Nekromanti Hur DoD är DoD egentligen?

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
solvebring said:
Vad det gäller flera olika regler skulle jag vilja kalla det för ytskrap. BRP är BRP och Drakar & Demoner har alltid haft BRP som underlag. Möjligtvis med undantag för det tarvliga försöker att försöka göra något nyskapande ur en BRP-grund, såsom Riotminds gjort med senaste versionen. En version som tack vare regelbrottet, och på så vis förkastandet av ett lättsinnigt och osynligt system inte spelas av mig för att det absolut inte kan bli Drakar & Demoner i mina ögon, vilket alla andra versioner dock kan godkännas som eftersom de aldrig brutit mot DoD-kodexen.
:gremgrin:

Ahh... denna ungdomens ljuvliga naivitet...

En gång i tiden kom DoD2. Den förstörde DoDs själ genom att införa alla sju grundegenskaper för SLPer, ta bort Turslaget och särskilda träffar! Äventyrsspel var ohemula kapitalister som förstörde spelet!

En gång i tiden kom DoD-91. Det perverterade DoDs själ genom att införa särskilda yrkesförmågor, och det var bara ett levelsystem bort från att bli ett amerikanskt kapitalistiskt Dungeons&Dragons-plagiat!

En gång i tiden kom DoD Chronopia. Det drog ner DoDs varumärke i rännstenen med den där skitiga storstaden, som inte ens var riktig fantasy och dessutom var ett ämlans Warhammer-plagiat, enbart till för att sälja tennfigurer till det fjantiga figurspelet de försökte prångla på oss som bara var en fantasyspinnoff på det där skitspelet WH40K, f'låt, Mutant Chronicles!

---

Ehm, ursäkta. Jag har bara hört det förr. Drakar&Demoner har upphört att vara Drakar&Demoner minst tre gånger innan Trudvang, så att höra det igen börjar kännas lite tradigt.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,289
Location
Örebro
Ehum. Tack, Krille. Nu fick du mig att känna mig ung bland alla mina ålderskrämpor. Jag var bara med om Chronopia-gnället. I övrigt kan dock sägas att jag instämmer helt.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Ahh... denna ungdomens ljuvliga naivitet...

En gång i tiden kom DoD2. Den förstörde DoDs själ genom att införa alla sju grundegenskaper för SLPer, ta bort Turslaget och särskilda träffar! Äventyrsspel var ohemula kapitalister som förstörde spelet!

En gång i tiden kom DoD-91. Det perverterade DoDs själ genom att införa särskilda yrkesförmågor, och det var bara ett levelsystem bort från att bli ett amerikanskt kapitalistiskt Dungeons&Dragons-plagiat!

En gång i tiden kom DoD Chronopia. Det drog ner DoDs varumärke i rännstenen med den där skitiga storstaden, som inte ens var riktig fantasy och dessutom var ett ämlans Warhammer-plagiat, enbart till för att sälja tennfigurer till det fjantiga figurspelet de försökte prångla på oss som bara var en fantasyspinnoff på det där skitspelet WH40K, f'låt, Mutant Chronicles!
Jag är medveten om Drakar & Demoner hela historia och dess skillnader (de flesta av dem). Det är inte det som det hänger på enligt min åsikt. Allt hänger på den grund Drakar & Demoner alltid stått på, oavsett tilläggsregler och världar: Klassisk BRP och svensk lättsam fantasy hjältesaga. Ja, BRP är BRP för mig även om man dividerat det med fem och satt in T20. T20 såsom T100 spelar inte mig någon roll. Kan tänka mig att du anmärker på det annars.

Där har du grunden, ett koncept, och en tradition - även om den traditionen tagit törnar av en massa galna världsidéer och tilläggsregler. Men grunden har alltid varit den samma. DoDT bryter allt det, anser jag, med sitt glada försök till nymodigheter genom att kasta bort en hel historia av ett trevligt, lättsamt regelsystem som till stor del är det samma som tiden då det begav sig.

