Nekromanti Vad fick dig att börja med rollspel?

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,304
Jag har funderat en del på hur vi ska få in nya spelare i hobbyn. För det tänkte jag det kunde vara kul att få lite historier om oss som redan är i hobbyn - varför vi själva började en gång i den grå forntiden. Tre frågor:

1 - Hur hörde du talas om rollspel första gången?
2 - Vad fick dig att testa?
3 - Vad fick dig att komma tillbaka efter ditt första spelmöte?

**************************************************
1 - Jag hörde talas om rollspel första gången av min kusin någon gång på nittiotalets mitt.Vi var båda galna i allt vad fantasy hette och slukade Tolkien, Brooks, Eddings, Kerr, Lewis och alla de andra. Ryktesmetoden helt enkelt. Jag såg inte någon reklam för Sverok eller DoD eller något annat förrän jag var väl insyltad i hobbyn redan.

2 - Redan när min kusin berättade allt för mig om vilka äventyr de varit med om kände jag att det verkade hur mäktigt som helst.
I min hjärna hade redan ett antal egna fantasyromaner, världar och allmänna flummerier strömmat upp till ytan och här såg jag min chans att få utlopp för det. Jag sökte alltså aktivt efter ett tillfälle att få testa så snart jag hört talats om att rollspel fanns.

3 - Efter första spelmötet var jag fast. Men det handlade för mig (och gör fortfarande) lika mycket om att få träffa likasinnade och det sociala. Det är kul folk som spelar rollspel och det är kul att bara få umgås. Att få nya kompisar är en viktig bieffekt av hobbyn man inte ska förakta.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
964
Location
Uppsala
1 - Min äldre bror började spela Mutant med en kompis till honom (som jag tror är den som drog med brorsan), är osäkert hur gammal jag var. Kanske 10, kanske yngre, jag fick inte vara med.

2 - Till slut så fick jag vara med (är osäker på om de hade andra att spela med), tror det fortfarande var Mutant samt något de själva skrev lite på. Rätt snart så skrev av egna spel som vi testade lite då och då. Vi testade även Wastelands.

3 - Det var coolt att spela rollspel med allt det innebar, man fick ju även hänga med sin äldre bror (han introducerade mig även till figurspel, gamla warzone). Brorsan slutade nog rätt snart men jag har fortsatt än i dag. När jag började högstadiet så lärde jag känna andra som redan spelade och fick vara med dem. I Gymnasiet var det jag som drog med andra.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
1) En kompis visade den Blå Lådan nån gång i urtiden. Det liknade inget annat.

2) En kompis visade den Blå Lådan, samma gång i urtiden. Det var verkligen "du, jag har köpt det här, det är skitskumt men verkar skitkul. Så här gör man."

3) Det var mycket riktigt skitskumt men skitkul.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,112
Location
Tindalos
1. En av mina kompisar köpte första svarta Drakar och Demoner under mitten av 80-talet och var lyrisk över det nya spelet som vi nu skulle testa. Så fyra grabbar i ett litet oansenligt samhälle på småländska höglandet, öppnade boxen och började spela. Sen var vi fast och många rollpersoner och äventyr skapades. Det var faktiskt första gången jag hörde talas om rollspel. Inte via reklam. Det var huvudstupa rakt in i äventyrens värld utan någon form av vägledning. Vi hittade vägen helt själva.

2. Min kompis enligt 1.

3. Vi hade plötsligt ett spel som var allt annat än Risk, UNO, Finans och Monopol. Så mycket roligare helt enkelt.
 

MandaWall

Veteran
Joined
6 Jul 2016
Messages
184
1 - Hur hörde du talas om rollspel första gången?

Min kusin hade flera rollspel och spelade mycket när jag var liten. Jag var lite förliten för att föstå vad som hände men det såg jätte kul åt du.


2 - Vad fick dig att testa?

När jag var 14 eller 15 bodde jag hos min kusin en sommar och då hade min kusin fått barn som var i min ålder som han ville spela med så då fick jag vara med.


3 - Vad fick dig att komma tillbaka efter ditt första spelmöte?

