Nekromanti vad händer utanför kartan?

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
vad händer utanför kartan igentligen?
titta på WoT kartan. man ser ju bara där handlingen ut spelas men det kan ju inte vara hela världen rätt? nånting måste ju finnas bortom öknen eller hur? borde inte dom i sådan fall dra till sig den mörkes tankar?
det kan ju ändå inte bara vara en del av världen(okej nåstan iaf) som skall stå emot den ondas krafter

det finns otaliga exempel på detta där handlingen utspelas på en del av världen men vad gör resten i sånna fall?

en nond gud vill ju ha hela världen och inte bara en liten bit så varför satsar de bara på en del av värdlen?

jag fattar att detta är bara för att underlätta för författaren men man blir ju lite frågviss vad som händer rästen av planeten eller?
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Jag åuller med dig men...

Vad det inte så att i Wot var det ju så att det fanns en massa länder "utanför kartan" men att händelserna skulle centreras på Rand-Land eller vad man nu ska kalla de.
(fast det var ju lite vaga på varför det skulle vara det... Hmm kanske var det för att de låg närmast Shayol Ghul eller nått, fast ingen vet hur hjulet vrider sig ...[bla bla bla] )

/Elin (som försöker bli av men grisodlar statusen så fort som möjligt)
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Hmm..[ot]

"/Elin (som försöker bli av men grisodlar statusen så fort som möjligt)"

Så ska du inte skriva. Grisodlare är den coolaste titeln av alla. Inte för att man tycker det när man är det men det är så. Jag lovar.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Jag åuller med dig men...

Eller så är det för att annars skulle det bli ett par hundra böcker till i serien. Att utmana ödet är OK, men att springa framför det och räcka ut tungan är dumt (fast iofs skulle säkert folk köpa fast det var ett par hundra böcker också)

Ha inte så bråttom att bli av med grisodlartiteln - sen är det ju mycket längre till nästa.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Hmm..[ot]

Lätt att säga när man är fuckin druid, din jävla poweruser =)
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Re: Hmm..[ot]

Hmmm... om man försöker behålla grisodlar titeln, och alltså forsätta vara coolast, så ska man inte skicka några medellanden, eller hur?
Och skickar man inte några medlellanden så får ju ingen veta att man är kolast, och vet ingen att man är kool så kan man inte vara kool, eller hur?


/Elin (som gillar paradoxer men numera är osäker på om det är möjligt att vara en kool grisodlare)
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Skulle hellre vara grisodlare...

Helst av allt skulle jag vilja ha titeln "den eviga grisodlaren".../images/icons/wink.gif
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Rätt och fel

Man kan vara cool utan att skriva något men det är svårare. Frågan är ifall det är personen bakom titeln eller titeln i sig som är cool...
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Re: Hmm..[ot]

Gör så här: Ta bort ditt 25:e inlägg precis efter att du har gjort det. Då ska du få se på något roligt...........




Det är inget bra att stiga i rang, snart blir jag druid, snacka om fånig titel.........
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
men

nu mear jag inte bara WoT. det finns ju otaliga böcker där man bara får veta vad de onda gör på just den lilla biten men inte mer
vad händer i restan av värdlen då?
det är det jag vill veta, inte bara i WoT
 
Joined
17 Jun 2000
Messages
72
Location
Ekenäs, Finland
Well några spekulationer...

Det kan vara så att öknen är "den eviga öknen" d.v.s. Ondskan VET inte om att det finns något bakom/det finns INGET där bakom utan den är evig (vilket är helt ok i fantasy-världar)

Ibland är väl världarna platta och därför tar de slut vid ett visst ställe.

Och... Umm... Jag är säker på att jag glömde något men...

hey! it's fantasy, all can happen
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: men (lite OT)

Jaha, det skulle du ha sagt direkt. Här är en lista:

Nej, det blev ingen lista (jag skrev en, men den var inte särskilt rolig, så jag raderade den igen, och nu får ingen någonsin veta vad det stod. Jag tänker inte ens säga vilka böcker som var med. Hahahahaha!)

