-Vad, brukar ditt förberedda material bestå av?

Jag funkar nog tvärtom. Jag behöver samma förberedelser oavsett spel.

Men det sagt så skulle det vara intressant med text om vad spelkonstruktören förväntar sig. Även om alla spel lämnar konstruktörens domän efter de släpps och är utom kontroll hur de används.

Jag funkar nog tvärtom. Jag behöver samma förberedelser oavsett spel.
Jag vill ha olika förberedelser, men spel är dåliga på att säga vad som krävs rakt ut.

Ta InSpectres som exempel på hur jag tycker att spel borde göra. Du slår fyra gånger på en tabell, spelarna gör rollpersoner och så kör man utifrån en tänkt akt-struktur som tydligt promptar vad man ska uppnå med den akten.

Det är inget annat spel som jag spelar på det sättet, men jag håller med @Zire om att spel borde vara bättre på att skriva ut vad som krävs mellan spelmötena.

Du har rätt, men jag tycker att det är ett problem. Spel borde vara tydligare med vad man (oftast SL) förväntas göra mellan spelmötena. För jag tänker att det är rätt få som inte gör någonting alls, och hur ska nybörjare veta det. Även kampanjer skulle kunna ha instruktioner för hur man preppar mellan spelmötena och de olika delarna i kampanjen för att få ut maximalt av det.
Ja, det här är ju en av mina vanligaste käpphästar: det finns en massa rollspelare som klarar sig med en världsbeskrivning och ett regelsystem och sen är de redo att sätta sig vid spelbordet. Och det är väl bra och kul. För dem. Resten av oss vill/behöver lite mer struktur och tekniker…

Mitt konkret förberedda material:

Jag spelleder i huvudsak egenskrivet eller inläst scenario så då har jag mycket info i huvudet.

Själva anteckningarna inför ett spelpass fokuserar på det jag tror (spelarna har pratat massa om att besöka plats A) eller vet (förra spelpasset slutade precis när hjältarna kom fram till plats B) att vi ska fokusera på härnäst.

Om det är viktigt att ge en person eller ett föremål spotlight så har jag skrivit upp det.

Om spelledarperson X borde agera för att uppnå Y så har jag skrivit upp det.

Så uppdaterar jag de anteckningarna direkt efter spelpasset typ.

_____

Sist jag "spelledde" Så körde vi Follow och då fanns det ingen prepp alls.

Generellt brukar min prepp innehålla i alla fall det mesta av följande. omfattning varierar beroende på tid, ork, lust, och inspiration.

• En tidslinje/punktlista över "den tänkta händelseutvecklingen" (om inte RP hade blandat sig i). Oftast egenskriven även om jag kör ett förskrivet äventyr som hade en.
  • En lista på viktiga personer (så jag lätt kan kolla upp deras namn).
  • En lista på passande extranamn jag kan slänga in om jag behöver namnge någon icke namngiven (eller nypåhittat) SLP.
  • Viktiga punkter från tidigare spelmöten som jag tror kan bli relevanta under kommande spelmöte..
  • Viktig händelser/situationer jag tror/vill ska inträffa under kommande session (ofta har jag fler saker på den här listan än vad som hinns med under ett normalt möte, men det betyder bara att halva jobbet för nästkommande session är klart).
  • En lista på mer fristående händelser jag kan slänga in om jag känner att jag behöver skaka om saker lite när spelarna kört fast, eller om det behövs lite action eller variation, eller om jag behöver balansera upp lite mellan vad olika spelare/rp är intresserade av. Dessa händelser kan ha med huvudhandlingen att göra, höra till någon sidohandling, eller vara helt fristående saker jag tänkte kunde vara kul att slänga in.
Det är ju typ vad jag (i bästa fall) vill ha inför varje spelsession. Sen har jag oftast ett färdigskrivet eller egenskrivet äventyr i grunden. Är det färdigskrivet så brukar jag försöka ha med sidreferenser i ovanstående punkter, är det egenskrivet så rukar det sällan vara ett komplett äventyr utan typ bestå av den där punktlistan från punkt 1, och lite blandade utsvävningar, förtydliganden, eller bara lösrykta idéer i mer eller mindre oorganizerad form (ofta en excelfil) där jag bara petat ner allt huller om buller.

Hur förbereder du då för att lyfta fram ett särskilt spel? Säg, SRR/MERP, vad preppar du där, och varför kräver spelet just dom förberedelserna?

