Vad hade du för primär hobby före rollspel?

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,300
Location
Kullavik
För att inte skräpa ner originaltråden, så bryter jag ut nedan citat...
Jag tror att om man på riktigt vill förklara Sverige och rollspel för en utländsk publik så behöver man ha med detta. Bristen på ungdomsunderhållning var låg på en nivå som kan vara svår att förstå för en britt eller amerikan. När DoD kom fanns i princip inget annat som konkurrerade.
Förutsatt att påståendet stämmer att det var brist på ungdomsunderhållning. Vad hade du för hobby innan du började spela rollspel?

Jag var väl ungefär i 9-10års åldern när jag började spela och jag minns väldigt vagt tiden innan rollspel. Sannolikt spelade jag en del datorspel (C64), EV-Soloäventyren och piratkopierade videofilmer såklart.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,651
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Hm. Jag började spela när jag var 11 (född 77). Innan dess gjorde jag väl allt möjligt man höll på med i den åldern och på den tiden: läste böcker och serier, byggde lego, lekte med actiongubbar eller ute i skogen, cykla runt och hälsa på kompisar, spelade dator (C64) och tv-spel (Sega och Nintendo), spelade soloäventyr (Falken!), ritade rymdskepp och monster.
 
Last edited:

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
Född -85, började spelar rollspel -94.

Första gången: C64/Amiga (samt TV-spel hos kompisar), böcker, lego, leksaker (Transformers, Turtles, He-Man), fotboll (Tro't eller ej) och en massa annat. Hade ingen som helst brist på saker att göra, men rollspel var ändå det som var roligast. Blev sen ersatt i tonåren av sex, drugs and rock'n'roll.

Andra gången (dvs i vuxen ålder, efter den sedvanliga livspausen): Magic på hyfsat hög nivå. Blev utkonkurrerat av bräd- och rollspel när jag insåg att Magic inte var ett hållbart spel att spela längre, då ens kort var värda på ett ungefär lika mycket som ett hus. Började spela rollspel igen efter att ha blivit påmind om att det är ganska kul (Vill minnas av @Genesis Drakar och Bananer på något av de WSK:n jag arrade).

Är mer enkelspårig nu än som barn med min hobby.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Fotboll, datorspel (hade tur och hade en kompis vars pappa crackade spel på fritiden, så Wolfenstein 3D, Doom, Dune II, etc) och fantasilekar med strukturerade regler och ganska långlivade världar som i efterhand är väldigt snarlikt rollspel innan jag visste vad det var 😎
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Jag började spela rollspel sent högstadium, så typ -96 eller nåt.

Under hela min barndom och tidiga ungdom hade jag huvudsakligen tre hobbies: Lego, transformers och läsning. Jag byggde mestadels transformers med mitt lego. Jag läste rätt mycket – jag brukar ge som exempel att jag klämde Ohlmarks översättning av Sagan om Ringen-trilogin på en helg nån gång i mellanstadiet eller så. Jag läste i stort sett all fantastik jag kom över – mest gillade jag scifi men en del fantasy slank ned också av bara farten. Mycket skräck också; King och Koontz mest.

Jag hade en gameboy jag spelade en del på. Brorsan hade NES.

Familjen skaffade dator… nånstans där under högstadiet också, tror jag. Den blev självklart snabbt också en hobby.
 

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
270
Jag började nog spela i mitten av 80-talet vid 9 års åldern kanske. Hade man så måna hobbys då? Det va ju leka med vänner, fotboll, handboll och hålla på med datorer. Känns inte som man hade hobbys på det sättet när man var så ung, man gjorde ju allt.. Kan inte heller minnas att jag någonsin direkt hade tråkigt, var ju snarare att dagarna var för korta för att hinna med allt.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
För min del skulle jag säga läsa böcker. Jag var ju bara barnet då, så nån riktigt uttalad hobby hade jag inte, tror jag. Fast jag läste mycket böcker, äventyrsböcker, science fiction och fantasy var favoritgenrer. Och så hålla kolla på allt Star Wars förstås.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,148
Född -71, började spela rollspel julen-84. Det spelades en hel del på C-64, ibland byggde jag och min bror LEGO, men mest var det att läsa böcker.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
Innan jag började spela rollspel vid typ 18 års ålder: Videospel, kampsport, och läsa böcker.