Jag blev jätte kär i fantasy och rollspel direkt. Jag lånade och läste Sagan om ringen, även om det var svårt för jag har dylesxi, men det var den första bok efter barn böcker jag verkligen VILLE LÄSA, innan tyckte jag det var jobbigt att läösa.
utan rollspel hade jag inte läst så mycket som kjagf gör nu,. men jag skriver fortfrande lika dåligt =P
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,180
1 - Hur hörde du talas om rollspel första gången?

Jag läste väldigt mycket fantasylitteratur och var nyfiken på allt som hade med fantasy att göra. Någonstans fick jag se en annons för den nysläppta andra utgåvan av Drakar & Demoner. Självklart hamnade den överst på min önskelista inför julen.


2 - Vad fick dig att testa?

Efter att jag hade sett annonsen läste jag in mig lite på rollspel. Det verkade otroligt häftigt att man kunde skapa sin egen fantasyberättelse.


3 - Vad fick dig att komma tillbaka efter ditt första spelmöte?

Min morbror läste in sig på reglerna och spelledde Sarkath Hans gravvalv på juldagen. Det var bättre än jag någonsin kunnat föreställa mig. Tror jag involverade min bästa kompis och hans lillebror direkt under jullovet. Min bror ville också fortsätta med Drakar & Demoner även om han nog inte var riktigt lika såld på det som jag.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,636
Location
Rissne
Khan;n208815 said:
1 - Hur hörde du talas om rollspel första gången?
Jag har inget minne av att ha hört talas om rollspel innan jag introducerades till hobbyn genom de kamrater jag spelade Kampen om Citadellet med.

Khan;n208815 said:
2 - Vad fick dig att testa?
Ovan nämnda kamrater, som ville spela Mutant Chronicles.

Khan;n208815 said:
3 - Vad fick dig att komma tillbaka efter ditt första spelmöte?
Ska man se det krasst så var det i rätt hög grad det faktum att jag för första gången i mitt liv fick ingå i ett kompisgäng. Det var inte kul alla gånger, det var stundtals ganska hårt klimat i det gänget, men jag blev åtminstone inte helt utestängd. Och det var något jag var ganska svältfödd på som mobbad 14-åring.

Sedan var det väl också verklighetsflykten, tänker jag.

Men jag minns egentligen inte så noga. Mitt minne från högstadiet - eller indeed någon del av mitt liv - är extremt suddigt.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,257
För att anlägga en samhällsvetenskaplig ansats.

1. Sociala faktorer: Min pappa noterade DoD när det var i ropet (-87?) och undrade om jag ville få det men då var jag mer intresserad av tennfigurer än själva spelet.

2. Sociala faktorer: Lite senare köpte istället en kompis det och drog med mig.

3. Sociala faktorer: Spelandet blev en umgängesform (som passade mig bra). Så var det hela ungdomen, det var först I vuxen ålder och efter en flytt som jag aktivt sökte upp människor att spela med snarare än att spela med människor jag redan kände.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,161
1 - Hur hörde du talas om rollspel första gången?
Oj, då kan jag inte ha varit gammal. Det var nån kompis som kom dragandes med "besvärjelser" när vi lekte med star wars-gubbar. Vi ville inte lyssna på hans tjabb om rollspel, vad var det för dumheter.

2 - Vad fick dig att testa?
Har för mig att en kompis inte var lika skeptisk som jag och till slut testade, och han berättade hur coolt det var för mig, och till slut testade jag med. Det var nog DoD Expert. Men minnet är jävligt luddigt, det kan ha börjat med att jag själv började bygga (extremt missledda) egna rollspel, och en kompis sa till mig att fan, varför köper du inte DoD istället för att bygga eget.

3 - Vad fick dig att komma tillbaka efter ditt första spelmöte?
Det var överraskande kul! Sen köpte jag DoD-91-boxen och började spelleda. Eller så började det med DoD-91.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,182
1) Jag hörde talas om rollspel genom att flera klasskompisar spelade. De i sin tur hade blivit introducerade genom äldre syskon. Dessutom så såg man lådorna med fantasi-eggande omslag i leksaksbutikerna.