Det känns som ett annat fantasyspel, inte som Drakar & Demoner, en känsla jag annars ändå kan uppfatta bra många glimtar av i alla dess tidigare versioner (utom den blå boxen som jag aldrig hittills testat).
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
solvebring said:
Jag är medveten om Drakar & Demoner hela historia och dess skillnader (de flesta av dem). Det är inte det som det hänger på enligt min åsikt. Allt hänger på den grund Drakar & Demoner alltid stått på, oavsett tilläggsregler och världar: Klassisk BRP och svensk lättsam fantasy hjältesaga.
Och i och med Trudvang har ju Drakar&Demoner mer svensk fantasyhjältesaga än någonsin. Liksom, det är fornnordiskt! Det är granskog! Det är vinter och snö! Och det är inte monster norpade från grekisk och anglosaxisk mytologi (eller jo, det är det iofs, men nu har de fornnordiska namn)! Man har ett Öde!

Då bryter Chronopia klart mycket hårdare mot konceptet som du letar efter - det är inte hjältar, utan skitiga opportunister; det är inte klassisk fantasy, utan urban fantasy; det är definitivt inte saga, och med namn som "soulstealer" och "griffon" på monstrena så är det allt annat än svenskt!
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Får hålla med dig här Krille, Drakar & Demoner är ett varumärke, och inget annat, sedan länge. Den som äger det får göra vad de vill med det. Det var ju nästan tjugo år sedan det stod för det jag tror Solve är ute efter....
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Och i och med Trudvang har ju Drakar&Demoner mer svensk fantasyhjältesaga än någonsin. Liksom, det är fornnordiskt! Det är granskog! Det är vinter och snö! Och det är inte monster norpade från grekisk och anglosaxisk mytologi (eller jo, det är det iofs, men nu har de fornnordiska namn)! Man har ett Öde!

Då bryter Chronopia klart mycket hårdare mot konceptet som du letar efter - det är inte hjältar, utan skitiga opportunister; det är inte klassisk fantasy, utan urban fantasy; det är definitivt inte saga, och med namn som "soulstealer" och "griffon" på monstrena så är det allt annat än svenskt!
Jo, fullt medveten om det. Du har så rätt, så rätt. Säger inte emot Trudvang som värld. Älskar den, varför jag alltid tyckt DoD6 varit ett mycket bra jobb av Riotminds, och faktum är ett det är den version jag spelar idag.

Eller ja, jag gillar det Trudvang som var under DoD6 kan man väl säga. Till och med världen känns lite spankad efter DoDT, då Alver kallas Alfer och den sköna sagostämning som fanns blir alltmer lågfantasy att det snart känns rent historiskt.

Nå, det hänger inte på världen...
Som jag sade innan ligger min åsikt bortanför galna världsidéer (ja, Chronopia är fatalt dåligt) och ovidkommande regeltillägg, det är själva regelbasen samman med detta svenskskrivna fantasykoncept och allt det stod för som jag klagar över.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Det var ju nästan tjugo år sedan det stod för det jag tror Solve är ute efter....
Varför säger alla så?! :gremshocked:
Är det verkligen så att jag är så förlegad och nostalgisk i mitt DoD:ande att ingen ens kan förstå eller minnas den där sköna helhetskänslan som jag talar om? :gremsmile:
... Ironiskt nog är jag född 1987 dessutom.

Får hålla med dig här Krille, Drakar & Demoner är ett varumärke
Har efter 91:an blivit, skulle jag vilja säga.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,626
Location
Rissne
solvebring said:
Varför säger alla så?! :gremshocked:
Är det verkligen så att jag är så förlegad och nostalgisk i mitt DoD:ande att ingen ens kan förstå eller minnas den där sköna helhetskänslan som jag talar om? :gremsmile:
Kan? Vill.
Jag har ingen önskan att vara nostalgisk; nostalgi är ickerationellt. Jag vill dessutom inte attackera ditt gillande av DoD; jag är bara emot att du påstår att jag inte skulle spela DoD om jag konstruerade ett regelsystem som passade helheten bättre än den ruttna skit jag anser att originalet dras med.

