Nekromanti Vad hände 1992?

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
På den eminenta siten pir piruett uett så diskuterar man i ett inlägg rollspelsdöden 1992.

Tycker det är lite olika bud kring vad som hände rollspelssverige. Men dataspelen måste ju vara en stor bov i dramat. menar, lågkonjukturen dog, det kom nya generationer som ännu inte flytt in i vin kvinnor och sång och även om det fanns konkurrens från utlandet så är ju inte det förssta gången det händer i marknadsekonomin.

Skulle man kunna få liv i rollspelen bland dagens unga igen? Antag att det fanns möjlighet hos spelföretag till att marknadsföra spelen. Antag att dataspelsindustrin samkörde med rollspel också (Paradox?). Är rollspel verkligen bara en fluga som fanns 1984-1992?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Det här är en sak som diskuterats om och om igen...

Min åsikt är att rollspelsdöden-92 är en kombination av två huvudfaktorer:

1. Kult-moralpaniken. Den förde med sig att antalet försäljningsställen av rollspel minskade katastrofalt i och med förlusten av leksaksaffärer och varuhus.

2. Dator- och konsolspelandet. I och med att Supernintendon och Sega Megadrive tog sig in på marknaden blev spelkonsoler mainstream. Och ovanpå det börjar folk i allmänhet så sakteliga börja ha en dator hemma under 90-talet, och med hemPCn kommer det breda datorspelandet. Innan 90-talet var det också en nisch-företeelse bland dator-freaks med Amigor och liknade.

...sen kan man generellt säga att "DDR-Sverige" på 80-talet nu har förändrats till det "internationella" Sverige, med många TV-kanaler, paraboler och kabel-TV osv... Nu har nöjesutbudet mångdubblats, mediesituationen -82 och -92 var som natt och dag. Ett par år efter 1992 slår dessutom Internet igenom.

Summa summarum: Visst kan jag tänka mig att rollspelen kan ta tillbaka en del förlorad mark, men att vi får vänja oss vid att rollspelande är en mer marginell företeelse numera.
 

fiend

Veteran
Joined
30 Sep 2006
Messages
22
Location
CNA
Ja det är olika bud om döden -92 jag hävdar att den inte infann sig i Blekinge över huvudtaget.
Utan tvärtom. Vi åkte nog aldrig så mycket på konvent som efter -92 fram till -99/00. Det spelades till höger och vänster och fan och hans lillebror var nyfikna på det där med rollspel.

Helt ärligt har jag ingen aning om vad folk pratar om, mer än möjligtvis att vi hade köpt alla D&D moduler vi behövde och hade inte ens tagit oss igenom dom vi hade liggande.

Att få liv i de ungas rollspelande är väl behjärtansvärt. Jag tror det hela börjar med att söka kontakt med dom unga och fråga dom om vad dom vill. Det blir lite märkligt när dom inte är inkluderade.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
fiend said:
Ja det är olika bud om döden -92 jag hävdar att den inte infann sig i Blekinge över huvudtaget.
Utan tvärtom. Vi åkte nog aldrig så mycket på konvent som efter -92 fram till -99/00. Det spelades till höger och vänster och fan och hans lillebror var nyfikna på det där med rollspel.

Helt ärligt har jag ingen aning om vad folk pratar om, mer än möjligtvis att vi hade köpt alla D&D moduler vi behövde och hade inte ens tagit oss igenom dom vi hade liggande.

Att få liv i de ungas rollspelande är väl behjärtansvärt. Jag tror det hela börjar med att söka kontakt med dom unga och fråga dom om vad dom vill. Det blir lite märkligt när dom inte är inkluderade.
Frågan är hur många nya rollspel ni köpte efter 92?
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Jag har gjort det - jag spelar med mina brorssöner på 10 o 13. De är inbitna dataspelare men efter några vändor Starchallenge och DoD så sa de: Det här är oändligt mycket roligare än dataspel. Jag tror definitivt ungar skulle uppskatta rollspel om de visste att de fanns. De har fortfarande fantasi vilket rollspel stimulerar. Att bara slå ihjäl det som en fluga är i mitt tycke inskränkt. jag tror däremot inte resurserna eller intresse finns för att återlansera rollspelen. Eller modet kanske?
 

fiend

Veteran
Joined
30 Sep 2006
Messages
22
Location
CNA
Ja det är väl frågan om rollspelsförsäljning. Jag har inte kollat igenom kommentarerna på piruett så jag kan ha missuppfattat konceptet "rollspels döden" lite grann.

