När jag läste om företagsekonomi och vilka egenskaper som kännetecknar en god chef tog läroboken upp att chefer anställer folk som har liknande egenskaper som dom själva.Jag känner att det är svårt att lista kriterier. Det blir någon sorts lista över grundläggande saker som är bra för alla men det säger inte egentligen vad som gör en SL bra.

Ja visst är det svårt! Det är ju därför det är intressant att försöka få till ett svar som inte bara är några korta punkter som beskriver en bra person!Jag känner att det är svårt att lista kriterier. Det blir någon sorts lista över grundläggande saker som är bra för alla men det säger inte egentligen vad som gör en SL bra. Liksom, vad gör en musiker bra? Vad gör en skådespelare bra? Vad gör en målare bra?
Jag skulle säga att det som gör en spelledare bra är ett fullt utvecklat konstnärsskap inom konstformen.
Både Nicolas Cage och Morgan Freeman är bra skådespelare, men de är inte bra på samma sätt.
Damien Hirst och Chuck Close är dåliga konstnärer, men på olika sätt.
Inte fel tänkt! Vilka tänker du är huvudtyperna av bra spelledarskap? Vilka sorters spelare passar de ihop med?Det självklara svaret är ju att det finns ofantligt många sätt att vara en bra SL, det viktigaste är nog att vara trygg i sitt spelledarskap. Alla kommer inte tycka om hur du gör det, men att blidka alla smaker är kanske inte ditt jobb.
Jättestor fråga, och tror att alla svar blir en förenkling. Tänker att det är så många parametrar, både speliga och allmänsociala, som inverkar.Inte fel tänkt! Vilka tänker du är huvudtyperna av bra spelledarskap? Vilka sorters spelare passar de ihop med?
En bra spelledare tycker jag inte behöver vara särskilt bra på nåt. Bara den inte är dålig på för många saker.Om du tänker som spelare - vad gör en SL bra i dina ögon?

Helt klart - man ska inte överdriva hur mkt som krävs av en SL! Ofta är det ju mer jobb och förberedelser än för en spelare dessutom.En bra spelledare tycker jag inte behöver vara särskilt bra på nåt. Bara den inte är dålig på för många saker.
Har den ett hum om vad rollen handlar om duger det. Om den är trevlig och vet hur man bemöter medmänniskor så räcker det långt. Om den har en känsla för vad som lockar spelarna och vad de vill få ut av spelet så är jag väldigt nöjd.
Man behöver liksom inte vara så bra på en massa saker, så länge man inte är så dålig på nåt så att upplevelsen går sönder.
Att vara okej på det mesta och ha en vilja att delta räcker oftast långt!
![]()
//EvilSpook
Jag fnulade lite fram och tillbaka på det där och kom på några arketyper, nån slags utkast till egenskaper man kan se hos bra SL. Just för att det är roligt att diskutera några konkreta exempel, se vad andra tänker om dem, och kanske komma på fler sätt att SLa på bra o kul sätt!Jättestor fråga, och tror att alla svar blir en förenkling. Tänker att det är så många parametrar, både speliga och allmänsociala, som inverkar.
Men för mig är lyhördhet något alla varianter av "bra spelledarskap" bör innehålla.
Jag tror jag vänder mig lite mot hela frågeställningen. Tror få, om några, spelledare faller inom en enda arketyp. Bara under en spelträff kan jag hinna beta av flera av de där exemplen.Jag fnulade lite fram och tillbaka på det där och kom på några arketyper, nån slags utkast till egenskaper man kan se hos bra SL. Just för att det är roligt att diskutera några konkreta exempel, se vad andra tänker om dem, och kanske komma på fler sätt att SLa på bra o kul sätt!
Regelsnillet: Lär sig krångliga system på nolltid men är samtidigt beredd att göra en ruling och skarva när så krävs. Försöker inte briljera med sina regelkunskaper utan får bara spelet att flyta på snabbare även med med crunchiga system.
Improvisatören: Skapar vitt och brett i ögonblicket och är redo vad RPna än tar sig för, följer deras handlingar och den historia de skapar. Preppar namnlistor och platser, SLP och prylar som kan stoppas in lite var de behövs.
Teaterapan: Kör på med röster, minspel, märkliga SLP och monster, engagerar RPna och folierar deras upptåg. Passar gruppen som gillar att rollspela och leva ut sin RPs personlighet. Håller teatern i proportion till spelets mål - allt broderas inte ut, bara det som passar spelet.
Den Abstrakte: Beskriver med ett utifrånperspektiv situationer, SLP och dialoger. Lutar sig in i det speliga eller närapå brädspeliga i vissa spelformer. Passar spelgrupper där RPna mer är verktyg i spelvärlden snarare än stora personligheter som ska spelas ut.
Vilka har jag missat?
Jag tror precis som du att man kan ha mer eller mindre i sig av alla de där, snarare än att man är en av dem enbart!Jag tror jag vänder mig lite mot hela frågeställningen. Tror få, om några, spelledare faller inom en enda arketyp. Bara under en spelträff kan jag hinna beta av flera av de där exemplen.
Det är lite i människans natur att vilja hitta såna modeller (lex Thomas Erikson), men jag ställer mig frågande till hur uttömmande diskussioner kring dem faktiskt blir!