Vad finns det för utlopp/säljplatser för en (tryckt) egen-publikation?

Zimeon

Magister Katt
Joined
31 Mar 2013
Messages
255
Location
Åkersberga
Jag frågar mest tentativt, finns inga konkreta produkter än. Det är "för den händelse jag får tummen ur", och med en baktanke att jag kanske får tummen ur om det finns bra kanaler.

Jag har lite tankar på att kanske göra klart och trycka ett egenbyggt rollspel om något år, kanske. Jag är förtjust i tidlösheten i tryckta produkter, och att trycka en bok i hundra ex är inte så dyrt om man inte ska ha hårdpärm. Men vad finns det för alternativ för att sälja sådant? Nördarnas julmarknad / Uppsala Nördmarknad är kanske bra platser, men kommer rollspelare dit? Lincon/Gothcon kanske, men jag har inte sett några givna platser för "kom och köp mitt hemmabygge". Det skulle vara Artist's Alley då, men hemmagjorda rollspel/brädspel har det inte varit mycket av, i bästa fall något bord som gör reklam för sin Kickstarter. Men Kickstarter känns så ofantligt överdrivet för en liten egenproduktion.

Kort och gott, vad finns det för kanaler? Är det att pallra sig själv till SF-bok och fråga? Finns det någon annan självklar plats? Eller är det enda vi har att göra reklam i sociala media och sälja via sin egna webbplats?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,469
Location
Stockholm
Kort och gott, vad finns det för kanaler? Är det att pallra sig själv till SF-bok och fråga? Finns det någon annan självklar plats? Eller är det enda vi har att göra reklam i sociala media och sälja via sin egna webbplats?
1. Sälj på konvent. Kombinera med att du arrangerar spelomgångar med spelet, så att du skapar intresse.
2. Kontakta SF-bokhandlen och Alphaspel, men vänta tills du har något att visa upp.
3. Sälj via DrivethruRPG, antingen PDF eller print on demand eller en kombination.

Det är typ så jag tänker göra när jag väl kommer till att uppdatera mina DoD-äventyr.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,313
Location
Göteborg, Lindome
Jag trycker och säljer via Publit (Print-On-Demand). Genom dem får jag en liten webbshop som jag lagt ut på butik.titan.games. För en blygsam extra peng registreras titeln även hos Bokinfo, vilket innebär att den syns på Adlibris och Bokus (m fl). Sedan säljer jag själv på GothCon och till Alphaspel. Hade gärna sålt till SF-bokhandeln också om deras inköpare hade velat ha mina produkter.
 

Frederik J. Jensen

Thoughtful Dane
Joined
16 May 2014
Messages
199
Location
Stockholm
Just det. Det är jo roligt att göra sitt eget spel. Det är lätt att hitta ställan att trycka och göra en bok av det. Och det går kanske att hitta penga i eget budget att få tryckt 100-200 ex. Och det känns jättefint att stå med sitt eget spel i handen. Kan klart rekommenderas.

Om man så vill få sitt spel ut i världen finns mycket mer att göra och man må fundera på vad man vill uppnå och hur mycket man vill lägga av tid och penga på denna del av projektet.

Sälja via Lulu (print on demand) och pdf är vad jag har valt denna gång med Mars to Stay och Death of Rapacus. Jag tog med lite på spelkväll på Tekniska. Men om man säljer på konvent, måste man sälja, inte spela. Och kommer du på konvent för att ha roligt eller för att tjena hem lite pengar på ett vanity projekt?

Kickstarter är jo bra på att skapa hype och få andra att sälja ditt spel för dig. Men det kostar också mycket tid och energi. Fördelen her är att du vet om det blev ett hit innan du kastade mycket tid och egna penga i det.

Att gå ihop med andra som kan och vill göra dela av jobbet är också en möjlighet (Mörk Borg hände så).

Mest måsta man erkänna att det finns så många fina spel på marknaden att det inte als går att få folk även att plocka upp ett ex utan att marknadsföra det oavsett priset du sätter på coveret och vart du lägger stacken med böckerna. Om du säljer på loppis runt hörnet, i sf-bokhandeln eller i ICA. Se hur mycket det görs för att få nya DoD ut i världen. Det är fler många fler timar än det tog att skriva, teckna och layoute det (spekulerar jag, jag vet inte).
 

