Vad hade du för primär hobby före rollspel?

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,739
Location
Göteborg
Har inga minnen från tiden innan jag spelade rollspel. Gissar att jag läste lite böcker? Jag gillade fantasy när jag var liten. Och så lekte jag med actionfigurer. Men gissar att jag slutade med det innan jag började spela rollspel? Oklart. Jag brukar säga att jag började spela rollspel när jag var 12, men det är mest en siffra jag hittat på. Jag kan ha varit 10, jag kan ha varit 15.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,303
Location
Kullavik
De var ett gäng men jag har ingen koll på om de hade något nom de plume. Och disketterna är sedan länge borta :(

Medelålders datorgubbar som tyckte att det var lajbans :p
På tal om just hobbys så hade jag en något ljusskygg sådan kopplat till "warez" på PC under stora delar av 90-talet (därav nyfikenheten).
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
819
Location
Umeå
Jag är född 1980 och spelade rollspel första gången 1991. Dock var det mycket sporadiskt garderobsspelande fram till 1995 på grund av den stora moralpaniken som fanns kring rollspel. Innan rollspel plöjde jag böcker i drivor (allt från Roald Dahl till Asimov, från Eddings till Solzjenitsyn) medan jag extraknäckte på bibliotek. Spelade också mycket datorspel, hängde på BBS:er samt bakade tårtor/desserter/praliner och drömde om att bli konditor när jag blev stor.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,420
Location
Maastricht
Fiske var min stora passion, samt fiskar överlag. Hade akvarium och haft mängder av olika fiskarter. Något som jag fortsatt med vid sidan av rollspelandet, både fisket och fiskar bakom glas. Och planerar att göra mer av detta framöver då fiskarna suttit på avbytarbänken ett antal år nu.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Läste massa science fiction och lite fantasy. Typ det som fanns när jag var ung var Tolkien och C.S. Lewis Narnia-böcker..
Hade även precis börjat spela datorspel på min Commodore 64...
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,995
Location
Ett häxkräl
Född -72, började rollspel -82. Vet inte om jag hade hobbys på det sättet innan dess. Men jag lekte (lego, gubbar, ute), göt tennsoldater och byggde modellflygplan, läste (böcker, och alla seriealbum jag kunde hitta, hålan där jag bodde var en serie-öken), ritade, spelade spel (Monopol etc) och förmodligen något mer åren jag var 8 ± 2 eller så. EDIT: hade också modelljärnväg, eventuellt lite frimärkssamlande också. Fiskade lite med pappa.

Den enda organiserade (heja föreningssverige) jag gjorde före/under/efter rollspelet var att skjuta luftgevär, pga pappa landslagskapten i luftgevär. Jag slutade när jag var typ 15.

Rollspel och läsning är väl de enda två hobbyerna jag ägnat mig åt konsekvent sedan jag fyllde tio.
 
Last edited:

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,031
Location
Sthlm
Jag hade en Gameboy och var med i scouterna. Började spela i mellanstadiet. Ungefär samtidigt som jag gjorde egna tidningar, hade ett ”band” som skrev just d inspirerade raptexter, läste spindelmannen men inte Magnum ännu. Typ.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,301
Location
Göteborg, Lindome
Född -57. Började med rollspel -75. Innan dess var det läsa böcker, spela Alga-spel, studera rymden, bygga modelljärnväg och diverse elektronik. Och en hel del praktisk kemi (=pyroteknik).

Jag minns även att jag ägnade en hel del tid åt att rita upp komplicerade ritningar av rum och gångar (med massor av lönndörrar) på stora rutpapper som min far (byggnadsingenjör) hade med sig hem till mig. Sedan lekte jag och min lillasyster att vi sprang runt i gångarna och gömde oss för allehanda varelser. Det här var nog runt -67, så att D&D sedan skulle bli en bli en hit hos mig är inte så konstigt. :)