När vi spelarde SRR/MERP igen för ett år sen eller två så var min inspiration av läsa det en kombination av detta:

Dels Midgårds historia, så som jag känner den, men också en anledning att läsa in mig lite smått, sen dels de brutala reglerna för strid coh skador + reglerna för att hitta och använda växter. Så min prepp var:

- Läsa in mig på lokal historia över där vi spelade, vad som skedde runt om, vilka rörelser av arméer som fanns vid olika tidpunkter och bestämma en tidpunkt som jag fann intressant. Här funderade jag endel över vad som spelarnas karaktärer och SLPs skulle kunna påverka öht och vad som skulle vara fast.
- Kolla upp endel kartor, platser osv. Preppa SLPs på platsen och deras tankar och viljor.
- Preppa endel SLPs i relation till karaktärerna, inte jättemycket men ett par tre trådar fanns med koppling till spelarnas karaktärer.
- Mötestabeller och kolla upp tabeller för växter osv.
- Allt det här ritades upp som en relationskarta för det är så jag enklast ser preppen...

Sen, tar vi istället Marvel Superheroes så var preppen mycket mycket mycket mer knuten till karaktärerna. Så här var min inspiration mycker tidiga marvel-serier, framförallt med en viktigt del med relationer och vilka vi egentligen ser som hjältar. Systemet i Marvel Superheroes med Karma är så extremt tydligt att vi måste ha familj, relationer, kärlekstrubbel osv. Så preppen var väl typ:

- En lös idé om något väsen som svensk underättelsetjänst nyttjar för att garantera svensk neutralitet innan vi sålde ut till imperialismen även offentligt. Hur neutrala vi nu öht kan sägas vara kan vi ju diskutera i en annan tråd haha, men vi dök inte ner i just det faktumet i spel.
- Karaktärerna skapades och deras backstory och relationer skapades av spelarna.
- Jag plockade allt dessa backstorys som skrivits och länkade ihop det med min egen lösa tanke och knöt dem till varandra.
- Sen utöver det, ett par andra SLPs, superskurkar osv, som inte nödvändigtvid knöts rakt av till karaktärernas backstory annat än genom vissa effekter som skapats av denna.

----

En annan person som läser Marvel kanske vill ha rälsat äventyr som gör att man får möta Marvelsuperskurkar och slåss som en av de etablerade hjältarna? Jag själv såg det som helt meningslöst och inte alls vad spelet ville åt, utan mer skapa ditt eget marveluniversum med dina egna skurkar och hjältar. En annan person som läser sagan om ringen kanske mer ser det som preppa dungar och slåss mot orcher, jag såg det mer som placera en grupp karaktärer på en plats under ett intressant skeende och upptäck vilka de är, vad de slåss för osv. För mig säger Marvel åt mig att bry mig extremt mkt om karaktärer, SLPs och relationer. För mig säger SRR åt mig att bry mig om midgård och se om karaktärerna kan bli hjältar värda att fortsätta följa eller om de faller, om de är hjältar värda att minnas.

Sen kan det vid ett annat tillfälle bli något annat som inspirerar, men någonstans kommer ju vad det är jag inspirerades till att göra från regler, böcker, värld, osv. Så i den inspirationen dikteras ju också till olika grad vad som måste preppas för att följa inspirationen.

Det här kan man nog ställa alla i tråden. Ändrar ni ert förberedande efter spel?
Överlag har jag rätt lika behov som spelledare oavsett spel, och jag spelleder de flesta spel på ungefär samma sätt. Men om jag väljer ett spel är det generellt sett för att jag tycker det passar mig som spelledare, inte för att jag vill pröva ett nytt sätt att spelleda på. Det har jag alldeles för mycket ångest för.

Däremot är det möjligt att jag preppar lite olika beroende på genrer. Spelleder jag sci fi vill jag ha lite techonbabel förberett. Spelleder jag fantasy vill jag ha några spännande magiska föremål.

Det här kan man nog ställa alla i tråden. Ändrar ni ert förberedande efter spel?
Namnlista behöver jag nästan oavsett, det är oberoende av spel.

Annars är det stor skillnad på om jag ska preppa t ex Fantasy World (agenter och klockor), Whitehack (läsa in eller skapa en dungeon), en färdig kampanj (ofta läsa en massa och göra egna anteckningar, SLP listor och händelsegrafer), Järn (förbereda bakgrund och läsa krönikor) eller Svärdets Sång (kolla igenom eller skissa någon aktuell äventyrsplats).

Eh, jag spelleder ju i stort sett bara en typ av äventyr oavsett vad det är för spel, och det är väldigt sällan jag spelar med regler jag inte hittat på själv. Så nä, jag förbereder nog likadant oavsett.

Nån gång spelledde jag Ödesväktarna, och då var det ju ett lite krångligare regelsystem än jag är van vid, så då lade jag till "punktlistor med regelinfo" men det är typ det.

Back