Nekromanti Vad bojkottar du?

Conan

انتفاضة
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,113
Arfert;n98015 said:
Det är skillnad på arabiska förluster och palestinska. I totalen räknas exempelvis egyptiska, syriska och jordanska reguljära trupper med. Flertalet med andra ord. De flesta källor säger ca 22000 döda palestinier sedan 1948. (...dödade av Israel, en massa palestinier har dödats av Jordanien och Libanon också. Förmodligen fler.)

Att israelerna är judar (och dessutom allierade med USA) har naturligvis ett nyhetsvärde. Hade israelerna exempelvis varit någon form av araber så hade ingen brytt sig ett skit. Eller om de hade allierat sig med Sovjet. Det kunde hänt, Sovjet var ett av de första länderna som erkände Israel och flörtade med den unga nationen. Då hade vänsterrörelsen på 70-talet hejat på israelerna och fördömt de aggressiva, reaktionära palestinierna och deras allierade, arabländerna.
Du skrev inget om att din räkneövning gick ut på enbart palestinska förslutster (varför gör den det förresten?) varför jag påvisade felaktigheten i det givna påståendet.

Hade israelerna varit araber tror jag inte heller att någon brytt sig lika mycket. Att man bryr sig mer nu tror jag inte har att göra med att judarna är just judar (och kritikerna antisemiter såsom du försöker påskina) utan den zionistiska rörelsen i grunden är en eurpeisk rörelse och att Israel ockupation av Palestina delvis ses som en rest av ett kolonialt eurpeiskt arv. Att Israel har en så stark allians med USA förstärker säkert denna uppfattning.
 

Conan

انتفاضة
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,113
Necross;n98018 said:
Jag bojkottar Aftonbladet, Expressen, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet. Går bara in på enstaka krönikor och sånt ibland när nån länkar. Testa själv! Ditt liv kommer bli underbart.
Aftonbladet försöker jag okså bojkotta. Övriga tidningar är emellanåt läsvärda.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
@Evokee: Palestinierna har såklart fått en raw deal. Men sla man leta syndabockar så är de omgivande arabstaterna lika skyldiga till deras lidande om inte mer. De kunde exempelvis när som helst gett dem en egen stat på västbanken och Gaza fram till 1967. Men det var aldrig aktuellt. Däremot vill man hålla igång konflikten. Aldrig förhandla med Israel, och behålla palestinierna i läger. Inte låta någon få medborgarskap. Fred vore dåligt för de arabiska diktaturerna.

Däremot ville man skapa ett Storjordanien, Transjordanien skulle införliva Israel. Och ville Jordanien ha tillbaka västbanken sedan man förlorat det långt in på 80-talet. Sedan insåg man att det var bara en massa bekymmer. Hela idén om en palestinsk stat blir inte aktuell förrän man insett att Israel inte kunde utplånas militärt. Dessutom fick de troligen kärnvapen i slutet av 70-talet. Sedan dess är det bara Saddams Irak och prästernas Iran som har vågat prata offentligt om att utplåna Isreael.

Anyway. Israel finns nu. Det kommer inte försvinna. Palestiniernas bästa strategi vore en egen stat i allians och fred med Israel, och sluta med drömmar om en total seger som bara kan leda till fortsatt lidande. Men det kommer inte hända.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,200
Necross;n98018 said:
Jag bojkottar Aftonbladet, Expressen, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet. Går bara in på enstaka krönikor och sånt ibland när nån länkar. Testa själv! Ditt liv kommer bli underbart.
Vilka nyheter läser du?
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Jag bojkottar ingenting utan försöker istället på den aktivare vägen att stötta sånt jag tycker är bra, UNHCR, Läkare utan gränser, barndiabetesfonden osv osv. Jag känner att jag är för lite påläst för att göra ett bojkottande ställningstagande som jag skulle vara nöjd med på sikt. Men om det finns något som jag faktiskt aktar mig jävligt noga för att stötta så är det Monsanto.
 

Conan

انتفاضة
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,113
Arfert;n98051 said:
@Evokee: Palestinierna har såklart fått en raw deal. Men sla man leta syndabockar så är de omgivande arabstaterna lika skyldiga till deras lidande om inte mer. De kunde exempelvis när som helst gett dem en egen stat på västbanken och Gaza fram till 1967. Men det var aldrig aktuellt. Däremot vill man hålla igång konflikten. Aldrig förhandla med Israel, och behålla palestinierna i läger. Inte låta någon få medborgarskap. Fred vore dåligt för de arabiska diktaturerna.

