Vad är din favoritgrej med fantasyrollspel? Vad är det som gör det göttigt att spela i just fantasy-setting?
Jag tror att en grundläggande grej för mig är rollpersonernas utveckling och äventyrens fantastiska förmåga att göra samma sak men svårare hela tiden.
Man börjar som statist utan namn och personlighet och sen äventyrar man lite. Blir bättre på att slåss, hittar bättre utrustning och får lite kontakter.
Sen äventyrar man lite till på den svårare nivån, och plötsligt har man en massa pengar, magiska prylar och helande. Viktiga personer kommer söka upp dig för att få hjälp med svåra problem.
Sen äventyrar man ännu mer och nu börjar man bli mäktig. Pengarna spelar ingen roll, nu har man tillgång till cool magi, och alla i området måste förhålla sig till dig. Du har ett namn och ett rykte. Man kan spela en viktig roll för befolkningen i stort.
Sen äventyrar man ännu mer och besegrar draken, nån demon eller halvgud. Man besöker platser ingen annan levande person kan besöka, man gör saker andra inte kan drömma om. Man blir en hjälte på riktigt.
Efter det måste man bestämma sig för hur sagan ska sluta. Hur vill man leva? Hur vill man dö? I strid mot något onämnbart? Dra sig tillbaka som kung? Vandra ut i natten och försvinna? Bygga nåt episkt så att alla minns ditt namn?
Det är nåt djupt tilltalande i att kunna köra upprepningar i samma setting med samma personer men att förutsättningarna hela tiden förändras. Det är det som gör att slentrianfantasyn också fungerar, för när man är investerad i sin rollperson och sin karriär och sina relationer så behöver man inte mer än så som bakgrund. Och när nästa äventyr är flippat, exotiskt och genomtänkt blir slentrianfantasyn en fast punkt man utgick från, nåt att jämföra med och nåt att kontrastera emot.
Så det är min grej. Att kunna köra saker om igen, delvis lika, delvis evolverat, delvis nyskapande, men alltid utifrån rollpersonernas förutsättningar och nivå.

//EvilSpook