-Vad, brukar ditt förberedda material bestå av?

Jag funkar nog tvärtom. Jag behöver samma förberedelser oavsett spel.

Men det sagt så skulle det vara intressant med text om vad spelkonstruktören förväntar sig. Även om alla spel lämnar konstruktörens domän efter de släpps och är utom kontroll hur de används.
 
Jag funkar nog tvärtom. Jag behöver samma förberedelser oavsett spel.
Jag vill ha olika förberedelser, men spel är dåliga på att säga vad som krävs rakt ut.

Ta InSpectres som exempel på hur jag tycker att spel borde göra. Du slår fyra gånger på en tabell, spelarna gör rollpersoner och så kör man utifrån en tänkt akt-struktur som tydligt promptar vad man ska uppnå med den akten.

Det är inget annat spel som jag spelar på det sättet, men jag håller med @Zire om att spel borde vara bättre på att skriva ut vad som krävs mellan spelmötena.
 
Du har rätt, men jag tycker att det är ett problem. Spel borde vara tydligare med vad man (oftast SL) förväntas göra mellan spelmötena. För jag tänker att det är rätt få som inte gör någonting alls, och hur ska nybörjare veta det. Även kampanjer skulle kunna ha instruktioner för hur man preppar mellan spelmötena och de olika delarna i kampanjen för att få ut maximalt av det.
Ja, det här är ju en av mina vanligaste käpphästar: det finns en massa rollspelare som klarar sig med en världsbeskrivning och ett regelsystem och sen är de redo att sätta sig vid spelbordet. Och det är väl bra och kul. För dem. Resten av oss vill/behöver lite mer struktur och tekniker…
 
Mitt konkret förberedda material:

Jag spelleder i huvudsak egenskrivet eller inläst scenario så då har jag mycket info i huvudet.

Själva anteckningarna inför ett spelpass fokuserar på det jag tror (spelarna har pratat massa om att besöka plats A) eller vet (förra spelpasset slutade precis när hjältarna kom fram till plats B) att vi ska fokusera på härnäst.

Om det är viktigt att ge en person eller ett föremål spotlight så har jag skrivit upp det.

Om spelledarperson X borde agera för att uppnå Y så har jag skrivit upp det.

Så uppdaterar jag de anteckningarna direkt efter spelpasset typ.

_____

Sist jag "spelledde" Så körde vi Follow och då fanns det ingen prepp alls.
 
Generellt brukar min prepp innehålla i alla fall det mesta av följande. omfattning varierar beroende på tid, ork, lust, och inspiration.

  • En tidslinje/punktlista över "den tänkta händelseutvecklingen" (om inte RP hade blandat sig i). Oftast egenskriven även om jag kör ett förskrivet äventyr som hade en.
  • En lista på viktiga personer (så jag lätt kan kolla upp deras namn).
  • En lista på passande extranamn jag kan slänga in om jag behöver namnge någon icke namngiven (eller nypåhittat) SLP.
  • Viktiga punkter från tidigare spelmöten som jag tror kan bli relevanta under kommande spelmöte..
  • Viktig händelser/situationer jag tror/vill ska inträffa under kommande session (ofta har jag fler saker på den här listan än vad som hinns med under ett normalt möte, men det betyder bara att halva jobbet för nästkommande session är klart).
  • En lista på mer fristående händelser jag kan slänga in om jag känner att jag behöver skaka om saker lite när spelarna kört fast, eller om det behövs lite action eller variation, eller om jag behöver balansera upp lite mellan vad olika spelare/rp är intresserade av. Dessa händelser kan ha med huvudhandlingen att göra, höra till någon sidohandling, eller vara helt fristående saker jag tänkte kunde vara kul att slänga in.
Det är ju typ vad jag (i bästa fall) vill ha inför varje spelsession. Sen har jag oftast ett färdigskrivet eller egenskrivet äventyr i grunden. Är det färdigskrivet så brukar jag försöka ha med sidreferenser i ovanstående punkter, är det egenskrivet så rukar det sällan vara ett komplett äventyr utan typ bestå av den där punktlistan från punkt 1, och lite blandade utsvävningar, förtydliganden, eller bara lösrykta idéer i mer eller mindre oorganizerad form (ofta en excelfil) där jag bara petat ner allt huller om buller.
 
Hur förbereder du då för att lyfta fram ett särskilt spel? Säg, SRR/MERP, vad preppar du där, och varför kräver spelet just dom förberedelserna?

När vi spelarde SRR/MERP igen för ett år sen eller två så var min inspiration av läsa det en kombination av detta:

Dels Midgårds historia, så som jag känner den, men också en anledning att läsa in mig lite smått, sen dels de brutala reglerna för strid coh skador + reglerna för att hitta och använda växter. Så min prepp var:

- Läsa in mig på lokal historia över där vi spelade, vad som skedde runt om, vilka rörelser av arméer som fanns vid olika tidpunkter och bestämma en tidpunkt som jag fann intressant. Här funderade jag endel över vad som spelarnas karaktärer och SLPs skulle kunna påverka öht och vad som skulle vara fast.
- Kolla upp endel kartor, platser osv. Preppa SLPs på platsen och deras tankar och viljor.
- Preppa endel SLPs i relation till karaktärerna, inte jättemycket men ett par tre trådar fanns med koppling till spelarnas karaktärer.
- Mötestabeller och kolla upp tabeller för växter osv.
- Allt det här ritades upp som en relationskarta för det är så jag enklast ser preppen...