Jag utgår ifrån att man diskuterar att hobbyutövandet fick en dal-period. Som jag själv inte upplevde.

Men på det stora hela så köptes det väl det mesta till WoD - och tusen moduler, Fading Suns, traveller, massa olika kampanjevärldar till AD&D - var av hälften kanske spelades, Elric, Neo-Tech, Eon, allt till Mutant Chronicles inget till D&D Chronopia.

Det är väl det jag kommer på spontant. Jag handlade så klart inte allt själv men det var i min omedelbara vänskapskrets. Allt köptes så klart inte under året -92 men det här var väl det jag var med och handlade/spelade fram till -98/-99 ungefär.

Detta kan omöjligt varit ett fenomen som bara hände i Blekinge.

Nu senast i natt när man stod och la kabel åt ABB så diskuterades med jämnåriga arbetskamrater fördelarna med Drakar&Demoner Expert som ett sätt att introducera yngre förmågor till rollspel. Jag förde för övrigt på tal SAGA som jag inte har bläddrat i men tycker mig i alla fall förstått rent konceptuellt. ;D
 

fiend

Veteran
Joined
30 Sep 2006
Messages
22
Location
CNA
Jag tycker inte riktigt om, personligen jämförelsen med datorspel och rollspel, det är lite grann som curling och hockey. Men jag förstår att det ena stjäl tid och intresse från det andra.

Datorspel är mer socialt accepterat än pen&papper rollspel förvisso. Och att säga att det var mode ett tag är att överdriva.
Jag tror definitivt charmen oftast har varit att det är lite av en underground kultur.
Sen att det inte riktigt varit lätt att tjäna på pengar på hobbyn är något jag lämnar åt ekonomer att analyserar. På det glada(?) 80talet så hade vi en annan prioritering av konsumtionen. Man köpte inte jeans för 800-1000 kronor som 13-åring(ingen jag kände i alla fall), man behövde inte fylla på sitt kontantkort själv till mobilen(ja det fanns ingen) etc. Köpmönstret för ungdomar såg annorlunda ut och detta jobbade säkert lite grann till rollspelens fördel kan jag tänka mig.

Nu tycker jag nog själv att jag blivit lite för off-topic. Så jag avslutar med att det är ett komplext problem som bottnar i mer än hur attraktivt eller oattraktivt rollspel är för ungdomen idag.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Njaeej tror du? Jag tror helt enkelt det handlar om kännedom kring rollspel. En tanke hade ju varit att lansera ett vampyrrollspel nu då det är het skit - inte minst bland tjejer...
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Intressant artikel, men jag tycker man missar ett par detaljer grovt. Speciellt om jag tänker på hur mitt egna spelande såg ut på den tiden och med mig också de allra flesta jag kände. 1990 tror jag det var som jag åkte på mitt första lajv, sommaren 1991 så var det lajv och på onsdagskvällar körde vi bufferträning i Fredshällsparken, när vintern kom så var rollspel ett substitut för lajvande. Men då gällde inte svenska rollspel längre, det kändes som de tappat i känsla och vi prövade oss igenom allt amerikanskt vi kunde lägga händerna på. 1993 hade jag prövat saker som Over the edge och Amber och de svenska spelens regler kändes ålderdomliga.

1994 var jag på LinCon för första gången (efter att av någon anledning inte kommit iväg på Spelkongresser eller konvent innan) och då stötte jag på två saker; friform och Magic. Rollspelarna kändes som de gick åt två håll i huvudsak, antingen ville de spela ut, ryckas med i roller, ha bra historier och vara medberättande och drog sig där med till friform, alternativt så ville de ha system och strider och många där nappade på Magic.

