Vad hade du för primär hobby före rollspel?

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,016
Location
Ereb Altor
Utan att veta hur många konkurrenter det finns misstänker jag att Rod, Reel and Fist har en stark chans till pallplats. Den som vill ha ett tredjepartssupplement till ett annat spel kan också spela Fisk Borg från samma skapare.
Nischat!

Orm på kroken är ett fiskeäventyr till Kopparhavets hjältar. Det är visserligen inte ett renodlat fiskespel men det är inte svårt att göra det till ett bärande tema om man vill :)
 

Lanina

Oneironaut
Joined
3 Jan 2022
Messages
122
Location
Stockholm
En fråga som dyker upp när jag läser den här tråden är i vilken mån läsning fungerar som inkörsport – och, om så är fallet, vad innebär pojkars dramatiskt sjunkande läsintresse och läsförståelse för det? Bör vi förvänta oss att framtidens yngre rollspelsrekryter primärt är flickor?
Det där är ju en sjukt intressant fråga. Jag upplever det som att könsfördelningen inom rollspelshobbyn har börjat jämna ut sig, på grund av många orsaker. Jag har ju länge undrat varför rollspel inte varit kvinnodominerat, med tanke på att romaner, fanfiction och skapa OCs ganska länge setts som "tjejigt". Alltså, jag vet ju den historiska bakgrunden, men det har ändå varit lite konstigt. Tittar man på tonåringar som går teater är det också alltid fler tjejer än killar.

Nå, till huvudfrågan då! Till skillnad från många andra i tråden började jag spela rollspel först som ung vuxen snarare än som barn. Mina hobbies i tonåren var bland annat tv-spel, dans, sång och DeathGame (det där bananspelet). Höll på lite halvt med cosplay, krukväxter och allmän Japan-nördighet också. Jag är född 89, testade rollspel första gången runt 2002, men började regelbundet spela runt 2008 eller senare.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,689
Location
Värnhem, Malmö
Det där är ju en sjukt intressant fråga. Jag upplever det som att könsfördelningen inom rollspelshobbyn har börjat jämna ut sig, på grund av många orsaker. Jag har ju länge undrat varför rollspel inte varit kvinnodominerat, med tanke på att romaner, fanfiction och skapa OCs ganska länge setts som "tjejigt". Alltså, jag vet ju den historiska bakgrunden, men det har ändå varit lite konstigt. Tittar man på tonåringar som går teater är det också alltid fler tjejer än killar.
Jag tror det handlar om att rollspel egentligen är en sorts paket av flera disparata intressen, där det för varje enskild utövare räcker med att vara intresserad av vissa av dem, men där fokus ibland kan läggas mer vissa delar. Aktiviteter med detaljerade regler har traditionellt varit manligt kodade, liksom matte och (även fiktiv) våldsutövning. Historienördighet är egentligen mer jämlikt fördelat, men rollspel har typiskt bejakat de mer maskulint kodade delarna av det.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,553
Location
Fallen Umber
Jag fick mitt första rollspel när jag var 7 men hade ingen spelgrupp förrän jag var 13 (jag var ett ensamt barn). Men jag skulle väl inte säga att jag hade några hobbyer då, lek är väl en lite annan sak: mycket lego, mycket actionfigurer varav mest Action Force (dvs GI Joe), en hel del brädspel (Drakborgen, Talisman, Hero Quest och en massa annat), lite tv-spel (även om min enda konsol på den tiden var en Game Boy). Och så ritade jag mycket, innan jag började tycka att jag var frustrerande dålig på det. Läsning har jag nog alltid sett som något lite vid sidan av, något jag bara gjorde, inte ett intresse på samma sätt.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,303
Location
Kullavik
Jag tror det handlar om att rollspel egentligen är en sorts paket av flera disparata intressen, där det för varje enskild utövare räcker med att vara intresserad av vissa av dem, men där fokus ibland kan läggas mer vissa delar. Aktiviteter med detaljerade regler har traditionellt varit manligt kodade, liksom matte och (även fiktiv) våldsutövning. Historienördighet är egentligen mer jämlikt fördelat, men rollspel har typiskt bejakat de mer maskulint kodade delarna av det.
Jag uppfattar också att rollspelens ursprung från krigsspel gjorde att fler killar än tjejer fastnade för hobbyn. Jag skulle inte heller vilja påstå att själva "roll"-spelandet i tidiga stadiet handlade så mycket om rollen utan mer om att slåss. När pendeln väl började svänga och spelandet började handla mer om drama än action (någonstans i samband med Vampire?) tänker jag är en väsentlig faktor.

(Sen om föreställningen att killar gillar våld mer än tjejer stämmer vet jag inte om det finns bevis för, men så beskrivs det iaf i DoD-boken och även Finna Dolda Ting, om jag inte missminner mig helt).
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Jag är född 1984 och var 11 eller kanske 12 år när jag började spela. Mina kusiner (som var äldre och därmed häftiga) förklarade för mig att rollspel var något coolt och roligt och det gjorde mig intresserad. Jag fick dock lova dem att aldrig spela Kult, för det var tydligen ett farligt spel som man blev galen av att spela!

Hursomhelst, innan jag spelade rollspel var tv-spel och film de största intressena. Jag hade då en dröm om att göra egen film, så jag gillade tv-spel som kändes filmiska så att jag kunde fantisera ihop en egen handling medan jag spelade och låtsas att det var en film.

