Nekromanti Vad händer sen?

Agon

Veteran
Joined
14 May 2003
Messages
41
Location
Norrköping
Ok! Ny filosofisk tråd!
Som jag skrev i den förra så handlar ju fantasy väldigt ofta om att det är ett gäng goda typer och ett gäng onda som lever för att banka på varandra så mycket som möjligt.

Nu till frågorna...

1. Vad gör de goda efter det att de har besegrat de onda? Hur klarar dom sina nya händelselösa liv? Sitter de bara och dricker de och snackar om gamla strider eller?

2. Vad skulle de onda göra om de vann för en gång skull? Om de tar över världen och dödar alla dom goda, vad har det då att leva för?

3. Var det på grund av denna ovissa framtid som Isildor inte förstörde ringen när han hade chansen?

Frågorna hopar sig, likt wannabehjältar i en drakes mage...
 

Irratic

Veteran
Joined
4 May 2003
Messages
143
Location
Åsa
1. Vad gör de goda efter det att de har besegrat de onda? Hur klarar dom sina nya händelselösa liv? Sitter de bara och dricker de och snackar om gamla strider eller?

- De upptäcker att det egentligen inte var de riktigt onda skurkarna, utan de kungar/drottninger/ magiker som är deras stora goda fdares/moders/sak förebild egentligen är de största skurkarna som dricker vaniljcola & fläderfanta ( endast riktigt onda/korrumperade människor dricker dessa falska gifter...
Sedan dör de av överkonumption av ovanstående brygder..

2. Vad skulle de onda göra om de vann för en gång skull? Om de tar över världen och dödar alla dom goda, vad har det då att leva för?
- Då vänder de sig mot varandra & hela världproduktionen av ovanstående brygder, sedan manipulerar de fram nya korkade,blonderade hjältar med övewrdimensionerade vapen, bara för att ha något att göra...

3. Var det på grund av denna ovissa framtid som Isildor inte förstörde ringen när han hade chansen?

- Precis plus att det påminde honom om att hans skapare tolkien skulle vara en synnerligen fattig och okänd författare om huvudingrediensen i boken förstörs i prologen.

Frågorna hopar sig, likt wannabehjältar i en drakes mage...
- & svaren hopar sig i synnerligen illaluktande högar, som med viss strategisk placering beudlar framtida magvärmande wannabehjältars elegant sydda stridsstövlar.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
The days of happy ever after

"Vad gör de goda efter det att de har besegrat de onda?"

Lever lyckliga i alla sina dagar, förstås. De grundar en ny kungadynasti, kastar den onda drottningen i ensam cell, startar ett nationellt fångvårdsprogram för onda typer, och bygger upp ett civiliserat samhälle...

...tills den onda drottningen flyr, prinsen förvandlas till hund och flyr genom en magisk spegel till New York jagad av en klase troll, där han krockar med en servitris i Central Park.

Se resten av 10th Kingdom för att få resten av svaren. :gremwink:
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
"1. Vad gör de goda efter det att de har besegrat de onda?"

Det varierar beroende på genre:

Star Wars
De sanna förlorarna är förstås de små fula Ewokerna. Att trumma på stormtrooperhjälmar är inte gulligt hur länge som helst, till slut måste rebellerna ha fått nog och lämnat deras hillbilly-planet för gott. Det var därför man aldrig såg några jedikrigare i de tecknade Ewok-avsnitten, trots att Endor drabbades av allt från kosmiska förbannelser till urålderliga spökväsen.

De goda i sin tur satsade stort på att bygga ett samhälle där ingen mörkhyad i hela den kända rymden någonsin skulle behöva känna sig diskriminerad, vilket säkert gladde dem båda.