Sen, tar vi istället Marvel Superheroes så var preppen mycket mycket mycket mer knuten till karaktärerna. Så här var min inspiration mycker tidiga marvel-serier, framförallt med en viktigt del med relationer och vilka vi egentligen ser som hjältar. Systemet i Marvel Superheroes med Karma är så extremt tydligt att vi måste ha familj, relationer, kärlekstrubbel osv. Så preppen var väl typ:

- En lös idé om något väsen som svensk underättelsetjänst nyttjar för att garantera svensk neutralitet innan vi sålde ut till imperialismen även offentligt. Hur neutrala vi nu öht kan sägas vara kan vi ju diskutera i en annan tråd haha, men vi dök inte ner i just det faktumet i spel.
- Karaktärerna skapades och deras backstory och relationer skapades av spelarna.
- Jag plockade allt dessa backstorys som skrivits och länkade ihop det med min egen lösa tanke och knöt dem till varandra.
- Sen utöver det, ett par andra SLPs, superskurkar osv, som inte nödvändigtvid knöts rakt av till karaktärernas backstory annat än genom vissa effekter som skapats av denna.

----

En annan person som läser Marvel kanske vill ha rälsat äventyr som gör att man får möta Marvelsuperskurkar och slåss som en av de etablerade hjältarna? Jag själv såg det som helt meningslöst och inte alls vad spelet ville åt, utan mer skapa ditt eget marveluniversum med dina egna skurkar och hjältar. En annan person som läser sagan om ringen kanske mer ser det som preppa dungar och slåss mot orcher, jag såg det mer som placera en grupp karaktärer på en plats under ett intressant skeende och upptäck vilka de är, vad de slåss för osv. För mig säger Marvel åt mig att bry mig extremt mkt om karaktärer, SLPs och relationer. För mig säger SRR åt mig att bry mig om midgård och se om karaktärerna kan bli hjältar värda att fortsätta följa eller om de faller, om de är hjältar värda att minnas.

Sen kan det vid ett annat tillfälle bli något annat som inspirerar, men någonstans kommer ju vad det är jag inspirerades till att göra från regler, böcker, värld, osv. Så i den inspirationen dikteras ju också till olika grad vad som måste preppas för att följa inspirationen.
 
Det här kan man nog ställa alla i tråden. Ändrar ni ert förberedande efter spel?
Överlag har jag rätt lika behov som spelledare oavsett spel, och jag spelleder de flesta spel på ungefär samma sätt. Men om jag väljer ett spel är det generellt sett för att jag tycker det passar mig som spelledare, inte för att jag vill pröva ett nytt sätt att spelleda på. Det har jag alldeles för mycket ångest för.

Däremot är det möjligt att jag preppar lite olika beroende på genrer. Spelleder jag sci fi vill jag ha lite techonbabel förberett. Spelleder jag fantasy vill jag ha några spännande magiska föremål.
 
Det här kan man nog ställa alla i tråden. Ändrar ni ert förberedande efter spel?
Namnlista behöver jag nästan oavsett, det är oberoende av spel.

Annars är det stor skillnad på om jag ska preppa t ex Fantasy World (agenter och klockor), Whitehack (läsa in eller skapa en dungeon), en färdig kampanj (ofta läsa en massa och göra egna anteckningar, SLP listor och händelsegrafer), Järn (förbereda bakgrund och läsa krönikor) eller Svärdets Sång (kolla igenom eller skissa någon aktuell äventyrsplats).
 
Det här kan man nog ställa alla i tråden. Ändrar ni ert förberedande efter spel?

Helt klart. Och från gång till gång. Skulle jag spela Marvel superheroes igen så skulle kanske inspirationen vara en helt annan men ändå med avstamp från regler och system.
 
Det här kan man nog ställa alla i tråden. Ändrar ni ert förberedande efter spel?

Eh, jag spelleder ju i stort sett bara en typ av äventyr oavsett vad det är för spel, och det är väldigt sällan jag spelar med regler jag inte hittat på själv. Så nä, jag förbereder nog likadant oavsett.

Nån gång spelledde jag Ödesväktarna, och då var det ju ett lite krångligare regelsystem än jag är van vid, så då lade jag till "punktlistor med regelinfo" men det är typ det.
 
En kopp kaffe ....
..... en till kopp när spelandet börjat .....
...... :)

Skämt åsido. Eller jo, en kopp kaffe är nog faktiskt en del av förberedelsen och kanske eller rättare sagt var spela en specifik cd (det var tider det när en använde cdspelare) med barockmusik oavsett rollspel. Kan ha att göra med att jag är autistisk och det sociala alltid är ett extra steg, även om det är med nära vänner. Sedan tog det fortfarande 2 timmar innan pulse gått ner när vi satte igång och spela. Men det var då, när jag spelledde WoD mellan 97-2010.

