Nekromanti Vad gör en riktigt bra rollspelsskurk?

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
Re: Oh! Bra inlägg

Intressant inlägg, måste jag säga...
Hitta en spelledare/spelled så att du skräms/skrämmer folk med dem själva..
Den mest totala skräcken skulle jag gissa är att upptäcka vad man själv just gjort...
Att inse att det nog redan är för sent. & Sen att försöka hantera det, att känna hur ens "normala" val är enkelt men fördömande, medans de andra är nästan omöjliga och utan positiv följd inom synhåll...

När valen togs på någons bekostnad ökade dina aktier i nån religions obekväma ställe.
Och de valen har vi alla gjort, mer eller mindre..

Där har spelledaren en kul utmaning faktiskt..
Om det görs rätt får spelaren en större förståelse för hur fruktansvärt lätt det är att glida sakta utför...
Och vad värre är, -att man oftast njuter av färden.

Tror jag måste addera en sorts favorit "ärkeskurk" faktiskt..
Den är personen som medans han/hon menar väl förvrider dig, sakta men säkert, steg för steg.

Liten kommentar om Riddaren & 14-åringen...
På många ställen (även idag) fanns "undantag" som gjorde det rätt eller åtminstone inte fel.
Att nu inte många bondekvinnor skulle ens vågat anklaga en riddare för dådet eller att många fler riddare än man vill tro tog sig "friheter" på den tiden ska jag nog sluta gå vidare på innan nåns romantiska världsbild rasas.
Lustigt nog våldtogs nära nog aldrig kvinnor i inkvisitationens ömma vård, något som säger volymer om vad männen måste ha trott om sig själva...

"/Elin vet att hon är sjuk"
Jag skulle påstå att du är frisk om du kan förstå det de flesta inte vågar tänka på.
-Men det är ju jag det. :gremelak:
Du blir/är nog en bra spelledare.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Well...

Men hur kul är det, egentligen?
Med betoning på "kul", alltså. :gremwink:

Med andra ord, omröstningar är kul saker. Skulle jag ta med alternativet "välskriven personlighet" så skulle alla bara rösta på det. Inte kul.

Däremot får jag ändå tacka dig, Lord of Muppets och alla andra som tag avstamp till en "seriösare" skurkdiskussion, på ett sätt som kanske inte hade varit möjligt om jag inte hade valt att utgå från ett banalt och roligt perspektiv.
 

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Joined
22 Oct 2003
Messages
526
Location
Helvetet
Re: Well...

"Med andra ord, omröstningar är kul saker. Skulle jag ta med alternativet "välskriven personlighet" så skulle alla bara rösta på det. Inte kul."

Fair enough..*S* Får väl se det som positiv kritik eftersom du menar att alla skulle rösta på det. :gremlaugh:

Lord of Muppets skrev för övrigt lite mer utförligt ungefär vad jag också menade med "välskriven personlighet"; hans bild av den fallne, före detta hjälten är väl nämligen en av de saker som skulle få spelare att rentav börja sympatisera med skurken, givetvis.
 

Baron

Veteran
Joined
12 Mar 2002
Messages
165
Re: Oh! Bra inlägg

Gilles du Reis rättegångsprotokoll borde kunna kasta ljus på vad man vågade anklaga och inte. Tyvärr har jag ingen länk men vet att de finns på nätet.

Personligen tror jag att ni glömmer den kristna moral som genomströmmade medeltiden. Prostitution bestraffades väldigt hårt under korstågen, alltså inte de prostituerade utan riddarna. Lägre stående hade inte samma krav på sig.
Sedan fanns ju en farbror till Alienora av Akvitanien som lät bygga ett horhus för sitt eget privata bruk, utformat som ett kloster. Han dog excommunicerad.

Varför skulle inkvisitionen våldta? Det vore ju tvärt emot deras syfte.
 

Nattravn

Veteran
Joined
9 Apr 2004
Messages
1
Location
Vintergatan
När mina spelare ser ett ondskans grin sprida sig övre nedre halvan av mitt ansikte efter de deklarerat vad deras karaktär gör så vet de... >:)
 
Top