2) Jag var intresserad av fantasy i allmänhet, men på den tiden (ca. 1984-85) så fanns det väldigt lite fantasy tillgängligt på svenska i bokform, eller som film, så man var ju lite svältfödd - ett behov som rollspel åtminstone delvis fyllde. Sedan var det ju ett sätt att få nya kompisar.

3) Det var ju roligt att spela. :p
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,490
Location
Stockholm
Khan;n208815 said:
1 - Hur hörde du talas om rollspel första gången?
2 - Vad fick dig att testa?
3 - Vad fick dig att komma tillbaka efter ditt första spelmöte?
1. Min bästa vän Thomas fick Drakar och Demoner 1 i julklapp. Hade aldrig hört talas om det, trodde det var ett annat spel.

2. Rollspel som hobby var mest en slump. Eller kanske den där vägen som de flesta nördar som läste mycket (Alistair MacLean och Tolkien, Heinlein och Lundvall) och som hade livlig fantasi ramlade in på om man som jag var 13 år när rollspel blev en grej i Sverige. Jag var också en Star Wars-fan ut i fingerspetsarna, och ville uppleva spännande äventyr … inom trygga ramar.

3. Säkert var det mitt intresse för att skriva och berätta som gjorde att jag helt fastnade i rollspelen. Jag och mina vänner skrev egna äventyr, skapade egna världar som vi av någon outgrundlig anledning eldade upp, upptäckte utländska rollspel genom White Dwarf som såldes i kiosken i centrum. Det handlade säkert också om kontroll. Som tonåring var jag väl lika förvirrad som alla andra tonåringar, kanske mer, men i rollspelen hade jag kontroll. Total kontroll. Förutom över spelarna, de hittar ju alltid på jävelskap.
/Magnus
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,742
1. Jag såg en jäkligt cool låda*.
2. Lådan såg så cool ut.
3. Det var kul och det visade sig att mina kusiner höll på så jag hade läge att testa igen.

* Drakar & Demoner -91. Tack Whelan!
 

MandaWall

Veteran
Joined
6 Jul 2016
Messages
184
MandaWall;n208823 said:
1 - Hur hörde du talas om rollspel första gången?

Min kusin hade flera rollspel och spelade mycket när jag var liten. Jag var lite förliten för att föstå vad som hände men det såg jätte kul åt du.


2 - Vad fick dig att testa?

När jag var 14 eller 15 bodde jag hos min kusin en sommar och då hade min kusin fått barn som var i min ålder som han ville spela med så då fick jag vara med.


3 - Vad fick dig att komma tillbaka efter ditt första spelmöte?

Jag blev jätte kär i fantasy och rollspel direkt. Jag lånade och läste Sagan om ringen, även om det var svårt för jag har dylesxi, men det var den första bok efter barn böcker jag verkligen VILLE LÄSA, innan tyckte jag det var jobbigt att läösa.
utan rollspel hade jag inte läst så mycket som kjagf gör nu,. men jag skriver fortfrande lika dåligt =P


Jag kom på.. jag tror det var den lila EON-boken vi spelade.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
1. En kompis i parallellklassen under högstadiet berättade om ett coolt spel han hade testat under lovet.

2. Kompisen improviserade ihop lite kartor och sedan var det full fart.

3. För att det var kul.

Under jullovet det året köpte jag mitt första rollspel, DoD 2:a utgåvan. Vilket blev min introduktion till både spelledande och att använda regelmekanik.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,012
Location
Ludvika
Khan;n208815 said:
1 - Hur hörde du talas om rollspel första gången?
Min bror spelade rollspel med sina kompisar. De låste alltid in sig i ett rum och ingen fick komma in. Under middagen (då jag fick vara med) fick jag sedan höra hur de pratade om allt häftigt som hänt. Det var mycket spännande.

Khan;n208815 said:
2 - Vad fick dig att testa?
Nån frågade om jag ville spela rollspel. Jag sa ja.

Khan;n208815 said:
3 - Vad fick dig att komma tillbaka efter ditt första spelmöte?
Det var kul.
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
1 - Hur hörde du talas om rollspel första gången?

Jag tror att det måste ha varit på hogwarts.nu, där det spelades en del rollspel i textform. Rollspel av typen 'produkter man kan köpa och spela vid ett bord' fick jag nys om via min lajvförening när jag var elva år gammal och mamma tvingat mig att fara på lajv.