Jag gillar spel som ger en känsla av helhet. Synd att det typ bara finns ett par-tre styckna, i stort sett alla i indiegenren. Tradspel har i stort sett aldrig någon helhet - det bästa man kan hoppas på i traditionella spel är en bra spelvärld, och ett regelsystem som åtminstone går att byta ut.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Är det verkligen så att jag är så förlegad och nostalgisk i mitt DoD:ande att ingen ens kan förstå eller minnas den där sköna helhetskänslan som jag talar om?
För mig försvann den känslan iom Ereb Altor. Innan dess så var DoD liksom fantasyspelet i största allmänhet; ett helt generiskt sagospel i vilket man kunde lägga in lite vad som helst. Men helt plötsligt så började de prata om en officiell värld med specifika nationaliteter och sånt. Jag fattade ingenting.

Jag tycker också det är konstigt att du lägger så stor vikt vid 91'an. För mig är det nämligen en mindre parentes i DoD's historia. Det viktiga var Expert. När Expert hade kommit så var DoD definitivt redan ett starkt varumärke. När '91:an väl kom så hade ju förresten redan såväl Samuraj som Ivanhoe publicerats, så vid det laget hade ju redan DoD börjat bli mångfacetterat och gått ifrån sina ur-fantasy-rötter.

Så jag tror inte det är så att du är förlegad eller nostalgisk, utan snarare att du är lite väl nymodig. För mig känns det skitkonstigt att höra folk prata om '91:an som ett "gammalt" rollspel. När det kom ut så hade ju Sinkadus övergått till att bli en affisch. Det är således way past the good old days.

Alltså; jag påstår inte att du har fel, utan vad jag gör är bara att visa hur olika man kan uppfatta saken beroende på ens referensramar.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Håller med.. EXPERT är den stora grejen i Drakar-sammanhang... det som "alla" spelade... nittioettan var nog inte fullt så viktig, på den tiden.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jag har ingen önskan att vara nostalgisk; nostalgi är ickerationellt. Jag vill dessutom inte attackera ditt gillande av DoD; jag är bara emot att du påstår att jag inte skulle spela DoD om jag konstruerade ett regelsystem som passade helheten bättre än den ruttna skit jag anser att originalet dras med.
Sant och visst, och jag förstår ditt resonnemang, även om vi nu är oense på just den punkten. Märk dock väl det jag skrivit att jag fortfarande ändå vill göra skillnad på ändring och ändring. Kort och gott, det beror på hur mycket du ändrar. Att tillexempel spela just DoD - om vi nu ska fortsätta på mitt utleda exempel - utan BRP, blir fel för mig.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
nan dess så var DoD liksom fantasyspelet i största allmänhet; ett helt generiskt sagospel i vilket man kunde lägga in lite vad som helst. Men helt plötsligt så började de prata om en officiell värld med specifika nationaliteter och sånt. Jag fattade ingenting.
Precis vad jag gjort, avsett utgåva (förutom DoD6). jag har alltid haft min egen värld, eftersom jag anser att DoD handlar om det där med skön fantasy med enkel BRP och ingenting annat.

Jag tycker också det är konstigt att du lägger så stor vikt vid 91'an. För mig är det nämligen en mindre parentes i DoD's historia. Det viktiga var Expert. När Expert hade kommit så var DoD definitivt redan ett starkt varumärke.
Håller med dig. Har alltid sagt det, vill jag minnas, att Expert är och förblir det bästa Drakar & Demoner. Det är precis så komplett som Drakar & Demoner egentligen behöver vara. Det är rent och direkt, inget tjafs, underbart enkelt och så där gemytligt.
Dock är det så att jag valt 91 rent regelmässigt eftersom att jag är lite lat. Det är skönt att kunna utgå från olika yrkeskoncept och riktlinjer med vilka färdigheter som kan vara passande. "Så, här. Fundera inte så mycket. Gör en karaktär och kör! Bakgrunden och personen är det viktiga." Dessutom gillar jag vissa av dess tilläggsböcker, även om nu just själva Ereb aldrig tilltalat mig så mycket, tycker jag att det finns mycket skojigt att finna i handböckerna.

