Hur förbereder du då för att lyfta fram ett särskilt spel? Säg, SRR/MERP, vad preppar du där, och varför kräver spelet just dom förberedelserna?
När vi spelarde SRR/MERP igen för ett år sen eller två så var min inspiration av läsa det en kombination av detta:
Dels Midgårds historia, så som jag känner den, men också en anledning att läsa in mig lite smått, sen dels de brutala reglerna för strid coh skador + reglerna för att hitta och använda växter. Så min prepp var:
- Läsa in mig på lokal historia över där vi spelade, vad som skedde runt om, vilka rörelser av arméer som fanns vid olika tidpunkter och bestämma en tidpunkt som jag fann intressant. Här funderade jag endel över vad som spelarnas karaktärer och SLPs skulle kunna påverka öht och vad som skulle vara fast.
- Kolla upp endel kartor, platser osv. Preppa SLPs på platsen och deras tankar och viljor.
- Preppa endel SLPs i relation till karaktärerna, inte jättemycket men ett par tre trådar fanns med koppling till spelarnas karaktärer.
- Mötestabeller och kolla upp tabeller för växter osv.
- Allt det här ritades upp som en relationskarta för det är så jag enklast ser preppen...
Sen, tar vi istället Marvel Superheroes så var preppen mycket mycket mycket mer knuten till karaktärerna. Så här var min inspiration mycker tidiga marvel-serier, framförallt med en viktigt del med relationer och vilka vi egentligen ser som hjältar. Systemet i Marvel Superheroes med Karma är så extremt tydligt att vi måste ha familj, relationer, kärlekstrubbel osv. Så preppen var väl typ:
- En lös idé om något väsen som svensk underättelsetjänst nyttjar för att garantera svensk neutralitet innan vi sålde ut till imperialismen även offentligt. Hur neutrala vi nu öht kan sägas vara kan vi ju diskutera i en annan tråd haha, men vi dök inte ner i just det faktumet i spel.
- Karaktärerna skapades och deras backstory och relationer skapades av spelarna.
- Jag plockade allt dessa backstorys som skrivits och länkade ihop det med min egen lösa tanke och knöt dem till varandra.
- Sen utöver det, ett par andra SLPs, superskurkar osv, som inte nödvändigtvid knöts rakt av till karaktärernas backstory annat än genom vissa effekter som skapats av denna.
----
En annan person som läser Marvel kanske vill ha rälsat äventyr som gör att man får möta Marvelsuperskurkar och slåss som en av de etablerade hjältarna? Jag själv såg det som helt meningslöst och inte alls vad spelet ville åt, utan mer skapa ditt eget marveluniversum med dina egna skurkar och hjältar. En annan person som läser sagan om ringen kanske mer ser det som preppa dungar och slåss mot orcher, jag såg det mer som placera en grupp karaktärer på en plats under ett intressant skeende och upptäck vilka de är, vad de slåss för osv. För mig säger Marvel åt mig att bry mig extremt mkt om karaktärer, SLPs och relationer. För mig säger SRR åt mig att bry mig om midgård och se om karaktärerna kan bli hjältar värda att fortsätta följa eller om de faller, om de är hjältar värda att minnas.
Sen kan det vid ett annat tillfälle bli något annat som inspirerar, men någonstans kommer ju vad det är jag inspirerades till att göra från regler, böcker, värld, osv. Så i den inspirationen dikteras ju också till olika grad vad som måste preppas för att följa inspirationen.