Bland er som spelat mycket rollspel med barn, vad är er erfarenhet av deras preferenser i fråga om rollpersoner? Jag frågar eftersom mitt intryck är att många spel som är tänkta att rikta sig till barn också verkar förespråka att man ska spela barn/ungdomar, men när jag har pratat med vänner som spelat med sina egna barn har det väldigt sällan varit det som efterfrågats. Om något har det snarare funnits en tendens till rollpersoner som är väldigt "out there", gärna djur eller monster. Vad har ni andra för erfarenheter?
Mina erfarenheter av vad barn vill ha för rollpersoner:
*Har inte märkt att de skulle vilja spela barn. Upplever snarare att de hellre vill vara vuxna men att ålder får en ganska underordnad betydelse. De verkar inte göra skillnad på om någon SLP är 19 eller 50 år, utan det verkar i princip bara finns ”barn, ”vuxen” och ”gamling” när de tar sig an rollspelsvärlden.
*Handlingskraftig. De vill kunna vara med där det händer, vara aktiva i handlingen. De kan vara okej med att rollpersonerna är olika bra på olika saker men om kompisen dräper 10 orcher är det stor skillnad på om man själv kan dräpa åtminstone 1 eller 2 under tiden, jämfört med att man bara står och tittar på.
*Magi är alltid populärt. Det är ingen tillfällighet att Harry Potter är populär, att barnen har ”El” som favorit i Stranger Things eller att Elsaprylarna sålde slut mycket snabbare än Annaprylarna när Frostfilmen gick.
*De gillar om rollpersonen har någon förmåga eller tillgång som de själva (tror jag) hade velat ha i verkliga livet. Det handlar inte här om ”hjälteförmågor” utan om t.ex. ha en tränad hund eller en tam fågel, förmåga att spela instrument, sluka eld eller slå volter.
*De blir bara irriterade av ”svagheter” hos rollpersonen, typ ”jätteful”, ”jättesvag”, ”har problem hemma”, ”är socialt föraktad”. De tycks inte alls se det här som möjligen intressanta utmaningar på det sättet som många vuxna spelare skulle göra.
*De flesta, i alla fall killarna, vill ha rollpersoner som är åtminstone över medel i strid. Att inte vara superhjälte är okej men man vill kunna spöa upp en ficktjuv eller inte behöva backa för en kaxig hamnbuse.
*Flickor vill spela kvinnliga rollpersoner, pojkar vill spela män. Framförallt verkar det känsligt för killarna att spela kvinna.