Vad gavs ut under 2023?

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,304
I tråden Nominera till Fenix Awards 2024 kom frågan upp vad som gavs ut under 2023, eftersom man ska nominera sådant som gavs ut under föregående året. Så i den här tråden tänkte jag att vi kan samla lite saker som kom föregående året. Fokuset då är på sådant som givits ut på svenska, först och främst.

Har samlat det jag sett i förra tråden, men fyll gärna på! Så har jag någon förhoppning att lägga till sådant som kommit ut.

Rollspel
Dimmor & Borgar
Drakar och Demoner


Supplement
Bestarnas bok (Svärdets sång)
Blodslandet (Svärdets sång)
Choppa tills du droppar, Diesel och Död och Skräcken på Östra (Skjut dom i huvudet)
Davokar vaknar samt kartpaket (Symbaroum)
Det sjunkande tornet (Drakar och Demoner)
Dollartrilogin (Western)
Ikonernas död (Coriolis)
Räddaren i Nöden (Call of Cthulhu Sverige)
Sagan om berget som försvann (Nordiska Väsen)

Tredjepart och community content
Det krypande mörkret (Drakar och Demoner)
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,877
Location
Marjura
I tråden Nominera till Fenix Awards 2024 kom frågan upp vad som gavs ut under 2023, eftersom man ska nominera sådant som gavs ut under föregående året. Så i den här tråden tänkte jag att vi kan samla lite saker som kom föregående året. Fokuset då är på sådant som givits ut på svenska, först och främst.

Har samlat det jag sett i förra tråden, men fyll gärna på! Så har jag någon förhoppning att lägga till sådant som kommit ut.

Rollspel
Dimmor & Borgar
Drakar och Demoner


Supplement
Bestarnas bok (Svärdets sång)
Blodslandet (Svärdets sång)
Choppa tills du droppar, Diesel och Död och Skräcken på Östra (Skjut dom i huvudet)
Davokar vaknar samt kartpaket (Symbaroum)
Det sjunkande tornet (Drakar och Demoner)
Dollartrilogin (Western)
Ikonernas död (Coriolis)
Räddaren i Nöden (Call of Cthulhu Sverige)
Sagan om berget som försvann (Nordiska Väsen)

Tredjepart och community content
Det krypande mörkret (Drakar och Demoner)
Känns det inte liiite tunt? Trodde det var mer svenskt som släpptes. Hur ser det ut jämfört med tidigare år?
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,304
Känns det inte liiite tunt? Trodde det var mer svenskt som släpptes. Hur ser det ut jämfört med tidigare år?
Det gör det, men sedan är ju inte allt med heller.

Minns när jag gick igenom perioden 2019-2022 förra året, i och med Fenix Awards och hur mycket det diffade mellan åren. T ex var 2020 proppat med stora släpp (Call of Cthulhu Sverige, Kopparhavets hjältar, Mörk Borg, Nordiska Väsen på samma år!) om man jämför med de senare åren. Jag har också sett ett stort fokus på att göra mer och bra material till spelen man hade, ofta i samma eller högre nivå än grundspelet! Det var en anledning till att jag propsade för ”Bästa rollspelsprodukt”-kategorin, för i vissa fall kan det vara minst lika viktigt.

Jag tycker också att det finns ett tydligare ”kvalitet över kvantitet”-fokus, där fler lägger resurser på att skapa till sina existerande produktlinjer snarare än nya spel och att man lägger ner mer tid på maffigare men färre produkter. Det har också gett längre produktionstider, där vissa förlag nästan ”sitter ut” ett år, för att de jobbar på en kommande produkt.

Plus en större omvärldsbevakning, där man inte vill släppa saker som krockar med andra stora släpp. Plus att 2023 såg släpper av DoD, vilket också påverkar (t ex Helmgast som nu drar igång Ereb Altor).

Angående oron kring nomineringar så kommer vi gå igenom det som kommit in (plus gå igenom förlagens utgivning och recensioner) för att se hur vi vill lägga upp det inför omröstningen. Vi vill ju t ex inte att något vinner på walk-over!
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,564
Jag tycker också att det finns ett tydligare ”kvalitet över kvantitet”-fokus, där fler lägger resurser på att skapa till sina existerande produktlinjer snarare än nya spel och att man lägger ner mer tid på maffigare men färre produkter.
Intressant spaning. Jag uppskattar ett sådant fokus väldigt mycket. Köper hellre en solid produkt som lockar till faktiskt spel än fem mediokra produkter som bara tar upp plats i hyllan.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,304
Tror också det känns lite skralt då flera mindre nyligen släppt spel och många andra mindre jobbar på material till DoD, vilket betyder att de behövde vänta ut släppet.
 
Top