Nekromanti vad händer utanför kartan?

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
inte bara WoT...

okej alla verkar vara insnöade på WoT. men det är inte bara WoT jag tänker på... det var bara ett exempel

jag tänker på de flesta fantasy böcker som finns, undantag finns givetviss(kan inte stava bra :gremfrown: ), de flesta jag läst utspelar ju sig bara på ett ställe... lr?
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: inte bara WoT...

Nu när jag börjar tänka på saken så finns det ju en hel del böcker där ondskan faktiskt bara fokuserar sig på en del av världen, t.ex Tad Williams Minne, Sorg och Törne-böcker, där sithierna vill ha död på människorna som lever i deras gamla land men knappast bryr sig om resten av världen, eller Robin Hobbs serie om Fjärrskådarna (där jag iofs bara har läst första boken, så det kan ju hända att det ändrar sen) där vaddenuheterpiraterna bara är ett lokalt hot.

Fast det var ju inte heller riktigt vad du frågade efter...
 
Joined
17 Jun 2000
Messages
72
Location
Ekenäs, Finland
Det där gav mig en idé...

Man kanske skulle ta och skriva en novell där den onde dödas av någon annan hjälte... hmmm hmmm... Äh fan... Inte skriver jag ändå aldrig några noveller... De slutar alltid vid idéstadiet.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Re: Har inte gardener fixat det?

Vad är det egentligen som skulle ha hänt om inte gardener har fixat det? *lite över-nyfiken*

*Antar att det inte bara ploppar upp "syntax error" medellande*
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: inte bara WoT...

jo jag kan nog hålla med om det när det gäller Minne, Sorg o Törne
jag antar att alla författare är lata :gremfrown:
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Det där gav mig en idé...

hehe. tänkte samma sak.

jag sätter mig och skriver en lång fantasy serie med bönder som rycks ut i stora världen de aldrig varit i och börjar sin vandring mot hjältestatus, härförare och ledare i kampen mot Ondskan. Sen slänger jag inte ett gäng böcker där det inte händer nånting viktigt, för att göra serien längre och skapa en illusion av att karaktärerna är levande.
Sen slänger jag in ett gäng kvinnor som bara utvecklas i klädstil och status men aldrig till karaktär.

Huff. vad gör jag sen? JA! skriver en skog av bikaraktärer med krångliga namn som tar en kvart att förstå och att uttala för att sedan aldrig nämna personen något mer. För att sedan låta personen dyka upp 5 böcker senare med en kniv i handen och ett mordmotiv ingen förstår som inte gör anteckningar...

humma. sen låter jag någon översätta böckerna till engelska. sen översätta dem till svenska och sälja dem 10 sidor om taget. istället för 1000 sidor om taget som i alla andra länder.

Sen kommer jag på ett chockande slut. precis när hjälten ska dela ut det sista desperata hugget/kasta ringen i klyftan/sno stenen/whatever så sker nått läskigt..

Elelr vänta. nu. Jag tar helt enkelt och mördar R Jordan. Tar hans plats. skriver vidare på serien i 30 år till avslutar boken med "Rand visste att han låg för sin död, men i en sista desperat handling bortom förnuftets alla [bla bla bla] högg han mot den Svartes (strupe/silverlina/eller vad det nu kan vara) så dyker det från ingenstans upp en mager spindelliknande figur med stora utstående och lysande ögon. Och istället för den Svarte får figuren svärdet i sidan och utropar ett sssssssh när han ramlar ner i avgrunden. En kortväxt leendes och smutsig man trycker en plunta mot Rands mun, som genast känner sig bättre och den Svarte stirrar i panik på allting för att sedan upplösas i ett moln av ickeexisterande logik när Frodo slänger ringen på brasan.

chrull - over and out
 
Top