Däremot ville man skapa ett Storjordanien, Transjordanien skulle införliva Israel. Och ville Jordanien ha tillbaka västbanken sedan man förlorat det långt in på 80-talet. Sedan insåg man att det var bara en massa bekymmer. Hela idén om en palestinsk stat blir inte aktuell förrän man insett att Israel inte kunde utplånas militärt. Dessutom fick de troligen kärnvapen i slutet av 70-talet. Sedan dess är det bara Saddams Irak och prästernas Iran som har vågat prata offentligt om att utplåna Isreael.

Anyway. Israel finns nu. Det kommer inte försvinna. Palestiniernas bästa strategi vore en egen stat i allians och fred med Israel, och sluta med drömmar om en total seger som bara kan leda till fortsatt lidande. Men det kommer inte hända.
Vad har det omgivande arabstaterna med saken att göra? Är din poäng att de som bojkottar israeliska apelsiner är antisemiter eller på annat sätt suspekta för att det inte också bojkottar libanesisk hummus?

Du har rätt i att det inte var aktuellt med en palestinsk stat på västbanken fram till 1967. Det berodde på att en separat palestinsk identitet och nationalism var i sin linda och kampen fram till dess framför allt sågs som en kamp mellan judar och araber. Jordaniens kontroll över Västbanken var därför inte på något sätt likställa med den Israeliska ockupationen efter 1967.

Att arabstaterna aldrig skulle velat förhandla är dessutom nyss (Jordanien, Egypten ingick fredsöverenskommelser med Israel och Syrien har förhandlat med Israelerna vid flera tillfällen). Däremot stämmer det att det ofta varit ovilliga att handla om den palestinska saken sperat från sina egna territoriella dispyter med Israel, och att man i viss mån undivikt att integrera den palestinska befolkningen för att på så sätt kunna använda dem som förhandlingskort.

Men för att återgå till grundfrågan. Är man någon som förfäras över ockupationen och apharteidsystemet i Israel så kan de ge effekt att bojkotta isralieska varor. Däremot lär ingen effekt uppnås av att man bojkottar syriska eller jordanska varor med händvisning till deras eventuella historiska oschysstheter.

Sen får du det i din sista mening att låta som det är den ockuperade palestinska befolkningens fel att ockupationen fortgår. Om det bara erkännde Israels rätt att existera så skulle allt bli bra. Men snälla du, PLO erkännde Israel redan 1988. Men än sålänge har inte en enda Israelisk regering erkännt Palestina.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,172
Location
Ereb Altor
Kärlekscraft;n96411 said:
Där ser man; skapad i självaste Nutzi Germany. :eek:
Vill bara inflika att hela nazivinkeln när det gäller Fanta är hårdvinklad. Så vitt jag vet. Vad det handlade om var att Coca Cola i Tyskland hade lite problem med importen, så de fick improvisera lite, och skapade då Fanta(sie). Dessutom vägrade ansvarig chef att gå med i nazipartiet:

https://en.wikipedia.org/wiki/Max_Keith

Ja, så vitt jag vet. Exakt hur nazistisk Keith egentligen var lär vi aldrig få veta, men det tycks att han både drog fördel av rådande politiskt klimat och motarbetade det. Så han var nog typ som vilken jeppe som helst.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,172
Location
Ereb Altor
Jag har börjat bojkotta allt som gör mig förbannad, irriterad eller bara allmänt på sämre humör. Det är fantastiskt skönt. Dessvärre innebär det att jag i princip har slutat besöka wrnu. Det är helt enkelt en högriskzon :)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Det berodde på att en separat palestinsk identitet och nationalism var i sin linda och kampen fram till dess framför allt sågs som en kamp mellan judar och araber.
Exakt, min poäng. Istället för att ta ansvar till de flyktingar de skapade vid kriget 1948 så behölls de som ett påtryckningsmedel i flyktingstatus av arabländerna. Det var först när de araber som bodde i palestina insåg att de aldrig skulle få hjälp att slänga ut judarna som de började tänka på en egen stat på allvar. (Och när arabstaterna insåg att de inte kunde radera ut Israel med våld tog de upp idén.)

Arafat hade en palestinsk stat inom räckhåll, men fegade ut i sista stund. Jag gissar att han inte hade lust att bli mördad, vilket är ett troligt öde för dem som söker fred med Israel.

Och så vill jag påminna om vad arabvärlden kom fram till i Khartoumresolutionen* 1967: "Three No's": "no peace with Israel, no recognition of Israel, no negotiations with it..." ...och de flesta håller fast vid den än idag. Israel är en behändig fiende att hetsa mot i arabvärlden, så att folk glömmer vilka skitländer till diktatuer de bor i.

Om sakfrågan: Egypten är ett skitland som även det spärrar sin gräns mot Gaza. Vill nån bojkotta det? Har inte hört någon göra det i alla fall.

*för övrigt en av de tidigaste ställena där man internationellt talar om ett eget
palestinskt folk på en internationell arena, kanske för att man nyss fått storstryk i sexdagarskriget, där Jordanien som bekant förlorade Västbanken.
 

