Nekromanti Vad bojkottar du?

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,507
Alltså, jag funderar här. Är inte en bojkott något tillfälligt? Den är riktad mot något som uppfattas som ett missförhållande, och kommer, förutsatt att missförhållandet upphör, att hävas. Man bojkottar ComHem för att de har så lökig reklam, frukt från Israel på grund av Palestinakonflikten eller GoT på grund av förrförra avsnittet. Det är ju inte riktigt samma sak som att inte delta i skvaller, avstå flygresor på grund av miljöskäl eller inte äta griskött för att man är muslim.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jag bojkottar, sedan MÅNGA år, alla former av nudlar p.g.a en viss incident av att man var utan vatten & bara hade tillgång till 1 folköl, 1 morot & lite nudlar utan smak & att man var hungrig...
Självförvållat oh´ja, men fortfarande är bojkotten densamma!
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Vimes;n95560 said:
Är inte en bojkott något tillfälligt? Den är riktad mot något som uppfattas som ett missförhållande, och kommer, förutsatt att missförhållandet upphör, att hävas.
Jo, du har helt rätt, bojkott ska väl ses som ett påtryckningsmedel. Men ibland bojkottar man saker där missförhållandet i princip inte kan upphöra. Jag bojkottar Hobbit-filmerna för att jag tycker att konceptet är så lökigt. "Sagan om ringen"-filmerna är bra, medan Hobbit bara gjordes för att tjäna pengar. Jag har svårt att se hur Peter Jackson skulle kunna göra om filmerna så att de blir bra, alltså kommer min bojkott vara livet ut.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
... Bojkott, det låter så starkt och seriöst, men okej då.

Jag bojkottar Max sedan dess ledning försökte utpressa sina anställda politiskt. Sedan bojkottar jag även dålig radio. Med andra ord lyssnar jag bara på P1 – reklaminslag och dålig popmusik får Lady Gaga-kidsen ha för sig själva.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Jag bojkottar Lidl. Nominellt kanske för gamla nyhetsuppgifter om tveksam företagskultur. Men det är en billig bojkott eftersom jag inte gillar att handla där. Brukar generellt bojkotta saker när det framkommer uppgifter om förtryckande av arbetare eller (extra allvarliga) miljöskandaler, ända tills att jag glömmer bort det. Och det blir nog oftast ett milt undvikande snarare än en absolut bojkott. Lite halvslappt och inte alltför principfast och en smula random. Undviker därför t ex Shell, Barilla, Dole, Sony (DRMerna på sent 90-tal).
 
G

Guest

Guest
Tv-licens.
Nej, SVT är inte oberoende - har aldrig varit, kommer aldrig att bli!
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Ja!;n95870 said:
Tv-licens.
Nej, SVT är inte oberoende - har aldrig varit, kommer aldrig att bli!

Denna förstås!

Hög tid att lägga ner SVT (och Sveriges Radio) nu. Möjligen behålla en nyhetsredaktion, men som de betett sig genom åren så är det nog bäst att bara lägga ner helt. Oberoende har de som sagt aldrig varit.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,185
Israelisk avocado, mest bara för att mobba veganer som bojkottar min borsch. "-Kan du garantera att avocadon i din guacamole INTE är odlad i palestinska barns blod?".
 

Conan

انتفاضة
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,111
Ond bråd död;n95894 said:
Denna förstås!

Hög tid att lägga ner SVT (och Sveriges Radio) nu. Möjligen behålla en nyhetsredaktion, men som de betett sig genom åren så är det nog bäst att bara lägga ner helt. Oberoende har de som sagt aldrig varit.
Ja givetvis betalar jag inte heller tv-avgift.

Tyvärr är det nog sant att det är dags att lägga ner Public Service som du säger. Man har sjunkit ner till pravda-nivåer i sin iver att narrativ som stämmer överens med den statliga ideologin.

Jag menar:

"Aldrig tidigare har så många välutbildade flytt till Sverige, enligt en granskning som SVT Nyheter gjort. In i landet strömmar färdigutbildade ingenjörer, läkare och ekonomer. Antalet godkända civilingenjörer från utlandet har mer än fördubblats på bara ett år.
I Sverige sker just nu en massiv import – av kunskap."

http://www.svt.se/nyheter/tusentals-valutbildade-flyr-till-sverige
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,507
Jag förstår inte. Har du tillgång till statistik som motsäger detta, Evokee?
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,185
Hoppas vi inför den tyska modellen där alla betalar TV avgift, oavsett om man har TV elelr inte. Undantaget är om man har låg inkomst eller dyl.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,507
Gu va less ja e på den här grejen med giffar
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Jag bojkottar bara såna 80-talsgrejer av gammal vana. Shell och Nestlé eftersom jag inte har bil och när min unge var bebis så fanns det billigare alternativ i alla fall. Jag låtsas att jag bojkottar MacDonalds, CCC och belgiskt, danskt och irländskt kött.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,605
Israeliska produkter, Burger King och ställen som är pro-SD/nazism.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
obak;n95945 said:
Hoppas vi inför den tyska modellen där alla betalar TV avgift, oavsett om man har TV elelr inte. Undantaget är om man har låg inkomst eller dyl.
Nej, bättre att ingen betalar och de lägger ner skiten.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,507
Nu har jag även läst Svt:s artikel och håller med om att den hävdar att statistiken säger något annat än vad den gör (observera också att de som uttalar sig i artikeln aldrig resonerar, eller är i position att resonera, om vilka det är som får sina meriter validerade. Tolkningen att det är flyktingar står Svt för.) Det skulle vara intressant att se mer hårda siffror. DI:s ledarartikel pratar om att "i statistiken finns svenskar som studerat utomlands" och "många med eftergymnasial utbildning är typ svetsare", men de siffror som lyfts fram är dels från 2013 och berör inte samtliga påståenden som Svt gör. Det är fortfarande, utifrån den här artikeln, möjligt att Svt har rätt att mängden högutbildade flyktingar ökat jättemycket de senaste åren (även om Svt, utifrån artikeln, verkar ha dåligt på fötterna.)

En annan sak: kan ni tänka er en annan anledning till att det blir fel såhär som i Svt-artikeln är Pravda-förklaringen?
 
Top