Så jag tror inte det är så att du är förlegad eller nostalgisk, utan snarare att du är lite väl nymodig. För mig känns det skitkonstigt att höra folk prata om '91:an som ett "gammalt" rollspel.
Jag tycker inte det är gammalt, och refererar jag så eftersom alla andra verkar tycka det. Dina ord glädjer mig väldigt faktiskt. Visst jag är yngre än själva Drakar & Demoner, men gammalt nej. 82:an kan jag ärligen kalla gammal.

Alltså; jag påstår inte att du har fel, utan vad jag gör är bara att visa hur olika man kan uppfatta saken beroende på ens referensramar.
Jo, det är ju en självklarhet. Men ta bort våra olika uppfattningar och det kommer att bli ganska tyst här på forumet. :gremsmile:
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,922
Location
The Culture
Utbruten deltråd

Den här deltråden är utplockad från fråden "Spelskapare som ryter till".

/tobias
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,550
Location
Stockholm
Rising said:
Så jag tror inte det är så att du är förlegad eller nostalgisk, utan snarare att du är lite väl nymodig. För mig känns det skitkonstigt att höra folk prata om '91:an som ett "gammalt" rollspel. När det kom ut så hade ju Sinkadus övergått till att bli en affisch. Det är således way past the good old days.
Nja. DoD91 släpptes mars-april 1991. Sinkan blev en affisch i januari 1992.

Men annars håller jag med dig.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Håller med Arfert om att Expert vare den stora grejen, då det ändrade regelsystemet i Drakar och Demoner rejält. 91'an kändes när den kom för min del som tveksam och något som tog bort känslan. Det som gick att använda var de olika folkslagen, men själva systemet i 91'an var för mig ointressant.

/Ulfgeir
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Man får då inte glömma att det är rollspelssveriges mest kända (kanske även starkaste?) varumärke. Och varumärken är extremt viktiga. De kommer att stå för något, ibland det som avses av innehavaren, och ibland något annat.

Det är extremt kraftfullt att bygga ett varumärke. Det är svårt och det kostar massor av pengar. Givet det är det enormt viktigt att vårda sitt varumärke. Det måste vara tydligt, konsekvent och man måste vara noga med hur man bryter mot de mest centrala förväntingarna. Det är mycket svårt att ändra en image.

Givet ovanstående, och de åsikter Solvebring och så många andra ger uttryck för, kan man väl dra slutsatsen att DoD kan anses vara ett inte helt välvårdat varumärke: man har försökt omdefiniera det lite för mycket. Sedan kan Chronopia och DoDT vara alldeles utmärkta spel i sin egen rätt. Men eftersom det bröt mot väl etablerade förväntingar kan en del ha missat det.
Själv tycker jag det är en intressant tanke att DoDT kanske skulle ha haft ett eget varumärke. Kanske bara "Trudvang" hade räckt? Spelet skulle fylla förväntningarna som etablerats med varumärket "trudvang" i spelet DoD6.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Är herrarna som ligger bakom Trudvang inte aktiva här på forumet? Jag skulle faktiskt gärna fråga dem ett och annat angående misshandeln av Drakar & Demoner-varumärket.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Självklart vet jag allt (nåja, mycket då) om att bygga varumärken, jag har ju trots allt dryga tjugofem år i reklambraschen i ryggen, och är marknadsekonom till på köpet. :gremgrin:

..det jag menade är inte att DoD är speciellt välvårdat (det tycker jag nog inte det är), men Riotminds har köpt det och får därför göra vad det vill med det.

Och det var smartare av dem att använda namnet till sitt eget spel (Trudvang) än att försöka etablera ett helt nytt varumärke (nu när de betalat för namnet)... på det sättet fick de ju en hel del försäljning "på köpet".

Personligen skulle jag inte gjort en kampanj som Trudvang om jag haft DoD-namnet*, men jag utgår ifrån att Riotminds gjorde det spel de ville ha, och tänker inte lasta dem för det.

