Guide till Linnégatan med omgivning
Det är förstås, om man med "nördaffär" inte menar rollspelsaffär så är ju Dolores Serier ett givet besök. Jag började tänka på det här och kom fram till att ond bråd död ska naturligtvis göra turné på Linnégatan - Allt bra som nämnts i tråden finns ju där!
Linné-Masthugget-Majorna har en skön karaktär. Det har arbetarklasshistoria, men har gått till att få en mer kulturell prägel. Andra långgatan som går från Järntorget är stans alternativa avenyn.
Kolla! Jag har förberett en hel rutt!
(
Se bifogad fil. Den är ful som stryk, men det var det bästa jag kunde åstadkomma med den här datorn.)
Ta spårvagnen till Järntorget (J), det är en stor hållplats. Insup arbetaratmosfären med biografen Draken, Folkets Hus och skulpturerna av arbetarna på Olof Palmes plats. Och så Arbetarnas Hus eller vad det nu heter.
1. Dolores serier, Södra allégata 2B.
2. Haga nygata, mysigaste gatan i stan. Antikvariat, boklådor, cafén, hippiebutiker, och en butik som bara säljer hjärtan och en som bara säljer olivolja. Som Gamla stan i Stockholm, fast folkligare
3. Goblin Games, Tredje långgatan 8. Gömd i en källare. Säljer indierollspel!
4. Hagabion. Alternativ film. Käket är billigt och vegetariskt, kockarna är poeter. Rekommenderar lunch.
5. Skansen Kronan. Det är en gammal fästning. Kan vara kul att kolla på. Bra utsikt.
6. Slottskogen. Stor park, vacker. Kolla på sälar och älgar, mata grisar och getter, gå på naturhistoriska muséet, gratis under 25 år, 40 spänn annars. Käka picknick.
7. Om du orkar så kan du korsa Slottskogen och komma upp på Masthugget, också det med folkliga anor av mastbyggare. Från Masthuggskyrkan så har man en av de bästa utsikterna i sta'n, med utsikt både över västra Göteborg, (Majorna och Älvsborg) östra, (Centrum och sånt) och norra. (Hisingen) Slå mig en signal så kan jag komma ut och peka ut sevärdheterna om jag är hemma, jag bor på Masthuggskyrkans bakgård. 073-724 08 50 .
8. Oscar Fredriks kyrka, stans vackraste.
! Andra långgatan! Här kan man äta lunch, köpa antikviteter eller gå på porrbutik.
Gillar du indisk mat så finns det för övrigt fem sådana restauranger på andra och första långgatan.