Conan

انتفاضة
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,113
Arfert;n98087 said:
Exakt, min poäng. Istället för att ta ansvar till de flyktingar de skapade vid kriget 1948 så behölls de som ett påtryckningsmedel i flyktingstatus av arabländerna. Det var först när de araber som bodde i palestina insåg att de aldrig skulle få hjälp att slänga ut judarna som de började tänka på en egen stat på allvar. (Och när arabstaterna insåg att de inte kunde radera ut Israel med våld tog de upp idén.)

Arafat hade en palestinsk stat inom räckhåll, men fegade ut i sista stund. Jag gissar att han inte hade lust att bli mördad, vilket är ett troligt öde för dem som söker fred med Israel.

Och så vill jag påminna om vad arabvärlden kom fram till i Khartoumresolutionen* 1967: "Three No's": "no peace with Israel, no recognition of Israel, no negotiations with it..." ...och de flesta håller fast vid den än idag. Israel är en behändig fiende att hetsa mot i arabvärlden, så att folk glömmer vilka skitländer till diktatuer de bor i.

Om sakfrågan: Egypten är ett skitland som även det spärrar sin gräns mot Gaza. Vill nån bojkotta det? Har inte hört någon göra det i alla fall.

*för övrigt en av de tidigaste ställena där man internationellt talar om ett eget
palestinskt folk på en internationell arena, kanske för att man nyss fått storstryk i sexdagarskriget, där Jordanien som bekant förlorade Västbanken.
1. Antar att du refererar till Camp David förhandlingarna 2000. Det finns inga hårda fakta om vilka förslag som las eller avvisade utan bara uppgifter från båda sidor. Talande nog går du helt på israeliska historieksrivningen.

Oberoende anaytiker som Clayton E. Switsher som rotat i ämnet delar för övrigt inte din uppfattning.

http://www.amazon.com/The-Truth-About-Camp-David/dp/1560256230

2. Vilka är det som håller fast vid Khartoumresultionens menar du? Specificera gärna.Vad jag vet har alla Israels grannländer förhandlat med Israel och hälften av dem erkännt landet.

3. Hur skulle vi bojkotta Egypten menar du? Konkretisera gärna? Ska vi sluta åka på semster dit och bojkotta produkter gjorda på egyptisk bomull? Vilken effekt skulle det få annat än att en redan urfattig befolkning skulle bli ännu fattigare? Egypten är till skillnad från Israel ingen demokrati och de egyptiska politkerna kan inte utkrävas samma ansvar av befolkningen som politiker i demokratiska länder kan.

Sen tror jag för övrigt många redan "bojkottar" eller väljer bort Egypten som turistdestination bla. pga. landets repressiva styre.
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
All Fanta förrutom den med apelsinsmak. Som är himmelskt god. :cool:
Alla andra är äckliga i ren allmänhet eller smakar syntetiskt.
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Måns;n98081 said:
Vill bara inflika att hela nazivinkeln när det gäller Fanta är hårdvinklad. Så vitt jag vet. Vad det handlade om var att Coca Cola i Tyskland hade lite problem med importen, så de fick improvisera lite, och skapade då Fanta(sie). Dessutom vägrade ansvarig chef att gå med i nazipartiet:

https://en.wikipedia.org/wiki/Max_Keith

Ja, så vitt jag vet. Exakt hur nazistisk Keith egentligen var lär vi aldrig få veta, men det tycks att han både drog fördel av rådande politiskt klimat och motarbetade det. Så han var nog typ som vilken jeppe som helst.
Guilty by association. Alltså är Fanta nazistiskt. Åh jag som nyss gick med att jag gillar fanta i förregående inlägg i den här tråden!
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Kärlekscraft;n98195 said:
All Fanta förrutom den med apelsinsmak. Som är himmelskt god. :cool:
Alla andra är äckliga i ren allmänhet eller smakar syntetiskt.
Fanta Shokata är helt jävla underbar, men finns tyvärr bara i "etniska" butiker som importerar den från Balkan.

Den fanns förr i Sverige, och hette då Fanta Fläder i första vändan, Fanta Freaky Fläder när den gjorde comeback.
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Staffan;n98207 said:
Fanta Shokata är helt jävla underbar, men finns tyvärr bara i "etniska" butiker som importerar den från Balkan.

Den fanns förr i Sverige, och hette då Fanta Fläder i första vändan, Fanta Freaky Fläder när den gjorde comeback.
Mjaaaahhaheeh..
Inget kan slå Fanta Apelsin.
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Jag bojkottar nog inget mer än Lidl, jag skulle vilja säga att jag bojkottar dem för skandalen med råttgift eller skandalen med fackföreningar, men jag bojkottar dem mest för att de har så urusel kvalite på det mesta (inte allt dock, vissa saker har de bättre kvalitet på än övriga butiker, men jag köper det inte endå).

