Ram said:
Han said:
Vad jag ser fram emot är att få testa koncept på rollpersoner eller beskrivning - typ se hur en viss regel får mig att beskriva en handling på ett visst sätt.
Det här är intressant. Har du någon konklusion att presentera månne?
Eh, en slutsats? Tja, det handlar för det mesta om att få beskriva sin handling men att man måste inkludera något speciellt.
I
Svärd och Trolldom slår man i princip endast med ett värde men man kan blanda in fördelar som ger +2 eller +4. Fördelarna kan vara i stil med "stort svärd +2" eller "fet rustning +4" (eller tvärtom). Jag gjorde en magiker med inriktingarna "växter +2" och "sten +4". När vi var inne i en grotta så röjde min magiker rejält. Systemet går i korthet ut på att man slår hur många fiender man får slå ut, så medan det var de andra spelarnas tur satt jag och klurade ut kreativa beskrivningar och bara väntade tills jag slog tillräckligt högt för att få beskriva mina bombastiska klurigheter.
Det är dock viktigt att systemet i sig inte tar fram beskrivningar (Eons skadetabeller), utan att systemet utmanar eller uppmuntrar spelaren till att få fram vissa typer av beskrivningar.
Matiné är ett exempel på det första och
Svärd och Trolldom är ett exempel på det andra.
---
- Varför är det just det som engagerar? Flera av er har redan helt eller delvis svarat på det men det var den frågan som öppnade ett nytt öga på mig.
Jag är så trött på att spela gamla Drakar och Demoner-strider där man endast reduceras till en tärningsskyfflare utan att kunna påverka handlingarna nämnvärt. Det här spelsättet blev en nytändning för mig.
- Vad är det enskilt viktigaste?
Att få vara delaktig och kreativ.
- Vilket spel är bäst (just nu)?
Det är nästan så att jag kräks när jag skriver detta, men
Matiné har jag haft nöjet att få uppleva som spelare. Jag hatar när folk föreslår sitt eget spel men det spelet är skrivet för att stödja min spelledarstil där jag låter spelarna få vara kreativa. Jag vet inte om jag vill spela några andra rollspelssystem. Det skulle väl vara för att få uppleva någon annan spelstil, men just nu har jag hittat min nisch.
/
Han som är fasligt trött på simulerande system som endast tar fram resultat i formen av olika grader av "lyckat" och "misslyckat"