(*Jag hade gått tillbaka till ursprunget, till tiden före Ereb, gjort ett mer neutralt fantasyspel och sedan publicerat äventyr och supplement till det som kan läggas in i valfri kampanj. But that's just me.)
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,212
En liten anekdot:

Som född på 80-talet upplevde jag aldrig "guldåldern" för DoD. "Gamla goda DoD" för mig är DoD91 som jag höll till skyarna och protesterade givetvis mot Chronopia. Främst inte för att det var dåligt i sig utan helt enkelt inte det som jag ville spela just då. Jag visste i princip ingenting om Ereb Altor och när jag på senare år skaffat gamla begagnade böcker så insåg jag:" fan det här är ju inte DoD för mig!" . Idag så är DoD Chronopia en hel del nostalgi över sig för mig. Jag gick aldrig särskillt hårt in för D0D6 och RM´s kreationer. När DoDT kom tänkte jag:" mäh va fan kan dom inte bestämma sig, det är nog bättre att köra vidare på DoD6E!". Men efter en del spelande av DoDT kom jag fram till:"Det här är ju till och med bättre än DoD6 Expert!", samma värld fast inte lika krångliga regler och x-antal färdigheter. Vad allt detta svammel? Jo att hur jag än vrider och vänder på det hela kommer DoD nog aldrig vara mer "DoDigt" för mig än "gamla riktiga DoD" (vilket för mig är 91). Och så tänker väl mer eller mindre varje person om sin personliga favorit bland utgåvorna. Jag kan mycket väl förstå Solvebrings argument. Ur en rent regelteknisk synpunkt så har DoD följt en tradition som i sig varit modiferingar av gamla EDD. DoDT tog ett ordentligt kliv sett ur en rent regelteknisk synpunkt. DoD Chronopia har ur den utgångspunkten nog mer gemensamt med "riktiga DoD" än DoDT. Men sedan finns ju flera andra utnångspunkten som man ofta finner bland 80-talsgenerationen: DoD var DoD innan 91/Ereb Altor/Chronopia förstörde allt. Och även där utkristalliserar sig ännu en grupp: DoD 1/2/3 var bäst och EDD/Ereb/osv förstörde allt. Eller "DoD Samuraj kan inte vara DoD för etc etc etc..." .

Ska vi se rent praktisk fysiskt så är DoD just vad som påpekats redan innan, ett varumärke för spel. Resten är fantasi eller det som fick oss alla att fantisera om våra personliga fantasyvärldar och spela spelet (och för många att ens upptäcka vad rollspel är, jag inräknad).

Det är iof rättfärdigt att ställa sig fråganb om RM har förvaltat DoD bra eller inte. Tja DoDT skulle väl säkert kunna ha stått på egna ben som endast "Trudvang" och ´det kan synas begränsande med att man knutit regelverk och setting så nära varandra. Men det är kanske detta som idag gör DoDT till något mer än bara "generiskt fantasy BRP", vilket enligt mig inte är dåligt, men det är på sätt och viss bra att det faktiskt finns en officiell kampanjvärld som till skillnad från tidigare faktiskt känns sammanhållande och väl genomarbetad. Jag minns frustrationen att läsa referenser i DoD91 eller handböckerna till Ereb Altor men inget egentligt kampanjmaterial i grundreglerna.

Trudvang är bra. Det har sin egen karaktär.

Sedan har ju RM krånglat till det ordentligt med att inte kunna vara konsekventa med utgivningen av sina böcker. Jag menar hälften av böckerna till Trudvang är ju till det nu utgångna DoD6 fortfarande. Jorges Bestiarium verkar slut i Riotshop men någon ny mosnterbok verkar dock ännu ej vara i sikte. Och då har spelet ändå tre år på nacken och sedan då verkar de fått problem med att lista ut vad man ska fortsätta släppa. Vi väntar fortfarande på den utlovade alvboken samtidigt som det börjat diskuteras att man ska slopa ickemänskliga raser som rollpersoner. Varför brydde man då sig ens om att släppa en bok om dvärgar?

Frågorna är många.
 
Top