Nekromanti Vad gör en riktigt bra rollspelsskurk?

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Jättebra![NT]

Diskuterade detta med Yassilus, eller var det Arvidos, så sent som igår. Tummen upp!
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Och eftersom jag tyckte det var en bra idé...

...Förde jag den vidare. Det gick snabbt att fixa. *applådera Gardener*

Och vad det gäller frågan, det är klart att den psykotiske skurken är den bäste och ondaste. Jag faller för psykopater... :gremwink:
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Kläderna gör mannen...

...och följdaktligen gör handsken skurken. Easy as that :gremgrin:


/Feliath - no, seriously, it is that easy :tekopp:
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Never!

Du tänker väl inte gå Arvidos till mötes? Den galne klädfetischisten! Rösta på allting utom onda klädesplagg. :gremlaugh:
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Sagan om Handsken :D

Rösta på allting utom onda klädesplagg
Tänk om Tolkien skrivit om en handske istället för en ring...

Fast å andra sida kan jag tänka mig en svart(?) superskurk med vit handske som lurar hem barn till sitt hem där han...

:gremlaugh:
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Kyligt beräknande ondska

Kyligt beräknande ondska är bäst!

Se på Kejsaren i Return of the Jedi:
"Perhaps you refer to the imminent attack of your Rebel fleet.
...
Yes...I assure you we are quite safe from your friends here.
...
Everything that has transpired has done so according to my design. (indicates Endor) Your friends up there on the Sanctuary Moon..."


Dark side of the Moon (B-skräckis) är ett annat exempel.
Rymdskepp ska besöka baksidan på månen (den sida av månen som man inte kan se/kontakta från jorden).
Givetvis finns det något ondskefullt som väntar på dem där.
Men till skillnad från andra skräckisar så gör inte rollpersonerna fel (dvs de säger inte "is that you?" och går ner i en källare utan ljus när det VET att de finns en mördare).
Problemet är att ondskan RÄKNAR med att de ska göra RÄTT - och tar dem iallafall.

Sån ondska tycker jag om.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Nope...

...det definitiva kvalitetsmärket på en skurk med klass är hur tillkrånglad metod han använder för att ta död på hjälten efter att han fångat honom.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
La min röst på kyligt onskefull...
Känns som det passar bäst in på min syn vad onskefulla skurkar är..
Senså är ju ett snyggt skurksägg inte helt fel heller...
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Palpatine rular!

Kyligt beräknande ondska är bäst!

Word, brother!

Everything that has transpired has done so according to my design.

I filmadaptionen (på bok) är Kejsaren ännu elakare än i filmen. Där säger han åt kommendörern på dödsstjärnan att vända dödsstrålen mot Endor där Lukes vänner är. Himla beräknande elakt asså :gremtongue:

//erik. an entire legion of my "best" troops...
 

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Joined
22 Oct 2003
Messages
526
Location
Helvetet
Well...

...Personligen tycker jag, förutom de redan uppräknade egenskaperna, att "skurken" ska vara mångfasetterad och oförutsägbar; komplex och mindre tvådimensionell så att säga. Det blir mycket intressantare om spelarna kanske rentav börjar sympatisera med "skurken".

Tillför lite mer svårigheter än bara "search and destroy"-temat.
 

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
Den totalt sömlösa övergången från gott till ont..
Hjälten som tagit sikte på målet & gått vilse i djungeln av oskyldiga han trampat ner.

Denne episkt beryktade godhjärtade individ som tystnar i en diskussion om gamla tider & plötsligt fäller en tår i ett hjärtslitet ansikte redan fullt av ånger, samtidigt som din mage exploderar i en kylig värme när du försöker förstå "hur" eller "när" det hände..

Vad jag oftast saknar är vettiga "varför" & "hur".
Dessa idiotiska anledningar man får gissa sig fram till hade varit bättre med lite mer insikt tycker jag..
Man vaknar inte upp en dag medans man äter sina cornflakes & konstaterar med ett flin att man är ond, utan man kanske på sin höjd inser vad man håller på att göra ett par sekunder innan man rättfärdigar sina handlingar med nåt ännu mera långt travande ideal..
Den allmänna tron i att det han gör är "rätt", eller att det är "tvunget", "inget annat val" eller att det "rättfärdigas" via någon alltmer blodssvärtad logik för vilken den drabbade alltid är blindast..
Logiken är för mig enkel, en ond man ser sig inte som ond, en god man ser sig sällan som så själv..

