Vad för rollspelsgrej har du bytt åsikt om?

Jag tycker inte längre ”from zero to hero” är roligast. Egentligen mest för att jag inte längre har den tid det kräver.
Jag planerar i stället att göra ett extremfall av det som min nästa RQ-kampanj ("The Great Pavis Campaign", typ).

Jag har insett att livet är för kort för romanlånga rollspel.

Det var åratal sedan jag orkade ta mig in i ett nytt spel som var mer än 100 sidor långt. På allvar. När jag var ung och hade all tid i världen kunde jag sitta och läsa rollspel pärm till pärm även om det handlade om flera hundra sidor och hundratusentals ord. Längre och större var automatiskt bättre då. Men idag? Inte en chans.

Om jag inte har spel med tillhörande nostalgiglasögon (Eon, Exalted, etc) så ska det enormt mycket till för att jag ska läsa rollspel som är så tunga idag. Flera spel som jag fått rekommenderade till mig av folk jag litar på (Blades in the Dark, tex) har jag lagt ner för att ögonen går i kors efter ett tag.

Särskilt med tanke på att jag haft som allra roligast på senare år med spel som knappt ens har 50 sidor (Final Girl, Epitaph, mm) har jag nog släppt de långa spelen för gott.

Äventyrsfrön.
Brukade tycka att de var provocerande oanvändbara och tänkte att de var skrivna av slappa personer som inte orkade skriva "riktiga" äventyr. Nu tycker jag att de fyller en fantastisk funktion, som ger mig som SL frihet att forma ett äventyret själv. Jag föredrar dem framför massor av text och rumsbeskrivningar.
Fett pluss på det här!

Att långa sammanhängande kampanjer är målet. Jag har insett att det är mycket roligare med korta scenarion/äventyr med ett tydligt fokus. Det skapar ett bättre spel för mig och förhindrar att jag upplever att gruppen fladdrar iväg i annat. När jag spelar vill jag ha fokus, och är då scenariot/äventyret kort tvingas folk fokusera istället för att fladdra iväg.

Back