Dragonball-fantasy
De hinner försöka hitta på ett nytt krystat sätt att öka gravitationen /förtunna luften/ förvandla sig till en ny uppgraderad form av sig själva, el.dyl, och utföra "träning" vilket är väldigt tacksamt för manusförfattaren eftersom han då inte behöver skriva någon dialog utan bara kan fylla volymerna med en massa snabba splash pages. Sedan känner de sig alla manade att ställa upp i den årliga karatetävlingen (där en massa vanliga människor envisas med att ställa upp, trots att det varje år kommer någon demon/monster från rymden/ framtiden el.dyl och börjar skjuta energistrålar omkring sig.)

Sedan måste alla hitta på någon anledning till att Son Goku inte ska kunna börja slåss mot de nya fienderna som dyker upp, förrän en massa fjantar ur de godas gäng har dött.

Därefter måste alla försöka ignorera hur fånig plotten har blivit, eftersom det redan för länge sedan har sagts att Sayajiner är de största krigarna i universum, trots att rymden nu för tiden är fullproppad med varelser som är hundrafaldigt starkare än vad Vegeta var när han var "universums största krigare".

Sagan om Ringen
De goda slår sig samman för att möta den största ondskan av dem alla; Åke Ohlmarks!

---

Nämen, skall jag ge ett vettigt svar så blir det att alla imperier krackelerar förr eller senare. Det bildas interna motsättningar och stridigheter. Ondskan är på sätt och vis bra, eftersom den enar alver och dvärgar och fan och hans moster för att slåss mot några främlingar.

Det är som i Watchmen: Man kan inte ena jordens folk förrän man har iscensatt ett angrepp från yttre rymden.

På sätt och vis kan man alltså fundera över krafterna som ligger bakom alla onda ritualer som väcker urålderlig ondska till liv. Kan det i själva verket inte vara någon av oss "goda" som har legat bakom det hela? Bara för att undvika ett inbördeskrig i konungariket?

/Rising
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
1. Vad gör de goda efter det att de har besegrat de onda? Hur klarar dom sina nya händelselösa liv? Sitter de bara och dricker de och snackar om gamla strider eller?
Hjältar kan inte existera utan ett hot att kämpa mot. Antingen drar de vidare, fixar ett hot eller blir försupna vrak.

2. Vad skulle de onda göra om de vann för en gång skull? Om de tar över världen och dödar alla dom goda, vad har det då att leva för?
Antagligen skulle de bli så förvånade att de kommer av sig totalt.

Fast egentligen gäller samma som för hjältarna. De onda behöver erövra och dominera, alltså driver de sitt tyranneri till en sådan extrem att det kommer en motreaktion att slå ner.

3. Var det på grund av denna ovissa framtid som Isildor inte förstörde ringen när han hade chansen?
Näpp. Han var bara en vekling som inte kunde komma sig för det.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Johan k fösöker filosofera lite..

Hemm, ska försöka få ner det jag tänkt....

1) För det första så tror jag att å länge det finns folk & fä så tror jag att de kommer att dra åt olika håll & därigenom så kommer det att finnas olika goda eller onda.. Oavsett vad eller vilken "gud" eller vad man ska kalla det man tillhör.

2) Samma sak här som i svar ett, tror att det skulle ha samam effekt bland de onda som ibland de goda... De skulle dra åt olika håll & därigenom kolapsa & slåss mot varandra..

3) Makt, såklart !!! Jag skulle nog INTE förstöra en sådan ring..... :gremgrin: :gremgrin:
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
1. Vad gör de goda efter det att de har besegrat de onda? Hur klarar dom sina nya händelselösa liv? Sitter de bara och dricker de och snackar om gamla strider eller?

Flyr till västern, slår sig ner i en stuga vid en bäck och odlar rovor eller löser resten av planetens problem.

2. Vad skulle de onda göra om de vann för en gång skull? Om de tar över världen och dödar alla dom goda, vad har det då att leva för?

Gratis öl? Tänk dig vilka Halloweenpartyn de kan ha i Rivendell. :gremgrin:

3. Var det på grund av denna ovissa framtid som Isildor inte förstörde ringen när han hade chansen?

Nee, hans kompis var på andra bas...