Är så totalt less på alla dessa sanslöst uppbyggda "Ondingar" som bara Är onda, markerade med kosmiskt neonljus av nån högre självklar makt..

"The road to hell is paved with good intentions."

D.v.s. En grundond spelledare.
 

Xzarjo

Warrior
Joined
24 Sep 2002
Messages
204
Location
Göteborg
Re: Palpatine rular!

Skägget gör skurken, och en erfaren hjälte kan bedömma skurkens nästa drag utifrån skägget.

Nu har ju inte jag läst boken... men är det inte lite dumt att skjuta söder ens egen skjöldreaktor? Rebellerna åkte ju liksom dit för att ha sönder den och nu hjälper kejsaren dem på traven?

Mvh en konfunderad Vätte
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Re: Palpatine rular!

Nu har ju inte jag läst boken... men är det inte lite dumt att skjuta söder ens egen skjöldreaktor? Rebellerna åkte ju liksom dit för att ha sönder den och nu hjälper kejsaren dem på traven?

Är det? (Över)tro på att den egna armadan skjuter den lilla rebellflottan sönder är tillräckligt. Dessutom har ju knappast lille Skywalker inte mycket att syna om det är en bluff eller inte.

//erik. lyssnar på john williams just nu.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Oh! Bra inlägg

Oh. Underbart, underbart inlägg helt klart. Jag älskar rent allmänt och föredrar att spela den typen av karaktärer och hur glidningen eller dualitet frammanar en rysning efter ryggraden eller lätt känsla av äckel i halsen. *mys*

Någon som är Ond, med stort O gör och orsakar kanske skrämmande eller obehagliga saker men är sällan speciellt skrämmande eller obehaglig i sig själv.
Någon som bara är ren sadist och gillar att förnedra folk blir bara ett monster i stil med alla andra och känns inte som någon en person eller karaktär utan bara som en stor symbol för ”dåligt”. Att bli uppäten av ett moster må vara smärtsamt och äckligt men vill man ha något obehagligt och skrämmande måste det krypa in under skinnet för folk.

Hannibal Lektor skulle inte vara speciellt upphetsade eller obehaglig om han bara åt folk utan det obehaglig när att han besitter många högt hållna egenskaper. Intelligens, ett orubbligt lugn, vältalighet och att han inte står och ser allmänt elakt och ond och skratta hysteriskt vansinnigt och ont utan ser vänlig och sympatisk ut. Att sedan ta och göra karaktären (till skillnad från Hannibal) inte speciellt hemsk på insidan heller utan någon man kan identifiera sig med och inte bara är väsen främmade ond är bara att ta det snäppet längre och fördjupa det.

Det är kort sagt mycket mer obehagligt att den vänliga, altruistiska,, vissa, ödmjuka, modiga ståndfaste riddaren våldtar en 14 åring på grund av taskig kvinnosyn än när den onda barbar frusen gör det för att vara allmänt onding.

/Elin vet att hon är sjuk
 

DODswe4

Hero
Joined
3 Mar 2004
Messages
1,283
Location
Stockholm
förmodligen en väll genomtänk rollperson, så som backgrund, arbets område, varför försvann samvetet eller vad det nu var som var gränsen.
 

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,015
Location
Stockholm
Egenskaper jag eftersträvar just nu

En skurk som är både fysisk och psykiskt stark med lite vridna galna idéer är rätt trist. En skurk som däremot verkar i det fördolda, vars alias är en timid och oförarglig gestalt med tillkortakommanden som väcker omgivningens sympatier är betydligt mer intressant. Skurken vet att han måste föra sin omgivning bakom ljuset och utnyttja andra på ett ytterst manipulativt sätt för att uppnå sina sjuka agendor och mål. Ett sätt för skurken att hålla misstankar från sin egen person är att så splittring mellan andra individer och ingjuta tvivel i deras sinnen som får dem att misstänka helt fel personer som upphov till ondskefulla händelser/dåd. När sedan ondingens sanna natur uppdagas ska det vara mycket överraskande och svårt att ta till sig:

"Den enbente närsynte krymplingen ledare för den hänsynslösa demonsekten? Tillåt mig tvivla..."

En ledare för en ond organisation ska vara anonym och höljd i mystik. En huvudondings rykte ska skrämma mer än ett möte med huvudondingen i person.

Så, en bra rollspelsskurk för mig är en individ som när en myt om sig själv och manipulativt verkar i det fördolda, närvarande i ande snarare än i kropp och gäckande otillgänglig för "ljusets förkämpar".
 
Top