Du har faktiskt helt rätt, om man t.ex är en ond makt med enorma arméer till sitt förfogande nöjer man sig knappast med en del av världen. Till en del handlar det väl om att en författare måste begränsa sig, både av utrymmesskäl och för att ha något slags kontinuitet i berättelsen

(om en bok t.ex handlar om hur den onda makten håller på att vakna i en del av världen så skulle man ju kunna tänka sig att det förekommer bihandlingar om hur andra delar av världen påverkas av den onda maktens väderspänningar, men då skulle åtminstone jag vänta mig att de här bihandlingarna så småningom visar sig ha något med resten av historien att göra)

men till ganska stor del beror det nog på traditionen; så har fantasyförfattare alltid gjort, så därför fortsätter man med det.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Re: Har inte gardener fixat det?

Fan vad många inlägg jag måste ta bort annars.../images/icons/sad.gif
 

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
Svagt minne...

Om jag inte minns det helt fel står det någonstans något om någon som bor på andra sidan öknen, men jag är inte helt säker på det...
 
Joined
17 Jun 2000
Messages
72
Location
Ekenäs, Finland
Jag har inte läst WoT...

Eller jag läste de två första böckerna på svenska men tröttnade... Och sedan dess har jag inte orkat läsa längre än till första kapitlet (jag har försökt, tro mig... Jag har boken i hyllan...)

Jan from Finland
-anti WoT?
"Robert Jordan -Waste of Time"
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Vad gäller WoT så näms det i texten i förbigående, Shara heter landet. Rent generellt tycker jag inte det är så konstigt, på medeltiden i vilken de flesta fantasyvärldar verkar ha fastnat i för alltid /images/icons/wink.gif. Så hade man inte något utbrett kommunikations samhälle direkt. Bara de övre samhällsklasserna borde ha någon ingående kunskap om omvärlden, och vad gäller andra kontinenter så lär rollpersonerna vara en Marco Polo för att besitta några riktiga kunskaper överhuvudtaget. Men jag håller med om att det är konstigt att den onde guden endast koncentrerar sig på en del av världen, fast nu får man ju inte reda på vad som händer i övriga världen i det flesta böcker, så den onde guden kanske är lika aktiv där.

/Per
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Det skulle ju vara lite egendomligt om boken utspelade sig i en annan del av världen än där den onde guden håller till; man får hela den vanliga historien om hur de till att börja med splittrade goda krafterna börjar samla sig och till slut, när de är redo för Den Stora Konfrontationen kommer det ett meddelande om att den onde guden just blivit dödad av en person som inte ens var med i boken.

Så hur kommer det sig att fantasyförfattarna alltid lyckas hitta just de personer som till slut kommer att besegra ondskan? Är det uppgjort, eller?
 

Amphysvena

Veteran
Joined
6 Feb 2001
Messages
103
Location
Uppsala
"en ond gud vill ju ha hela världen och inte bara en liten bit så varför satsar de bara på en del av värdlen?"

Nja nu är det väl inte världsdominans som är hans mål utan att besegra den Eviga Kämpen(Jämför The Eternal Champion-temat som är i Michael Moorcooks böcker) Rand Al Thor. Ba`alzamon(eller Ishmael) säger mycket i de tidiga böckerna att han känner honom, att de har krigat sen tidens begynnelse och kommer fortsätta tills tidens slut och hjulet vänder sig. Så det verkar som att allt som The Bad Guy behöver göra är att döda den evige kämpen och sedan har han vunnit(får mig att tänka på Zelda). Så har jag iallafall fattat det som.
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Så hur kommer det sig att fantasyförfattarna alltid lyckas hitta just de personer som till slut kommer att besegra ondskan? Är det uppgjort, eller?

lol
fantasy författare är synska :gremsmile:
 
Top