om sagan om ringen-böckerna var jag såld. i mina yngre år som rollspelare och spelledare så hade jag nog svårt att släppa detta och om det inte var tolkien-likt tyckte jag inte riktigt det var fantasy. många tidiga RP var starkt inspirerade av aragorn och utbyggdsjägare var det självklara valet när SRR dök upp.
  • action-figurer (främst star wars och he-man) gillade jag att leka med.

det senare med action-figurerna var nog någon sorts proto-intresse för rollspel (som jag inte visste fanns då) för en stor del av det jag tyckte var roligt med de här figurerna var att förvandla pojkrummet till en scen där olika faktioner av de här figurerna kämpade mot varandra med någon sorts dialog mellan figurerna osv. jag minns att jag tyckte detta var roligt och spännande ganska långt efter att mina jämnåriga lämnat det bakom sig.

när rollspel kom in i bilden (mitten-slutet av 80-talet) så var det ett intresse bland flera men tog sakta men säkert över till att det var det jag främst ville spendera min fritid på. men jag har alltid gjort andra saker. golf fortsatte vara något som konkurrerade och när jag blev så gammal att man kunde gå ut och dricka öl på lokal var det en stor konkurrens-faktor (och något socialt handikappande att spela rollspel då det på 90-talet gjorde att man blev något av en social paria att vara rollspelare så det fick man smyga med om man ville ha en chans att verka cool på krogen, vilket man ville på den tiden iaf.).
 
Last edited:

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,303
Location
Kullavik
Jag spelade fotboll och byggde lego. Min rymdbas och det jätteskepp som mina föräldrar gav mig (som jag efter någon dag strippade ned till fyra mindre skepp) har jag spenderat extrema mängder tid med. Red vs White in space!
Det fanns väl gula, blå och svarta också? :)
 

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
484
Jag har inte ens rollspel som primärt intresse/primär hobby. Hänger mest här för att folk är så trevliga och för att jag spelar lite sporadiskt. :D
Född 85. Mitt huvudintresse har alltid varit musik och musikteknik. Lyssnat, gått på konserter, spelat mycket själv, så småningom började jag syssla med ljudteknik både i studio och live. Utbildade mig till ljudtekniker också men har sadlat om. Men jag håller på med ljudteknik och musik i princip varje dag och kan mkt mer om elektroniska musikapparater än vad jag kan om rollspel.
Förutom musik/ljudteknik så har jag alltid gillat rörlig bild av olika slag. Jag har också ett friluftsintresse som funnits med så länge jag kan komma ihåg.
Överlag är jag intresserad av väldigt mycket olika saker. Finns så mycket spännande, kul och intressant här i världen!
 

Fnord

Veteran
Joined
14 Sep 2010
Messages
136
Jag hittade rollspel året jag fyllde 10, så jag var väll mest som de andra ungarna och tyckte om att leka och spela TV-spel. Min hobby (om man kan kalla det för en hobby) var att samla på Transformers tidningar och så var jag scout.

Min förkärlek för fantasy kom redan när jag var 6 år gammal och tvingade min mor att läsa Sagan om Ringen för mig och i samma veva upptäckte jag att sci-fi var rätt coolt det också.
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,151
Location
Göteborg
Född 1969, började spela 1981 (AD&D)

Dessförinnan: serieteckning, bokslukning, fantastiska äventyrliga rollekar i flera kapitel dagar i sträck, scouting, samt göra musik.
 

gizmo

temporary sunshine
Joined
27 Oct 2008
Messages
823
Location
Stockholm
Rollspel är ju inte och har aldrig varit min primära hobby. Det kommer ungefär på plats 5 eller 6 i intresselistan. Och jag är inte heller uppväxt i Sverige. Men iaf:

Jag började rollspela bara under universitetstiden. När jag var i skolan var det mest så att vi spelade boll på gatan, hela eftermiddagarna. Hemma var det läsa böcker och kolla tv. Datorer fanns i princip inte. Istället var det saker som gymnastik och bygga scenbild och props för skolans teatergrupp.

Och jag kommer ihåg en fas där en kompis och jag binge-spelade fia med knuff spelet, sidan med sex färger och längre väg, tre färger var, vi ökade gubbarna till små arméer av jag tror 8 stycken per färg, en per färg fick ett vitt halsband och var ledaren, och de fick namn, det gröna området var djungeln, det gula var shaolinklostret.. vi lade till egna regler och det tog flera timmar att spela ett parti - som sagt, datorspel fanns inte, man jobbar med det man har..
 
Top