Vad finns det för utlopp/säljplatser för en (tryckt) egen-publikation?

Zimeon

Magister Katt
Joined
31 Mar 2013
Messages
255
Location
Åkersberga
Nördarnas julmarknad har jag inte varit på så kan inte tala av egen erfarenhet men har hört av en indiespelmakare att det inte funkade så bra för att sälja små rollspel. Anekdotiskt, så det kanske inte stämmer, jag vet inte.
Jag tror det tar tid, och man måste vara tålmodig.
Kundkretsen som kanske vill ha hemmabyggen måste ju vara där, och för att de ska komma dit, måste den veta att det finns något att titta på. Hönan och ägget liksom. Om man "bygger upp" att det finns produkter, om folk tar med sina rollspel, kortspel, äventyr till DoD, och ihärdigt är där, då går nog ordet runt, och då kan folk börja samlas.

Gothcon har publiken, och har ju också redan ett spelmakarrum (eller vad det nu kallas, det som brukar vara i aulan) som det borde vara hyfsat enkelt att anmäla sig till. Det innehåller dock idag flera aktörer som kanske är lite för namnkunniga i det här sammanhanget. Fast kanske kan alla samsas.
Lincon har ett liknande spelmakarrum, men det är mest prototyper och kom och testa. Gorhcon har en publik som är intresserad av rollspel, helt klart, men hur pigga är de på att "nu ska vi se vad oberoende småförlag har fixat till iår?" är de?

Fördelen med Game Market (och nördmarknaden) är att det just är en "marknad". Inte spela, kanske lite prova på, men framförallt köpa. Det är liksom syftet, och det gör stor skillnad från ett konvent.
 

Zimeon

Magister Katt
Joined
31 Mar 2013
Messages
255
Location
Åkersberga
En tanke. Vi (eller ni som skapar spel) borde kunna gå ihop och samarbeta t.ex. med någon och sälja grejer vid deras bord på Gothcon. Kanske Helmgast eller Åskfågeln eller nått sånt.
Låter som en toppenidé. Det är ju så Japon Brand gör på Essen. Kanske 20 som bidrar med spel till bordet, men kanske bara 10 som säljer. De har under fjorton år byggt upp en bas, att det är långa köer för att kolla "vad fasen har japanerna med sig iår?". Det är bara ett löst kollektiv, deltagarna byts hela tiden. Frivilligt deltagande. Skitbra.

Att ha ett "vi säljer hemmagjorda spel"-bord, skulle ju göra underverk för bland annat folk som inte kan åka. Göteborg är ganska långt bort för mig, till exempel.

Men jag tror framförallt det handlar om att vara tålmodig och bygga upp en tilltro till att bordet är där. Det kommer att ta ett tag innan ordet går runt.

Slag i saken, jag ska på julmarknaden och sälja, inte mitt egna spel, men min indieöversättning av ett japanskt konstigt brädspel, och förhoppningsvis en soloäventyrsbok. Jag kan LÄTT ta med fler produkter. Vill någon ha sin bok där, tar jag emot.

Vi kan kalla gruppen Svenska Indiemakare eller något.
 

Zimeon

Magister Katt
Joined
31 Mar 2013
Messages
255
Location
Åkersberga
Nån som vet vad ett bord kostar?
På julmarknaden, en tusing. På Lincon tror jag det är väldigt billigt för Artists Alley, så något liknande, tror jag. Tänk en tusing.

För ett riktigt förlagsbord är det nog dyrare.