Innan jag började skapa rollspel vid typ 30 års ålder: Musik, kampsport, och rollspel.
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Hade rätt mycket; fotboll, kampsport, skejta, leka, hitta på bus/bråk etc :) Läste såklart en del med, men vi var rätt aktiva. Rollspel blev viktigt typ i 7:an även om vi började tidigare än så.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Jag började spela rollspel sent högstadium, så typ -96 eller nåt.

Under hela min barndom och tidiga ungdom hade jag huvudsakligen tre hobbies: Lego, transformers och läsning. Jag byggde mestadels transformers med mitt lego. Jag läste rätt mycket – jag brukar ge som exempel att jag klämde Ohlmarks översättning av Sagan om Ringen-trilogin på en helg nån gång i mellanstadiet eller så. Jag läste i stort sett all fantastik jag kom över – mest gillade jag scifi men en del fantasy slank ned också av bara farten. Mycket skräck också; King och Koontz mest.

Jag hade en gameboy jag spelade en del på. Brorsan hade NES.

Familjen skaffade dator… nånstans där under högstadiet också, tror jag. Den blev självklart snabbt också en hobby.
Jag sällar mig för övrigt också till de som helt saknar minnen av tråkigt. Ibland tvingades jag att göra tråkiga saker som jag inte ville, men det här med att inte ha något att göra var i varje fall tillräckligt sällan för att det inte alls ska färga mina barndomsminnen.

Hur kan man ha tråkigt när det finns bibliotek? När det finns lego att bygga med?

Jag hade visserligen typ inga vänner eller ens kompisar innan jag började med rollspel, men jag hade ändå inte speciellt tråkigt. Nog för att detta var efter att amerikaniseringen påbörjats – det fanns transformersleksaker att köpa, serier att läsa och VHS-band att hyra – men ändå.

Biblioteket hade liksom både Asimov, Clarke och en massa nummer av Jules Verne Magasinet. Bara en sån sak!
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,036
Född -64, började spela -83. Innan rollspel var det läsning och brädspel som var favoritsysselsättningarna. Särskilt minns jag evighetslånga partier Håtunaleken (med av oss modifierade regler då de som följde med var klart bristfälliga), där enskilda historiska personer fick stor plats - och där steget till rollspel inte var så stort egentligen.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Dataspel, läsa, långpromenader (kanske inte en hobby), hänga med kompisar, magic the gathering. Började med rollspel när jag gick på högstadiet, någonstans strax innan eller efter millennieskiftet. Första rollspelet var flera olika former av hemmasnickrade system, det första köpta var DoD av Riotminds där vi såldes in på världen, dock fanns stort intresse för shadowrun i gruppen men det blev aldrig något av det. Vi hade nog inte börjat med rollspel om vi mött rollspel genom tidigare upplagor av DoD.

Edit: Kan dock inte minnas att vi började för att vi hade tråkigt, tvärsom fanns ju hur mycket som helst att göra på fritiden även på den lilla ort jag växte upp vid i bergslagen.
 

Luftslottet

Warrior
Joined
15 Oct 2014
Messages
223
Hade nog flera intressen och få hobbies. Tänker kring det att intressen är sådant jag tycker är roligt att utföra men skulle jag inte kunna utföra dem längre så är de ingen big deal. Hobby för mig är mer något som jag både engagerade mig i och som medverkade till att man tänkte/funderade kring hobbyn. Utöver de så har de också till viss del format mig.

Började spela rollspel runt 9-10 års åldern. kan fortfarande minnas att jag fastnade direkt.

intressen på den tiden var nog mest leka i skogen och se på tecknat. På den tiden så tittade man på allt som var tecknat men Marshall Bravestar, Turtles och Lost cities of gold sticker ut. Detta kom senare att bana väg för ett visst intresse för film och inte minst anime.

En av mina största hobbies som fortfarande i finns med är tv-spel. Tidigare var de ju C-64 och Amiga som gällde men när Nintendo kom så blev man fast.
Tror även att rollspel startade intresset för fantasy och således läste och läser jag en del fantasy. Tänker att man läser sådant som man i en annan genre ratat men bara för att de var fantasy så läste man de trots uppenbart dåligt!
 
Top