2 - Vad fick dig att testa?
Verkade ju enkelt, billigare än lajv, gå att göra oftare än lajv och de andra som ville spela bordsrollspel var i min ålder, istället för i mammas ålder.

3 - Vad fick dig att komma tillbaka efter ditt första spelmöte?
Det typ gjorde jag inte. Inte med den gruppen i alla fall. Jag ville mest slå alla i ansiktet, men jag gillade konceptet så jag gick och questade efter att hitta en bättre grupp där folk inte var puckonauter. Jag var fast besluten att det här skulle gå att göra bra, och inte bara göras grabbigt, äckligt och exkluderande.
Och Jorges Bestiarium var coolt.
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
597
1. Hur hörde du talas om rollspel första gången?

Kan omöjligt minnas exakta första gången, men jag började spela figurspel tidigt i mellanstadiet (Warhammer Fantasy, på den fina gamla tiden det spelet existerade) och man skymtade väl rollspelshyllorna i spelbutikerna man frekventerade varje helg. Så jag tror man var någorlunda medveten om konceptet - dessutom köpte jag en Star Wars RPG-box på nån butiksrea, främst för att komma åt de små medföljande figurerna och kartorna - men det var först när jag var 14 som en vän som flyttat till en annan stad brevledes introducerade mig specifikt för EON, som han och hans nya vänner börjat spela.

2. Vad fick dig att testa?

Jag var på besök hos ovan nämnde vän under ett sommarlov på högstadiet och utöver figurspel, sol och bad fick jag gästspela några timmar som alvisk vägvisare i EON-äventyret "Sorgernas brunn" som de höll på med.

3. Vad fick dig att komma tillbaka efter ditt första spelmöte?

Jag hade inga problem att övertyga fyra av mina närmsta vänner hemma i den egna högstadieklassen - hooked on fantasy sedan Lord of the Rings-trilogin erövrat filmvärlden - att pröva EON. Vi köpte grundboxen tillsammans, en hundring var kanske, i gamla klassiska spelbutiken Tradition, lärde oss knapphändigt reglerna, satte ihop en löjligt klichéartad äventyrargrupp (en alv, en barbar, en tirak/orch och en dvärg!!) och började spela det medföljande äventyret "Diamantäpplet". Den spelgruppen - alltså vi fem högstadiepolare - höll ihop med fortsatt EON-spel i många år och många äventyr.
(Kan förresten nämnas att den där spelgruppen jag gästade allra första gången var nere i Göteborg en höst för att se Iron Maiden och då slog vi ihop våra spelgrupper och lirade ett endagsäventyr med tio spelare - till stor succé.)
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,907
Location
Port Kad, The Rim
1 - Hur hörde du talas om rollspel första gången?
Oldtimer demade Dungeons & Dragons på första Gothcon 1977.


2 - Vad fick dig att testa?
Nyfikenhet.


3 - Vad fick dig att komma tillbaka efter ditt första spelmöte?
Gosh-wow-inlevelsen när vi gick ner i underjorden. Det liknade inget jag varit med om tidigare..
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
1 - Hur hörde du talas om rollspel första gången?

En polare hade köpt ett konstigt spel (D&D) på Tradition i Gamla stan.


2 - Vad fick dig att testa?

En polare hade köpt ett konstigt spel. Det var 70-tal, det var ju inte så att man hade en massa andra saker att göra. Än att köra moppe och hänga vid korvskiosken.

3 - Vad fick dig att komma tillbaka efter ditt första spelmöte?

Det var 70-tal, det var ju inte så att man hade en massa andra saker att göra. Än att köra moppe och hänga vid korvskiosken.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
1. Jag tror det var en artikel i Kamratposten om ett gäng grabbar som spelade Drakar och Demoner. De brukade spela Dimön, men de tyckte det började bli lite tråkigt när de kunde äventyret.

2. En klasskompis hade köpt DoD (eller fått i present, mer troligt) och sade att man kunde spela en trollkarl som kunde trolla fram en stenvägg. Jag tyckte det verkade skithäftigt.

3. Det var kul.
 
Top