*är trött och tycker att frågorna är konstiga...dålig kombination*
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Du är inte medveten om vad du just gjort

- De upptäcker att det egentligen inte var de riktigt onda skurkarna, utan de kungar/drottninger/ magiker som är deras stora goda fdares/moders/sak förebild egentligen är de största skurkarna som dricker vaniljcola & fläderfanta ( endast riktigt onda/korrumperade människor dricker dessa falska gifter...
Sedan dör de av överkonumption av ovanstående brygder..


Du har just väckt den mest korrumperade varelsens vrede. Efter att jag införsupit över 16 liter vanilla coke på 10 dagar så har en sådan kommentar som din ingen bra inverkan på ett sådant monster som jag.

Räkna med en fiende för livet med Ob86t6+25 resurser...
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"1. Vad gör de goda efter det att de har besegrat de onda? Hur klarar dom sina nya händelselösa liv? Sitter de bara och dricker de och snackar om gamla strider eller?"

Typ... ja. Jag menar, hjältarna är som brandkåren eller något. Skitbra att ha när det hettar till, men till vardags märker man inte av dem. Antingen återgår hjältarna till det de gjorde innan (odla grisar och sådant) eller så har de kungariken att syssla med. Vägbyggen och sådant.
För att dra brandkårsparalellen lite hårdare, om Di Onde har buntats ihop och hjältarna bara sitter och dräller hela dagarna, kommer förr ellr senare någon politisk småpåve göra lagar och stuff om gör det svårt att vara hjälte. Så då blir alla... något annat. Och då minsann dyker Di Onde upp igen! Kanske i maskopi med småpåven, alla onda har ju inte svara hattar.

"2. Vad skulle de onda göra om de vann för en gång skull? Om de tar över världen och dödar alla dom goda, vad har det då att leva för?"

Bra fråga. Om man måste tänka efter så är De Onda inte onda, bara vidriga. En Ond har en plan för vad som sker efter att han vunnit. Vinsten i sig är inte målet, det måste finnas något bakom vinsten som de suktar efter. Den Mörka Legionen är riktiga miffon, vad gör de när de traschat hela mänskligheten? Går hem? Va?
Om någon har Midnight kan de väl berätta vad lede fi gör där, för det är väl en setting där mörkret vunnit...

"3. Var det på grund av denna ovissa framtid som Isildor inte förstörde ringen när han hade chansen?"

Saker man får ur cornflakespaket är sällan värda att ens förstöra...


Storuggla, kufisk i natten
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,557
Location
Fallen Umber
Den ultimata ondskan [OT]

Du har just väckt den mest korrumperade varelsens vrede. Efter att jag införsupit över 16 liter vanilla coke
Ja, om du klarar av att dricka den smörjan (som mest smakar som penicilin) måste du vara ond bortom allt förnuft. :gremwink:


/Dimfrost
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Call of Yassithulu [OT]

Ja, om du klarar av att dricka den smörjan (som mest smakar som penicilin) måste du vara ond bortom allt förnuft. :gremwink:

Roargh, jag ska äta upp dig på nästa forumträff/Lincon. :gremgrin:
 

Irratic

Veteran
Joined
4 May 2003
Messages
143
Location
Åsa
Re: Call of Yassithulu [OT]

AHHHH!!!!

Attbli blandad med vanlijsmörjcola i Yassilus
vidriga tarmsystem får mig skräckslagen *burrrrrrr*

Förolämpa inte den ljuva smaken av penicillin vanlilj-cola smakar som gamla ruttna fårtestiklar marinerade i myrsyra & ruttet ägg....
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Sablar, jag var ju inne på att droppa Watchmen-referenser i den här tråden. Jag måste vara mer på alerten!

Nåja, då fortsätter vi med andra Alan Moore-referenser, och citerar Moriarty ur League of Extraordinary Gentlemen:
"He thought me an enemy of the state never reasoning that it might suit the state to create it's own enemy".

