Vad blev egentligen spelat 2023?

Ikari

Veteran
Joined
12 Aug 2021
Messages
46
Location
Uppsala
Det kändes som att jag inte hunnit med mycket alls i år men det stämde inte riktigt. Satsar dock på mer spelande nästa år! Och vi har några spelpass kvar innan året är slut, så kanske hinner vi testa I'm Sure You're All Wondering Why I've Gathered You Here
This Evening
, som legat på vänt ganska länge ☺

Med min spelgrupp
Mörk Borg
Drakar och Demoner -91 (!)
Clocks and Punks
Death In Space
The One Ring

Med ungarna
Drakar och Demoner -23
Handbok För Superhjältar
Nelly Rapp (precis börjat)
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,655
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Det här är alltid svårt, att komma ihåg vad man gjort och när man gjort det. Tack och lov kan man kolla genom Idag har jag spelat-tråden!

Spelat:
Esoteric Enterprises
Symbaroum
Coriolis
Drakar och Demoner 2023
Demon Bone Sarcophagus (Into the Odd)
Alien: Chariots of the Gods
De fördömda

Spellett:
Mysterium Weird Fiction RPG - Hidden Masters
Into the Odd - In search of Samson Aubrey
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,477
Location
Helsingborg
Spellett
  • Undergångens Arvtagare med Mutiné-systemet. Avklarad ... eller ja, vi avbröt för jag orkade inte med att skriva om allting.
  • En kampanj på Geminis metaplott med Matiné 2-systemet. Avklarad. Speltest.
  • InHuman - speltest på ett spel där man ska spöa ett monster.
Spelat
  • Hantverksklubben. Alltid intressant.
  • The One Ring 1 - The Darkening of Mirkwood. Avklarad. Skön värld med en skön kampanj och vi fick verkligen till våra character arcs.
  • Se och göra i Aliatra. Riktigt bra prompt-system. En annorlunda känsla av eskapism som jag verkligen uppskattar.
  • Trudvang Chronicles. Vem har skrivit det där spelet? Varför har de skrivit det systemet? Hur tänkte de?
  • D&D5 - Curse of Stradh. Vi avbröt kampanjen efter tiotalet spelmöten då kampanjen var så dålig. Följde man ledtrådar blev man bestraffad. Gotisk stämning var kanske poppis på 80-talet, men känns meh idag. D&D5 är är rätt kasst ihopsatt och är mer frustrerande än kul.
  • Pendragon - The Great Pendragon Campaign. Bara gått några år av kampanjtiden, men gillar systemet och gillar upplägget.
  • Alien - Destroyer of Worlds. Antagligen det bästa Fria Ligan har petat ur sig. Gillar kampanjen än så länge.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,568
Trudvang Chronicles. Vem har skrivit det där spelet? Varför har de skrivit det systemet? Hur tänkte de?
Det är väl Riotminds, alltså Theodore Bergqvist och Magnus Malmberg, eller har CMON som köpte varumärket hunnit ge ut en ny utgåva? Och om det är Riotminds utgåva du spelat ... Ptja, deras regler verkar alltid vara meckiga, kanske mest för meckighetens egen skull.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,935
Jag spelade Bargains & Bloodshed på MunkCon med @entomophobiac dom spelledare vilket var en riktigt kul upplevelse! Sen började jag spela Skjut dom i huvet! på samma konvent, men var tyvärr tvungen att avsluta mitt i få lillgrabben blev sjuk.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,561
Förväntningarna på 2023 var skyhöga och resultatet var lite som svenska Pisa-prestationen.

SL
Coriolis - Impro/hemmasnickrat med inslag av officiellt material dog ut i början av året
DoD23 - Oneshot Ridders Rös och pågående Dimmornas dal

Spelare
Mutant 84 - Mos Mosel och Reptilmännens klor

Solo
Mutant ÅrNoll
Dod23 - Ensam i Avgrundsgapet
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
563
Location
Uppsala
Spelat
Troubleshooters - Systemet fungerade bra och spelledaren såg till att vi fick fart och fläkt. Det kändes som en frankofon serie och vi använda ofta de franska namnen på färdigheterna, bara för att. Kul spel.