Så jag skulle tro följande anledingar till att rollspelsförsäljningen dippade efter 1992:

Magic
Lajv
Friform
Rollspelsmotståndare och att rollspelen försvann från leksaksbutikerna
Och sedan undrar jag om inte de svenska rollspelen hade blivit sämre och sämre på att tilltala nybörjare.

-Gunnar (som undrar hur siffrorna hade varit om man räknat med alla lajv i siffrorna på något sett)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
MrG said:
Så jag skulle tro följande anledingar till att rollspelsförsäljningen dippade efter 1992:

Magic
Lajv
Friform
Rollspelsmotståndare och att rollspelen försvann från leksaksbutikerna
Och sedan undrar jag om inte de svenska rollspelen hade blivit sämre och sämre på att tilltala nybörjare.

-Gunnar (som undrar hur siffrorna hade varit om man räknat med alla lajv i siffrorna på något sett)

Magic kan jag gå med på, som en av faktorerna till rollspelens minskning...

Lajv? Känns mer som ett komplement, inte en direkt konkurrent. Lajvar folk hela tiden året runt, så det tar bort fokus från vanliga rollspel? Jag vet inte, är inte inne i den världen.

Friform? Det tror jag inte. Så stort har det väl aldrig varit med friform?
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,296
Location
Örebro
Jag har ingen koll på friformens inflytande, men lajven kan jag gå med på. Det är ju inte bara fantasybofferlajv, utan det fanns ju även inomhuslajv. Nu var det ju inte många vampyrlajv 1992 vad jag vill minnas, men med tiden så blev det ju en stor lajvhobby som skedde just inomhus. Fördelen med det är ju att du inte behöver bry dig om årstiderna.

Med andra ord, jag tror lajven också kan bidra. Kanske inte just 1992, men efter det.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Endyamon said:
Med andra ord, jag tror lajven också kan bidra. Kanske inte just 1992, men efter det.
1992 var lajven fortfarande liten i Sverige, men växte snabbt, stort lajv då var 100 pers, 1993 300, 1994 1000 (eller var det inte då Trenne byar var), efter det så tror jag inget var lika stort, men det fanns istället massa att välja på.

Och om friformen varit stor, vem vet, det snodde i alla fall massa konventsutrymme från systemen på mitten av 90-talet, men vad folk spelade hemma, det är mycket svårare att få siffror på. Det visade hur som att man inte behövde köpa regler för att spela rollspel :gremtongue:

-Gunnar (som funderade på om jag formulerade mig fel i förra posten, ville mest säga att det var en faktor man inte skulle glömma, har ingen aning om hur många av Sveriges rollspelare som drog på konvent)
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Ett generalfel som många gör i den här tråden är att de utgår från sig själva och vad de upplevde år si eller så.

Felet är dock att typ alla i tråden är "fel personer". För att få veta varför rollspelsförsäljningen (vilket även ger minskad speltid totalt sett) så borde man snarare fråga alla de som under perioden 82-92 köpte och spelade rollspel och varför de slutade .

Vi övriga här är hardcore - vi överlevde trots att marknaden gick från mass- till nisch. Och det är två helt olika saker att attrahera en masspublik och en nischpublik.

Min egen bedömning är tyvärr något så tråkigt som "trend". Det är tråkigt för att det är nästan omöjligt att förutse eller bygga trender, eller iaf återuppliva trender (annat än för kanske en säsong eller så - D&D runt 2000 är typexemplet, där ett bolag med en cool idé och pengar fick fram D&D i medvetandet igen). Jag tror dessutom att Wizards tajming var god då det fångade upp nördgenerationen i en tid då de hade kapacitet att tillägna sig sin barndoms nostalgiska minnen.

Att Kult kom och att försäljningsställena avtog är inte anledningen, de är en delkomponent. Anledningen helt enkelt att rollspelen blev otrendiga - omoderna - för masspubliken.
 
Top