Jag har ju Megaton Indie Publishing - som ger ut indierollspel - jag gör layout, lägger in bilder, och säljer digitalt och tryckta ex genom DriveThruRPG och på konvent. Det enda som krävs är egentligen att spelet är färdigskrivet och korrläst. Jag kan även hjälpa till med Kickstarter.
Låter ju jättekul, och just säljfönstret skulle jag nog vilja nyttja om jag får tummen ur med ett rollspel. Däremot gillar jag att göra allt själv. Även säljandet :)
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,313
Location
Göteborg, Lindome
Nån som vet vad ett bord kostar?
Trevlig idé. Jag vill minnas att @wilper haft en sådan överenskommelse med @Oldtimer och @Caligo. De borde också veta vad det kostar att ha ett bord på GothCon.
Kostnad för bord i Spelmakarrummet (södra aulan) har varit ett diskussionsämne som kommit och gått genom åren. Hittills har de lyssnat på våra (mina och Caligos) argument om att borden inte bör kosta något.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,313
Location
Göteborg, Lindome
Gorhcon har en publik som är intresserad av rollspel, helt klart, men hur pigga är de på att "nu ska vi se vad oberoende småförlag har fixat till iår?" är de?
Spelmakarrummet på GothCon rymmer ju allt från Fria Ligan till mig och @Caligo. Det brukar vara bra trafik där, men inte så lätt att få folk att stanna till vid små, mindre kända, spelmakare.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,573
Spelmakarrummet på GothCon rymmer ju allt från Fria Ligan till mig och @Caligo. Det brukar vara bra trafik där, men inte så lätt att få folk att stanna till vid små, mindre kända, spelmakare.
Som liten spelmakare borde det ändå vara bättre att sitta i spelmakarrummet än någon annanstans. Jag minns ett år på GothCon då en, som jag uppfattade det, liten men ambitiös spelmakare satt i ett annat rum som föreföll väldigt ödsligt.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,313
Location
Göteborg, Lindome
Som liten spelmakare borde det ändå vara bättre att sitta i spelmakarrummet än någon annanstans. Jag minns ett år på GothCon då en, som jag uppfattade det, liten men ambitiös spelmakare satt i ett annat rum som föreföll väldigt ödsligt.
Absolut. Det året då de renoverade golvet i aulan, fick vi sitta utspridda i olika klassrum. Hur ödsligt som helst.
Så aulan är absolut att föredra.
 

Zimeon

Magister Katt
Joined
31 Mar 2013
Messages
255
Location
Åkersberga
Men det låter ju bra. Artists Alley på Lincon är väldigt litet, och det finns inga som säkert rollspelsprodukter där (än), men det är en genomfartsled, och det är bra sällskap (amatörer)

Men som sagt, om någon har en rollspelsbok/äventyr/nånting, och inte orkar/kan ta sig till Nördarnas Julmarknad, kan jag enkelt ta med det där och sälja – så gott det går. Ser man (vi?) till att Bordet Med Indiegrejer alltid finns med på Gothcon, Lincon och liknande marknader, kommer nog folk att reagera efter ett par gånger. I början kanske det går lite trögt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
Bordet Med Indiegrejer
Visst behövs väl ett bättre namn, va?

Jag menar, "Indierummet" ligger ju ganska lätt i munnen, jämförelsevis.

"Indiebordet"? Fast då låter det ju lite som att det är knutet till indierummet och dessutom som att det bara finns liksom… indiespel där. Som i motsatsen till tradspel då.
 

Zimeon

Magister Katt
Joined
31 Mar 2013
Messages
255
Location
Åkersberga
Visst behövs väl ett bättre namn, va?
Absolut, jag bara skrev något. Namnet bör väl reflektera är det är flera medverkande, och att det är egenpublikationer, men jag är med på vilket namn som helst.

Om "indie" är förknippat med en specifik stil av spel, är det kanske bäst att undvika det, jag vet inte. "Småpublikationer"? Gärna om det finns "spel" med, om man nu sätter upp bord på andra ställen än just spelkonvent. "Hemmabyggesgruppen"?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
Om "indie" är förknippat med en specifik stil av spel, är det kanske bäst att undvika det, jag vet inte. "Småpublikationer"? Gärna om det finns "spel" med, om man nu sätter upp bord på andra ställen än just spelkonvent. "Hemmabyggesgruppen"?
"Småspelsbordet"?

Jag gillar ju att ha med -bordet, för att det… gör det tydligt vad det är, så att säga.

Annars gillade jag @Franz "DIY-bordet" också.
 

Zimeon

Magister Katt
Joined
31 Mar 2013
Messages
255
Location
Åkersberga
Jag personligen förknippar termen "DIY" inte med spel , utan med folk som renoverar sitt hus själva, men det kanske bara är jag. Men framgår det att det är spel, att det är egengjort, och att det är en grupp, så funkar det. Det viktigaste är ändå att det blir något, och att det återkommer gång på gång.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,986
Location
Göteborg
Låter ju jättekul, och just säljfönstret skulle jag nog vilja nyttja om jag får tummen ur med ett rollspel. Däremot gillar jag att göra allt själv. Även säljandet :)
J Om det går igenom Megaton Indie Publishing kan jag ju hjälpa till med vissa delar... exempelvis illustrationer och just lägga upp på Megatons sida på DriveThru.
I övrigt är det lätt att själv lägga upp PDFer på DriveThru - tryckta böcker kräver ju däremot viss kunskap.
 
Top