Just när det gäller böcker så började en bokbuss besöka vårt område tidigt -63 (tror jag). Och jag fick tillgång till fler böcker än jag hann med att läsa. (inte för att jag läste så långsamt, utan för att jag alltid lånade på tok för många böcker varje gång). Jag minns fortfarande min besvikelse över att jag var tvungen att gå tillbaka med böckerna efter bara tre veckor.
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
504
Spela tv/dataspel och bygga lego var nog det jag helst höll på med innan jag började spela rollspel. Läste inte speciellt mycket böcker som barn mer än Astrid Lindgrens och någon westernbok.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,418
Location
Nirvana
Det var kanske 1984. Jag spelade fotboll, läste böcker, göt tennsoldater och samlade frimärken. I ungefär den prioritetsordningen. Rollspel ramlade jag in i genom ett missförstånd. Jag såg en bild av en labyrint i en Prince August-katalog. Den verkade ha med både tennsoldater och rollspel att göra. Det ledde mig på något vis vidare till Drakar och Demoner, som jag trodde var något som spelades med tennfigurer. Jag var tio eller elva då. Tolkiens böcker verkade spännande, tyckte jag. Jag hörde talas om dem när jag följde med en kompis till en audition för en kommande tv-serie (han fick inte rollen, jag brydde mig inte ens om att söka).

Ingen jag kände höll på med rollspel, så jag var ute på helt okänd mark. Det var jag van vid. Min morfars bror, som bodde i Stockholm, brukade köpa presenter till mig en gång om året. Leksaker eller annat som ingen i min omgivning hade hört talas om. Game & Watch-spel till exempel. Så det blev jag som introducerade Drakar och Demoner inför ett till en början undrande kompisgäng. Tillsammans fick vi lista ut hur man skulle spela. Det var inte alldeles självklart. Något år senare var vi fler än jag kunde få in i mitt pojkrum. Min mamma klagade på att det luktade fotsvett om alla skor som stod i hallen. Men det spelade ingen roll. Jag var redan fast och tänkte på rollspel dygnet runt.
 
Last edited:

Fenhorn

Amatör på proffsnivå
Joined
5 Jun 2011
Messages
207
Location
Mariestad
Brädspel tack vare min äldre bror, vilket betyder 'sällskapsspel' utav traditionell still, eftersom det knappt fanns några andra (jämfört med idag). Några utav de lite mer häftiga var, Energi, Marinattack, Stop Thief, Assassin och Conquistador.

Jo, Lego förstås.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag är född 1982 och började spela rollspel när jag var 14. Mina och mina vänners hobbies innan var att spela dator/konsolspel, bygga kojor ute i skogen, etc. Men en dag så sa en några år äldre vän att hans ännu äldre bror(som var 20) kunde vara SL om vi ville testa rollspel, vilket vi ville. Det blev Mutant Chronicles och jag och mina kompisar var fast!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,014
Location
Ereb Altor
En fråga som dyker upp när jag läser den här tråden är i vilken mån läsning fungerar som inkörsport – och, om så är fallet, vad innebär pojkars dramatiskt sjunkande läsintresse och läsförståelse för det? Bör vi förvänta oss att framtidens yngre rollspelsrekryter primärt är flickor?
För mig var inte läsningen inkörsport utan andra kompisar. Jag fattade inte mycket första gången jag spelade och hade aldrig hört talas om Drakar och Demoner innan dess.

Jag gissar att varumärken är minst lika goda inkörsportar. Star Wars, Avatar, The One Ring, Bladerunner etc.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,038
Location
Stockholm
Fiske var min stora passion, samt fiskar överlag. Hade akvarium och haft mängder av olika fiskarter. Något som jag fortsatt med vid sidan av rollspelandet, både fisket och fiskar bakom glas. Och planerar att göra mer av detta framöver då fiskarna suttit på avbytarbänken ett antal år nu.
Du måste tipsa om bästa fiskerollspelet!
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,038
Location
Stockholm
Som många andra lekte jag, spelade tv-spel, och ritade fantasivärldar.

Hobbymässigt är det dock teatern, och tecknade filmer. Älskade (och älskar) tecknad film, och började på Vår Teater vid 6 års ålder. Den influerade nog inte rollspelet så mycket förrän i gymnasieåldern dock, jag drog nog ett större likhetstecken med tvspel innan dess.
 
Top