Zimeon

Magister Katt
Joined
31 Mar 2013
Messages
255
Location
Åkersberga
Tack för tips. Det handlar verkligen inte om att dra in pengar, utan mest för sakens skull och för att det är kul. För att citera en bekant japan som ger ut egna kort- och brädspel i en takt som ingen vanlig dödlig, amatör eller proffs, kan hoppas imitera, och som går back säkert minst femtio lax om året: "Vadå, det är ju min hobby. En hobby brukar kosta pengar." Det är väl trevligt om det går plus minus noll, ungefär, men framförallt handlar det om att jag har en idé, och ger jag inte ut den, så dör den med mig, och det vore ju synd.

Konvent är ju tanken, men folk kommer ju "mest" dit för att spela, och inte alltid med plånboken i högsta hugg. Men det går ju; jag har sålt ett egentryckt brädspel på Lincon.

Kickstarter är som sagt inget vettigt alternativ, det är mest till för visuellt sexiga projekt som är svåra att bekosta på egen hand. Ett rollspel på Kickstarter måste nog ha illustrationer i Symbaroums nivåer för att dra till sig så mycket som en nattsyrsas uppmärksamhet. Och att täcka en tryckkostnad på tiotusen är inte viktigt. Det jag undrade var om det fanns en plats/sajt där man kunde vänta sig att publiken var lite på jakt efter just rollspelsmaterial. Någon för mig okänd mässa/marknad, men jag antar att det är lite tunt med sådant.

Utan möjlighet att läsa in mig på Lulu/Publit just nu, antar jag att det funkar som så att jag ger laddar upp tryckbart material, och så trycks något ex när någon klickar på köp, och jag får typ hälften av priset. Känns ju praktiskt, men då kan jag (nästan) lika bra lägga ut det på en egengjord sida. Det skulle vara DriveThruRPG, då. Där kan man ju andra att folk kollar runt lite, och är det på svenska blir det ju lite lagom nischat.

Som sagt, tack för tipsen. Det hela är som sagt bara tentativt, om jag skulle få tummen ur och göra slag i saken. Det är verkligen synd att vi inte har en motsvarighet till Japans Game Market, men det är det väl inte många som har.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,287
Kort och gott, vad finns det för kanaler? Är det att pallra sig själv till SF-bok och fråga? Finns det någon annan självklar plats? Eller är det enda vi har att göra reklam i sociala media och sälja via sin egna webbplats?
Jag vet att SFBokhandeln har haft ett helt gäng småtryck och hemmabyggen till försäljning genom åren. De är mindre intresserade av var böckerna kommer ifrån och mer intresserade om det A/ går att sälja, och B/ passar in i deras utbud. Har du ett bra rollspel är jag rätt säker på att det kommer gå hem, så länge det går att få ekonomi i det för dem.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Enbart elektroniskt: itch.io eller DriveThruRPG, där itch är lite ”coolare” och mer indie.

Tryck: Om du inte har krav på tryckkvalitet, papperssorter etc så är print on demand på Lulu eller DriveThruRPG klart enklast om du vill nå en internationell publik. Då slipper du också fatta beslut om storlek på upplaga (vilket är väldigt svårt annars). Nöjer du dig med Sverige kan Publit vara ett alternativ också (de har dock höga fraktkostnader för beställningar utanför Sverige).

Oavsett hur man får ut sitt spel så är dock det svåraste att skapa intresse och faktiskt få folk intresserade av att köpa det vilket såklart gäller oavsett hur man säljer spelet. Att skapa intresse när man kommer in som helt ny i branschen är inte helt enkelt. Det är nog ämne för en egen tråd dock.
 

Zimeon

Magister Katt
Joined
31 Mar 2013
Messages
255
Location
Åkersberga
Ja, det är just det. Jag har ju i mer än tio år umgåtts med Game Market i Japan, som är en stor mässa/marknadsplats för just hemmagjorda brädspel och rollspel. Detta är ett fantastiskt utlopp för just sådant, folk kommer med plånboken i högsta hugg för att de var som finns denna gång, nästa gång kan det vara slut. Klart man måste göra reklam ändå, men folk kommer ju dit med det tydliga målet att hitta hemmabyggen, så det är ju väldigt enkelt. Jag är ganska säker på att Game Markets existens är orsaken till den enorma mängd hemmabyggen som finns i Japan.