Spellett
Blood & Bronze - Efter att en av spelarna spellett Troubleshooters fick jag feeling igen och ville till tvåflodslandet. Reglerna var intressanta, och oväntat sofistikerade i sin enkelhet. Tyvärr fick jag inte stämningen och miljön att riktigt klicka. Jag tror det var mina försök att sy ihop blandade idéer med basis från den gamla d20 boken Ancient Kingdoms Mesopotamia som inte höll måttet.

Questworlds i Glorantha - Jag envisas med att dra in mina spelare i diverse lore tunga spel där de ibland känner sig tydligt förvirrade. Åter igen brast äventyrsmaterialet. Jag tänkte kickstarta med några billiga RQ äventyr från fanprogrammet för Glorantha på Drivethru, Jonstown Compendium. De verkade hyggliga, men det visade sig snart att de dolde sina brister under en massa kassa RQ regler. RQ är verkligen ett superkasst system för Glorantha!! För att göra saker sämre så var jag dålig på att förklara att reglerna till Questworlds precis som Fate kräver ett ganska rejält nytänk. Mina spelare är väldigt generösa, så de kanske förlåter mig om jag vågar komma dragande med Glorantha igen, men då ska det göras väldigt annorlunda.

Dragons at Dawn - När jag fick The Lost Dungeon of Tonisborg på posten blev jag pepp på riktig old school, dvs Blackmoor som Dave Arneson en gång spelade det. Dan Boggs intressanta försök att från fragmentarisk information återskapa nåt som liknar nåt som det de spelade i Mineapolis 1970-1974 är ett inte oävet system, och det passar mig bra med väldigt fri form och narrativ med "rulings, not rules". Lite extra kul att se att .Per. också spelar i Tonisborg! Det är så ytterligt förbryllande vinklar i de där grottorna!

---

Jag hade nog hoppats att få till mer spelande det här året, men med en spelgrupp som går på varannan vecka rytm så tar det tid att spela längre grejer. Blir ett spelmöte inställt så kommer nästa om 4 veckor. Det är tyvärr en massa vuxenliv. Jag lyckades inte heller spela några online cons detta år, vilket ytterligare minskade mängden spelande. Vad som känns bra är att vi nu kommit in i en rytm med D@D där de lite haltande försöken under året ersatts med bekannta marker av absurda äventyr i underjorden. Troubleshooters var ett försök till paus för mig, men det tog ett tag innan jag hittade sjöbenen igen.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Spelat
  • Eclipse Phase 2e
  • Fabula Ultima
  • GURPS 4e (Reality deviants in steampunk setting) + (Ice-age horror scenario).
  • Hemmabygd PbtA-baserad Wuxia-kampanj (Kampanjen är inne på sitt 3e år nu. Började som en kampanj i Tixia: Blood, Silk & Jade)
  • Pathfinder 1e: Legacy of Fire
  • Pathfinder 2e: One-shot som borde blivit TPK...
  • Pathfinder 2e Revised
  • Star Trek Adventures: Lower decks
  • The Troubleshooters. (Speltest av äventyret The Great Champagne Galop)

Spellett
  • The Troubleshooters (spelledde 1 pass på Gothcon + startat upp min kampanj. Håller på med The U-boat Mysterie)
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,090
Questworlds i Glorantha - Jag envisas med att dra in mina spelare i diverse lore tunga spel där de ibland känner sig tydligt förvirrade. Åter igen brast äventyrsmaterialet. Jag tänkte kickstarta med några billiga RQ äventyr från fanprogrammet för Glorantha på Drivethru, Jonstown Compendium. De verkade hyggliga, men det visade sig snart att de dolde sina brister under en massa kassa RQ regler. RQ är verkligen ett superkasst system för Glorantha!! För att göra saker sämre så var jag dålig på att förklara att reglerna till Questworlds precis som Fate kräver ett ganska rejält nytänk. Mina spelare är väldigt generösa, så de kanske förlåter mig om jag vågar komma dragande med Glorantha igen, men då ska det göras väldigt annorlunda.
Om du kan få tag på Red Cow (The Eleven Lights + The Coming Storm) till HQG så tycker jag att det är det bästa som över huvud taget publicerats för Glorantha. Tyvärr gör Chaosium i sin pågående revisionism allt de kan för att mörka att HeroWars/HeroQuest någonsin funnits eller ännu mindre spelat någon roll, så jag tror att det inte går att köpa ens digitalt (!) längre.

Det är också lurigt att det är fullt möjligt att göra ett äventyr som är bra för RQ men som inte funkar för HQG/QW.
 