Förberedelser:
* Läsa igenom scenariot (med en kopp kaffe)
* Skriva ut karaktärsformulär och eventuella handouts
* Läsa igenom scenariot en gång till
* Packa ner allt nödvändigt; som formulär, handouts, tärningar, pennor rollspelet och scenariot
* Packa upp allt på bordet och hoppas på att inget är glömt. (med en kopp kaffe
* Ha lite hög puls och undra hur det här kommer att gå (med samma kopp kaffe som ovan)
 
Det beror en hel del på spel och vad om är viktigt i dem och om det är eget eller färdigt. (För färdiga inga andra förberedelser än att läsa äventyret.)

I de flesta spel brukar jag ha en serie händelser och tänkt resultat. Jag brukar inte fundera på vad som händer om spelarna hittar på nåt oväntat utan det får improviseras på plats. Platserna för händelserna får stödord om det behövs, likaså spelledarpersoner. Jag behöver stödord om världen eller miljön är ny för mig så jag inte behöver leta i nån bok efter dem. Typ: "Vit marmor, många torn, färgade glasfönster" för en plats. Om det är en klassisk D&D-grotta så en karta med rumsnummer och stödanteckningar separat för rummen men annars så brukar jag inte förbereda några kartor. Monster eller andra saker med värden som behövs får en anteckning om var jag hittar dem. Typ "MM 123" för Monster Manual sidan 123.

Mellan spelmöten kan jag förtydliga, utöka eller förbereda vad som verkar bli aktuellt för nästa gång. Ofta kommer nya idéer som är bättre än de ursprungliga och då byter jag ut dem.
För de flesta längre saker brukar jag ha en lista med namn, väder dag för dag och liknande.
Om jag får gissa så är det kanske ett halvt A4 maskinskrivet för ett äventyr med många detaljer. För att jämföra, när jag renskriver material för publicering så blir det kanske 10 ggr så långt för att andra läsare ska förstå.

Innan spelmöten brukar jag läsa på knepiga regler eller företeelser.

Har spellett Marvel Super Heroes, Ravnica i D&D 2024, Khelataar, original-D&D senaste året.

Marvel är ganska styrt i att det är scenarier som spelarna ska reagera på och som alltid mynnar ut i strider mot superskurkar. Här måste jag plocka fram skurkar som passar till äventyret och skapa eller läsa deras stats för att se att de är en lagom utmaning till rollpersonerna. Här behövs inte många stödord annat än grundidén till scenariots olika beståndsdelar, inga namnlistor, väder och jag skulle kunna hålla allt utom statsen i huvudet. Vi kör Advanced Set så det är onödigt krångligt med extra tid för att läsa på regler, och fixa utskick så att spelarna förstår hur rollpersonernas krafter funkar. Håller på att renskriva de 6 äventyren kampanjen består av och utan stats var ursprungsanteckningarna max en halv A4 och de renskrivna utan stats ungefär 3 A4 var.

I Ravnica har jag skapat ett äventyr baserat på/inspirerat av den officiella handlingen och det är i grund och botten först en gåta som ska lösas och sen en bunt praktiska saker som ska ordnas för att man ska kunna ta sig till slutet. Det finns ingen färdig ordning för gåtans olika beståndsdelar eller de saker som ska ordnas efter. Här var det mycket förberedelser först med att läsa på världen, läsa de nya D&D-reglerna och sen lite extra research för saker kring Magic the Gatherings värld som Ravnica är en del av. Mycket av förberedelserna gjordes på väg till och från jobbet. (Har en antecknings/skissbok för att skriva ner allt jag känner är viktigt i mitt liv.)
Jag kände att jag behövde skriva ner följande som stöd:
Inledning och målet med äventyret.
Gåtan och ibland lösningarna på gåtans olika delar.
Beskrivningar av de platser som kommer besökas.
Rivaliserande gruppers medlemmar och motivation.
Sidor för några monsters värden.
Vad de olika organisationerna kommer kräva för motprestationer för att släppa in rollpersoner i sina högkvarter, och vad som behövs för att de ska lita på rollpersonerna.
Hur en ny förmåga och klass fungerar.

För Khelataar och original-D&D läste jag på de färdiga äventyren vi skulle spela och reglerna.
 
No matter the game, a list of setting appropriate names so when one of thhe nerds asks what the bartenders nephew is called, I can say :)
Detta är så underskattat!
Namn som känns sammanhängande på något vis gör så mycket. Bland det viktigaste för en setting.
 
Beror lite på genre och äventyrsstruktur, men
  • Äventyret som ett flödesschema
  • SL-personers motivationer
  • Namnlistor till nya och oplanerade SL-personer
  • Slumptabeller
 
Inget alls eller lite stödord. Ibland någon SLP, en plats eller något annat centralt för äventyret.
 
Back
Top