Det närmaste jag hittat i Sverige är kanske Small Press Expo för indieserier, och så Nördarnas Julmarknad eller Stockholm/Uppsala Nördmarknad för allmänt grejs. Det är nära, men inte riktigt. Jag har ju sålt på Lincon och så, och de går ju, men jag tror hemmabyggen i Sverige skulle främjas mycket av en (fysisk) naturlig marknadsplats av det slaget. Lite trist att i Sverige gäller bara digitala plattformar, eller folk som gjort sitt mastodonthjärteprojekt som behöver Kickstarter för att funka. Tröskeln är så hög.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,532
Location
Göteborg
Ja, det är just det. Jag har ju i mer än tio år umgåtts med Game Market i Japan, som är en stor mässa/marknadsplats för just hemmagjorda brädspel och rollspel. Detta är ett fantastiskt utlopp för just sådant, folk kommer med plånboken i högsta hugg för att de var som finns denna gång, nästa gång kan det vara slut. Klart man måste göra reklam ändå, men folk kommer ju dit med det tydliga målet att hitta hemmabyggen, så det är ju väldigt enkelt. Jag är ganska säker på att Game Markets existens är orsaken till den enorma mängd hemmabyggen som finns i Japan.

Det närmaste jag hittat i Sverige är kanske Small Press Expo för indieserier, och så Nördarnas Julmarknad eller Stockholm/Uppsala Nördmarknad för allmänt grejs. Det är nära, men inte riktigt. Jag har ju sålt på Lincon och så, och de går ju, men jag tror hemmabyggen i Sverige skulle främjas mycket av en (fysisk) naturlig marknadsplats av det slaget. Lite trist att i Sverige gäller bara digitala plattformar, eller folk som gjort sitt mastodonthjärteprojekt som behöver Kickstarter för att funka. Tröskeln är så hög.
Intressant! Det låter som en kul marknad.

Det påminner om upplägget på designmarknaden à la London som funnits här i Göteborg i flera år. De hyr en tom lokal centralt över en helg och bjuder in lokala formgivare och konstnärer. Man betalar en slant för att vara med och får då ett bord, en stol och lite väggyta. Besökstrycket är enormt.

Nåt liknande för spel hade varit roligt. Gothcon är väl det närmaste man kommer. Men för att nå en bredare publik behöver all försäljning samlas på en mer tillgänglig plats. Utspritt över flera byggnader och våningar i en gammal skola är inte idealiskt.

Och nu spånar jag fritt. Skulle Gothcon kunna lansera ett mini-Gothcon på höstlovet? Med mer fokus på försäljning, spelmakeri och korta prova på-sessioner. Och i en mer lättillgänglig lokal. Ett slags pop up-Gothcon som riktar sig till en bredare publik, lockar in nya spelare och visar upp bredden hos den svenska spelkulturen. Brädspel, kortspel, rollspel - både företag och små enmansskapare.
 

Zimeon

Magister Katt
Joined
31 Mar 2013
Messages
255
Location
Åkersberga
Intressant! Det låter som en kul marknad.
Den är skitkul. Får jag välja mellan Essen Spiel och Game Market, så blir det Game Market. Grejerna från Essen Spiel kan man få tag på ändå i butik sen. Grejerna från Game Market finns där, och bara där. Och bara amatörer. 90% är skit, av kvarvarande 10% är hälften alldeles för ambitiöst men hälften är dumsaker som är för nischade eller för dumma för att någonsin får kommersiellt släpp. Parodier på existerande spel, eller med teman som inte är gångbara (som worker-placement-spelet där spelarna är 12-åriga pojkar som ska skaffa porrtidningar och gömma för mamma).

Skulle Gothcon kunna lansera ett mini-Gothcon på höstlovet? Med mer fokus på försäljning, spelmakeri och korta prova på-sessioner. Och i en mer lättillgänglig lokal. Ett slags pop up-Gothcon som riktar sig till en bredare publik, lockar in nya spelare och visar upp bredden hos den svenska spelkulturen. Brädspel, kortspel, rollspel - både företag och små enmansskapare.
Ja, snälla please onegai. Och jag blir inte ledsen om Lincon hakar på också. (Som sagt, Nördarnas Julmarknad kommer faktiskt nära, även om det är en kompott av allt, från egengjorda smycken och lajvkläder.)
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Ja, snälla please onegai. Och jag blir inte ledsen om Lincon hakar på också. (Som sagt, Nördarnas Julmarknad kommer faktiskt nära, även om det är en kompott av allt, från egengjorda smycken och lajvkläder.)
Av de alternativen tror jag nog mest på GothCon som det är, så länge vi pratar rollspel (brädspel kan jag inget om). LinCon tycker jag är för litet, framförallt på rollspel, sorry Indierummet och når inte kritisk massa på rollspelsfronten. Nördarnas julmarknad har jag inte varit på så kan inte tala av egen erfarenhet men har hört av en indiespelmakare att det inte funkade så bra för att sälja små rollspel. Anekdotiskt, så det kanske inte stämmer, jag vet inte.