Rollspelen visade sig ju ännu bättre för detta ändamål! Jag kommer ihåg första gången jag testade rollspel, det var Mutant och min karaktär använde sin telekenisi för att dra till sig en motståndares vapen. Det var så häftigt, precis som en film men det är jag som är huvudpersonen! Och man var inte begränsad av vad man kunde göra som i tv-spelen!
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,689
Location
Värnhem, Malmö
Mer fokus på tävling och konkurrens, och mindre på samarbete och handling/story (lite svårt att hitta helt rätt ord där)?
Jag vet inte, nästan alla svenska rollspel har ju sedan gamla DoD poängterat hur det inte finns vinnare och förlorare i rollspel, och även under rollspelandets mer mansdominerade år känns det ju som om fler personer klagat på spelgrupper där det är för mycket fokus på optande och strid snarare än motsatsen. Jag tror egentligen att det allra mest handlar om hur rollspel har spridits socialt, där det (förenklat) varit killar som dragit med sig nya killar. Sedan upplever jag alltid lite att många diskussioner om "hur gör man för att få in grupp X mer i hobbyn" brukar mynna ut i att folk skriver att den spelstil de själva gillar nog skulle vara den bästa för att locka in nytt blod, så jag försöker alltid förhålla mig försiktig till att göra bergsäkra uttalanden åt det ena eller andra hållet där, så att jag själv inte också gör mig skyldig till det.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,689
Location
Värnhem, Malmö
(Sen om föreställningen att killar gillar våld mer än tjejer stämmer vet jag inte om det finns bevis för, men så beskrivs det iaf i DoD-boken och även Finna Dolda Ting, om jag inte missminner mig helt).
Jag tror mer det handlar om vad som så att säga ingår naturligt i ens mediediet snarare än något grundmurat intresse.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,150
Frågade min 15-åriga dotter denna fråga för att få lite demografisk spridning. Hon svarade teater, tv-spel och kung fu. Parallellt med rollspel så håller hon nu även på med att teckna manga och cosplay.
Precis samma intressen som min 13-åring förutom kung fu 🙂 Mycket manga/anime och cosplay. Hon leder just nu en Nordiska väsen-kampanj för oss föräldrar och våra vuxna vänner. Andra spelpasset på fredag 🙂
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,567
Jag är född -75. Tror att jag började spela rollspel -86. Som barn gillade jag bland annat att rita, bygga lego, spela brädspel, läsa serietidningar, bygga kojor, cykla och bada. Jag spelade även datorspel och tv-spel men de dök nog upp ungefär samtidigt som rollspelen. Dessutom spelade jag fotboll och tävlade i längdskidor men mest för att det var tillgängliga aktiviteter, inte för att jag var intresserad. Film och böcker blev mer framträdande intressen när jag blev lite äldre.

Jag lockades redan tidigt av science fiction och fantasy i form av till exempel rymdlego, Det var en gång - rymden, Stjärnornas krig, Bröderna Lejonhjärta samt berättelserna om Narnia. Dessutom hade jag livlig fantasi och gillade spel i största allmänhet så att rollspel passade mig är inte alls konstigt. Det var dock aldrig så att rollspel tog över helt. Faktiskt tror jag att vi från början spelade rollspel mest under sommarloven, medan fritidsaktiviteterna under terminerna var mer blandade. Även idag har jag flera hobbyer - jag samlar bland annat serietidningar samt spelar brädspel - men rollspel är sedan några åt tillbaka den fritidssysselsättning jag lägger mest tid på. Annars var musiken det som tog upp mest fritid under cirka 20 år.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
En fråga som dyker upp när jag läser den här tråden är i vilken mån läsning fungerar som inkörsport – och, om så är fallet, vad innebär pojkars dramatiskt sjunkande läsintresse och läsförståelse för det? Bör vi förvänta oss att framtidens yngre rollspelsrekryter primärt är flickor?
För mig var böcker inte direkt inkörsporten, men det var absolut böcker och i andra hand kanske filmer som var det rollspel upplevdes som en naturlig fortsättning av. Precis som när jag läste böcker målades ju hela världar och upplevelser upp inför mitt inre öga, med skillnaden att jag fick vara med och hitta på. När det funkade som bäst och regelsystemen inte lade krokben, då.

(Min första spelgrupp var… överlag rätt mycket mer möp:iga och fokuserade på mekanik och strid och strategi än vad jag var, och jag har fått det berättat för mig att jag tydligen var den i gruppen som var tidigast ute med att liksom spela ut mina karaktärer och så. Det var nog en funktion av att vi kom till rollspelen via olika vägar – de andra i gruppen hade spelat andra rollspel tidigare dessutom. Jag kom direkt från Jules Verne Magasinet och Stephen King till Mutant Chronicles. Och att läsa de olika böckerna var ju definitivt en stor del av hobbyn. Men jag misstänker att jag var en smula abnormal vad gäller läsningen även på den tiden det begav sig)
 

Arferts Cyklop

Mental dvärg - Enögd jätte
Joined
17 Mar 2023
Messages
22
Har alltid haft två starka "hobbies" parallellt: Rollspel och Musik/Subkultur. Det är mer än hobbies skulle jag säga; snarare grundfundament i det som är mitt liv.

Jag är född 1980 och innan rollspel och musiken verkligen kom in i mitt liv ca 1989 (kom igång ordentligt kanske 1993) resp. 1993 gjorde jag sånt som barn gör: sprang omkring utomhus och lekte, läste böcker och serier, ritade...
 
Top