Last edited:

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
225
2023 ja... Det har blivit mycket spelande, men inte särskilt varierat.

På våra sedvanliga rollspelstisdagar där vi nog närmar oss (eller redan har passerat) någon sorts tioårsjubileum vid det här laget så stretar vi på med en radda äventyr till Drakar och Demoner 2016, där jag avverkar rollpersoner i samma takt som jag byter kalsonger (vila i frid, Kroesus de Flax). Min höga body count där kan vara en hämnd för att jag sagt "ingen tillbaka-kaka" efter att ha lyckats lämpa av spelledarämbetet på någon annan.

I övrigt är det den där The Troubleshooters/Call of Cthulhu-kalopsen som jag spelleder, där vi kämpar på med Masks of Nyarlathotep.
 

Jim Profit

Veteran
Joined
24 Jun 2000
Messages
117
Location
Stockholm
Oj, bra fråga...

Warhammer Fantasy RP (eget system)
Delta Green (svensk setting, eget system)
Call of Cthulhu (mask of..., eget system)
Marvel Universe Role-Playing Game (raw)
Werewolf the Apocalypse (eget system)
Alpha Centauri (GURPS-modul baserad på datorspelet, eget system)
Oktoberlandet (raw)
Drakar och Demoner (svarta boxen, raw)

...kan finnas ytterligare, jag har svårt med minnet.
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
563
Location
Uppsala
Om du kan få tag på Red Cow (The Eleven Lights + The Coming Storm) till HQG så tycker jag att det är det bästa som över huvud taget publicerats för Glorantha. Tyvärr gör Chaosium i sin pågående revisionism allt de kan för att mörka att HeroWars/HeroQuest någonsin funnits eller ännu mindre spelat någon roll, så jag tror att det inte går att köpa ens digitalt (!) längre.

Det är också lurigt att det är fullt möjligt att göra ett äventyr som är bra för RQ men som inte funkar för HQG/QW.
Tack för tipset!

Ja tyvärr känner jag inte vidare varmare känslor för nya Chaosium, och deras hårdsatsning på RQ gör mig inte direkt mer positiv. Det sägs ju att QuestWorld ska publiceras framöver men jag tror knappt på det.

Förhoppningsvis går det göra bra äventyr till RQ för Glorantha, men jag verkar inte hittat dem än. Jag har funderat på Nick Brookes böcker, för han verkar ha en lagom respeklös inställning till RQ som regler och Glorantha som setting.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,090
Förhoppningsvis går det göra bra äventyr till RQ för Glorantha, men jag verkar inte hittat dem än.
Six Seasons in Sartar och dess fortsättningar kan vara värt att titta på om du inte gjort det.

Nick Brookes Life of Moonson är egentligen lajvprep för ett toppmöte i Månimperiet, och bitvis väldigt underhållande.
 
Last edited:

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,955
Location
Örebro
Spelat

DnD 5, Curse of Strahd. Inte hela då jag lämnade kampanjen, se @Rickard kommentar som stämmer väl in på min upplevelse.
SW, versionen med det lustiga tärningarna. Något jag gillar även om jag har hemskt svårt att läsa av symboler och hålla symboler i minnet.

Spelledare

DnD 5, klar med första boken i Tyranni of dragons. Nästa bok får vänta några år då jag har problem med DnD 5.

Pathfinder 2, spelardrivet i en del av Golarion där spelarna fick sätta riktning och jag hade satt upp lite olika skeenden runt om i regionen. Var väldigt kul och givande att endast behöva vara världen, reagera på spelarnas upptåg och tänka utifrån aktörernas perspektiv istället för ett plot-perspektiv.

Kommande

Ska spelleda King maker till PF2 med min digitala grupp. Kommer förmodligen ta evigheter om jag känner min grupp rätt, men jag har längtat efter att komma tillbaka till PF2. PF2 är ett av systemen som känns så rigoröst att det känns hemma och tryggt för mig. Det ger mig stödet jag saknar i DnD 5.
 

afBeaver

Veteran
Joined
6 Dec 2023
Messages
1
Spelat
Mutant UA
Cthulhu Confidential

Spelledare
Call of Cthulhu
Nya Drakar och Demoner
 

Ekorren

Warrior
Joined
10 Nov 2009
Messages
297
Location
Gävle
Dungeons and Dragons, Alien, Cyberpunk Red, Vampire the Masquerade, Exalted och Machineborn.
 
Top