GothCon har publiken, och har ju också redan ett spelmakarrum (eller vad det nu kallas, det som brukar vara i aulan) som det borde vara hyfsat enkelt att anmäla sig till. Det innehåller dock idag flera aktörer som kanske är lite för namnkunniga i det här sammanhanget. Fast kanske kan alla samsas.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,469
Location
Stockholm
En tanke. Vi (eller ni som skapar spel) borde kunna gå ihop och samarbeta t.ex. med någon och sälja grejer vid deras bord på Gothcon. Kanske Helmgast eller Åskfågeln eller nått sånt.

Det är ju en del som måste fixas och administreras förstås, men det är en tanke i alla fall.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,658
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Ett problem med att sälja print-on-demand-böcker i vanlig butik (typ sf-bokhandeln) är att produktionskostnaden per bok ofta är så hög att det är svårt att lägga på en tillräcklig summa för att det ska vara lönt för butiken att sälja den.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
En tanke. Vi (eller ni som skapar spel) borde kunna gå ihop och samarbeta t.ex. med någon och sälja grejer vid deras bord på Gothcon. Kanske Helmgast eller Åskfågeln eller nått sånt.
Men det här med att samarbeta och ha nåt slags gemensamt bord tycker jag om tanken på. Jag är visserligen antagligen för nervös för att ställa upp och stå och hjälpa till att sköta försäljning i vanliga fall, men jag gillar tanken. Jag tänker mig att man egentligen knappt ens behöver samarbeta med nån annans bord – kan man inte ha ett "fristående skapare"-bord? Vi kan skramla till bordskostnaden och stå en stund var? Så slipper man dessutom det här med att vissa knappt ser konventet eller får spela för att de måste stå vid bord hela tiden.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,986
Location
Göteborg
Jag frågar mest tentativt, finns inga konkreta produkter än. Det är "för den händelse jag får tummen ur", och med en baktanke att jag kanske får tummen ur om det finns bra kanaler.

Jag har lite tankar på att kanske göra klart och trycka ett egenbyggt rollspel om något år, kanske. Jag är förtjust i tidlösheten i tryckta produkter, och att trycka en bok i hundra ex är inte så dyrt om man inte ska ha hårdpärm. Men vad finns det för alternativ för att sälja sådant? Nördarnas julmarknad / Uppsala Nördmarknad är kanske bra platser, men kommer rollspelare dit? Lincon/Gothcon kanske, men jag har inte sett några givna platser för "kom och köp mitt hemmabygge". Det skulle vara Artist's Alley då, men hemmagjorda rollspel/brädspel har det inte varit mycket av, i bästa fall något bord som gör reklam för sin Kickstarter. Men Kickstarter känns så ofantligt överdrivet för en liten egenproduktion.

Kort och gott, vad finns det för kanaler? Är det att pallra sig själv till SF-bok och fråga? Finns det någon annan självklar plats? Eller är det enda vi har att göra reklam i sociala media och sälja via sin egna webbplats?
Jag har ju Megaton Indie Publishing - som ger ut indierollspel - jag gör layout, lägger in bilder, och säljer digitalt och tryckta ex genom DriveThruRPG och på konvent. Det enda som krävs är egentligen att spelet är färdigskrivet och korrläst. Jag kan även hjälpa till med Kickstarter.

 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,977
Angående att hjälpas åt att sälja som @Magnus Seter och @krank nämnt tycker jag är en jättebra idé! Jag tycker det är jättekul sälja i sådana sammanhang (sålde mina serier på Stockholms internationella seriefestival i flera år i rad), och jag hade ändå tänkt erbjuda att stå och sälja hos Helmgast då jag skriver åt dem. Jag kommer nog inte ha något redo att sälja till detta GothCon om inte mitt DoD-äventyr plötsligt går jättesnabbt att skriva och illustrera men jag skulle om vi planerar för det absolut kunna hjälpa till att sälja era grejer för att det är kul 🙂
 
Top