Vad gör Svenska Rollspelsfonden?

Insamlade av fanzin som inte finns i KB o folk har sparade på vinden.

Införskaffande av klassiska rollspel från andra länder som referens material.

Införskaffande av avhandlingar på andra språk rörande rollspel.

Ge stipendier till forskning rörande rollspel.

Ha listor med rollspels baserade saker man kan forska inom.

Ett fysiskt rollspelsbibliotek kommer ju kräva lokalhyra, el, vatten, larm och lön gissningsvis för personen som ska jobba med att kategorisera allt så där skulle det väl krävas större summor mer regelbundet för att driva.

Jo. Men för tydlighetens skull: det jag föreslog ovan var ju antingen en utökning av KB:s bestånd av rollspel eller ett skattefinansierat fantastikbibliotek där rollspelen (eventuellt med hjälp av en rollspelsfond) kan få plats. Inget av de här två alternativen bör finansieras med enbart pengar från en fond. Jag förstår att ett fysiskt bibliotek med anställda bibliotekarier kostar mycket pengar. Men fantastiken har som genre flyttat fram positionerna, så jag tänker att ett i första hand skattefinansierat specialbibliotek skulle kunna bli verklighet. Kanske efter förslag från Sverok? Fantastikbiblioteket tycker jag klingar bra.

Last edited:
Ha listor med rollspels baserade saker man kan forska inom.
Är ost och kex bra rollspels snaks?

Presentationen av rollspels mekaniker i serier.

Är Sagan om Ringen och rollspel samma sak? En djupstudie i WRNU

Miniatyr figurer i europeiska rollspel.

Kung Arthur-legenden i svenska rollspel.

Orcher. Med 'k' eller 'sch-ljud', en språkstudie.

Ett rollspelsbibliotek, kanske som en del av ett större fantastikbibliotek.

Det finns ju i nuläget rätt många produkter utspridda över olika bibliotek (exempelvis på Kulturhuset i Stockholm), men det hade varit trevligt med en större samling allmänt tillgänglig på ett enda ställe. Mitt förslag: på KB i Stockholm. Kanske skulle en enskild bibliotekarie (gärna rollspelskunnig) vara kontaktperson och bygga upp samlingen? Folk (och kanske även butiker) skulle då kunna höra av sig till honom eller henne för att skänka (och testamentera?) produkter.

Jag tänker mig att huvudfokus i samlingen bör ligga på svenskproducerade produktlinjer. Utöver detta gärna också tidningar och fanzines (som ofta är oerhört svåra att få tag i när det har gått några år) och konventsmaterial. Och gärna även (utskrivet?) PDF-material. En del av stipendiet skulle kunna gå till att köpa upp rariteter på Tradera.

Det här tror jag är ett fullt genomförbart projekt. I den bästa av världar är detta också något som intresserar KB. Eller något annat större bibliotek. Eller rentav ett helt nytt fantastikbibliotek. Jag tycker att det borde finnas ett sådant.
Svinbra idé! Popkultur som tar sig in på arkiv är fantastiskt : )
Hur har ni tänkt få in pengarna? Sverok kanske kan hjälpa lite? Ett försök att skaffa en patreon, kofi eller liknande som genererar pengar?
Jag tror att det skulle behövas en donation som grund. Antingen av någon som Stikkan Andersson eller flera företag som poolar sina donationer.

Rollspelsforskning (som komplement till tryck/utgivning och arbetsstipendier).

Jag hade tyckte det hade varit riktigt intressant att kategorisera olika SL-tekniker som fisktank, sandlåda och järnväg men även kategorisera olika strömningar inom regelkonstruktioner såsom "tags", grundegenskaper, simulationistiskt osv. Jämför med brädspelen där vi kan säga "det är ett worker-placement-spel med 'action drafting' och aktion om spelarordning".

Back