/Luna Lovegood
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Luna Lovegood;n98390 said:
Jag bojkottar nog inget mer än Lidl, jag skulle vilja säga att jag bojkottar dem för skandalen med råttgift eller skandalen med fackföreningar, men jag bojkottar dem mest för att de har så urusel kvalite på det mesta (inte allt dock, vissa saker har de bättre kvalitet på än övriga butiker, men jag köper det inte endå).

/Luna Lovegood
+ Armband om man mens. Bruna armband också om man är magsjuk?
http://www.expressen.se/kvp/kassorskor-med-mens-tvingas-bara-pannband/

En hel del av varorna känns ganska skabbiga, men är du ute efter glass, godis eller liknande produkter är affären helt ok. :rolleyes::wink:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
...de har även en del jävligt bra finska köttprodukter på Lidl. Fan så mycket bättre än Scans skit. Och deras fiskpinnar är gjorda av... fisk!
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Arfert;n98051 said:
@Evokee: Palestinierna har såklart fått en raw deal. Men sla man leta syndabockar så är de omgivande arabstaterna lika skyldiga till deras lidande om inte mer. De kunde exempelvis när som helst gett dem en egen stat på västbanken och Gaza fram till 1967. Men det var aldrig aktuellt. Däremot vill man hålla igång konflikten. Aldrig förhandla med Israel, och behålla palestinierna i läger. Inte låta någon få medborgarskap. Fred vore dåligt för de arabiska diktaturerna.
Fred skulle funkat utmärkt, men inte genom kapitulation. Självklart måste rätt vara rätt, och landet återbördas till dess ägare.

Anyway. Israel finns nu. Det kommer inte försvinna. Palestiniernas bästa strategi vore en egen stat i allians och fred med Israel, och sluta med drömmar om en total seger som bara kan leda till fortsatt lidande. Men det kommer inte hända.
Nja, så fort de lyckas pissa av USA tillräckligt för att USA ska sluta beskydda dem så tror jag att problemet kommer att lösa sig ganska fort. De må vara en stark militärmakt, men de klarar inte att stå på egna ben, speciellt inte eftersom FN då skulle börja behandla dem som vilken nation som helst.

Och så vill jag påminna om vad arabvärlden kom fram till i Khartoumresolutionen* 1967: "Three No's": "no peace with Israel, no recognition of Israel, no negotiations with it..." ...och de flesta håller fast vid den än idag. Israel är en behändig fiende att hetsa mot i arabvärlden, så att folk glömmer vilka skitländer till diktatuer de bor i.
Tja, israel är arabvärldens största fiende. Att blunda för det eller att inte förhålla sig till det hade varit ett fatalt misstag.

Jag tycker också att du är lite väl snabb att förkasta arabländer som diktaturer. Visst, det förekommer, men du kan inte dra alla över en kam. Lägg också till det att israel gör allt för att bibehålla dem som demokraturer, tex genom att destabilisera dem till varje pris, lönnmord och så vidare.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Troberg;n98505 said:
Fred skulle funkat utmärkt, men inte genom kapitulation. Självklart måste rätt vara rätt, och landet återbördas till dess ägare.



Nja, så fort de lyckas pissa av USA tillräckligt för att USA ska sluta beskydda dem så tror jag att problemet kommer att lösa sig ganska fort. De må vara en stark militärmakt, men de klarar inte att stå på egna ben, speciellt inte eftersom FN då skulle börja behandla dem som vilken nation som helst.



Tja, israel är arabvärldens största fiende. Att blunda för det eller att inte förhålla sig till det hade varit ett fatalt misstag.

Jag tycker också att du är lite väl snabb att förkasta arabländer som diktaturer. Visst, det förekommer, men du kan inte dra alla över en kam. Lägg också till det att israel gör allt för att bibehålla dem som demokraturer, tex genom att destabilisera dem till varje pris, lönnmord och så vidare.
Ska alla länder återbördas till sina ägare? Israel är ju inte det enda exemplet på ett land som vunnit nya områden... Det är underligt varför just det är så mycket hat mot israel och judar, när det finns så mycket annat i världen att uppröras över. Att vår usla regering väljer att hipp som happ erkänna terrorstaten Palestina är nog det värsta hittills. Varför inte erkänna lite mindre onda stater istället , typ Kurdistan, Somaliland, Tibet eller republiken Jämtland eller precis vad som helst framför Palestina?

Förekommer det att arabstater är diktaturer? Omfgöldskjhkljfh. Demokratiunderskott, lol.

Israel gör vad de måste för att klara sig. Vi hade gjort samma sak om vi haft samma grannar.
 
Top