Eller varför inte Mycroft Holmes?
"It's often useful to have emplyees one knows to be treacherous".
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Re: Call of Yassithulu [OT]

Attbli blandad med vanlijsmörjcola i Yassilus
vidriga tarmsystem får mig skräckslagen *burrrrrrr*


Tror du att jag i min vrede skulle använda denna välsignade dryck för att tortera föremålet för min vrede så tror du fel.

Förolämpa inte den ljuva smaken av penicillin vanlilj-cola smakar som gamla ruttna fårtestiklar marinerade i myrsyra & ruttet ägg....

För att göra diskussionen seriös igen så kan jag bara säga som man brukar vid sådana här diskussioner. Smaken är som baken och jag tar mer än gärna all Vanilla Coke jag får tag på.
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Därefter måste alla försöka ignorera hur fånig plotten har blivit, eftersom det redan för länge sedan har sagts att Sayajiner är de största krigarna i universum, trots att rymden nu för tiden är fullproppad med varelser som är hundrafaldigt starkare än vad Vegeta var när han var "universums största krigare".

det här är kul, detta har stört mig ett tag nu(tackar gudarna för att jag inte köper den utan att det är brosan som gör det)

stor elak snubbe kommer, liten snubbe slår honom, den stora snubbe blir sur och uppdaterar sig och blir tre gånger så stark, folk dör, sden elaka snubbe uppgraderar sig igen och blir ännu större och strarkare, son-goku smiskar stor-elak-snubbe rumpa

jag skulle nog kunna bli manus författare till dragonball...

//Netfeed, som tycker One Piece var myckte ballare än dragonball
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Var det på grund av denna ovissa framtid som Isildor inte förstörde ringen när han hade chansen?

vi börjar med det tråkigaste... isildor trodde väl så som boromir att man kunde använda den för en god sak... usch vad töntiga de "goda" är...

de två andra frågorna:

det finns alltid någon som är missnöjd med hur det är, vinner det onda så kommer det alltid någon snubbe som tycker att det är fel att det är så som det är och vill ändra... samma sak med det goda, det är därför det är så tacksamt att skriva fantasy, det finns alltid någon sate som inte tycker att man skall ha det likadant som de styrande tycker och därför väljer att göra uppror eller mörda någon ledande person

det är en sprial

//Netfeed, som tycker att det som är skall vara, eller...
 

Agon

Veteran
Joined
14 May 2003
Messages
41
Location
Norrköping
det finns alltid någon sate som inte tycker att man skall ha det likadant som de styrande tycker och därför väljer att göra uppror eller mörda någon ledande person

För att citera nåt citat i den förtjusande boken "Gud som haver barnen kär har du någon ull":

"Det är synd att alla som vet hur det här landet ska styras är för upptagna med att köra taxi eller klippa hår."
 

Agon

Veteran
Joined
14 May 2003
Messages
41
Location
Norrköping
Nänänä

stor elak snubbe kommer, liten snubbe slår honom, den stora snubbe blir sur och uppdaterar sig och blir tre gånger så stark, folk dör, sden elaka snubbe uppgraderar sig igen och blir ännu större och strarkare, son-goku smiskar stor-elak-snubbe rumpa

SUCK
Du har ju missuppfattat hela skiten
Det ska va...

stor elak snubbe kommer, liten snubbe slår honom, den stora snubbe blir sur och uppdaterar sig och blir tre gånger så stark, folk dör, den elaka snubbe uppgraderar sig igen och blir ännu större och strarkare, son-goku smiskar stor-elak-snubbe rumpa med en massa snygga specialefekter!!!

Vissa personer asså...
*himlar med ögonen*
:gremsmirk:
 

Irratic

Veteran
Joined
4 May 2003
Messages
143
Location
Åsa
: Call of Yassithulu [OT]

För att göra diskussionen seriös igen så kan jag bara säga som man brukar vid sådana här diskussioner. Smaken är som baken och jag tar mer än gärna all Vanilla Coke jag får tag på.
Agreed föredrar orginalet i löjligt kopiösa mängder själv.. =P
 
Top