Nekromanti Vad bör man passa på att se i Göteborg?

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Främst vilka spelbutiker som finns, och liknande nördigheter. Men vill också ha lite mer normala tips. Ska bara vara där en helg dock.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,427
Location
Maastricht
Du har Sfbokhandeln, Goblin Games, Games Workshop mm. Listan kan göras rätt lång.

Om du ska besöka nåt fräckt o är intresserad av naturvetenskap ska du kolla in Universeum, jag tycker det är ett ashäftigt ställe och lite av one of it´s kind i Sverige.

Om du vill lära dig lite om Gbg stad så kanske ta paddanbåtarn? Jag har själv inte gjort det men det ska tydligen vara intressant.

Älvsborgs fästning. Är väl i princip en hel förmiddag som går åt till det, men det är garanterat värt det.

Allt jag kom på på rak arm.
 

Grendel

Warrior
Joined
29 Mar 2003
Messages
379
Location
Göteborg.
Gå och ät på Svensk & Kinamat! Fantastiskt gott men en aning flottigt. Entrecoten är min absoluta favorit. - Och låt inte alkisarna störa dig, de håller sig på sin sida baren. :gremgrin: Ligger nära Bellevue spårvagnshållplats.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Poseidontricket!

Det får man inte missa. I övrigt är GBG en rätt sugig stad, jag rekommenderar att man helt sonika åker förbi.

- Ymir, tycker
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Svensk & Kinamat

Ah, se där, en finsmakare till! Jag bodde i flera år några hudnra meter från Svensk & Kinamat, och nyttjade restaurangen ofta. Fantastisk blandning av svensk husmanskost och kinesmat.

(Nåja, i verkligheten är det tämligen usel mat där, men ändå...)
 

Kropotkin

Warrior
Joined
25 Mar 2006
Messages
234
Location
Hisingen
Varå' e la bare å rôlla runt på avenyyyyn med fulla fjortisar och trollhättebor; Gå i snålblåsten på ett övergivet och öde evenemangsstråk; träffa konferenssknullare vid Gothia towers; tjôta med finska fyllon vid Backaplan; stå vid kopparmärra å hoppas att någon badar näck på hotell Avalon; dricka fulsprit på Nils Ericsson-terminalen; köpa kat i Hammarkullen; köpa stöldgods borta i Bellevue; åka vagn; skråla att 'med Levon i båten kan man le mitt i stormen'; bella offentlig 50-talskonst vid Axel Dahlströms torg; beundra den gröna ön - Sveriges Manhattan...

Götelaborg är en stad att bo i, den är inte besöksvänlig.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
I övrigt är GBG en rätt sugig stad, jag rekommenderar att man helt sonika åker förbi.
Word man, word. (förutom på GothCon då, det är trevligt)
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Slottskogen!

Åk till Slottskogen och ha det trevligt, det har sensationellt nog varit fint väder i Göteborg i flera dagar i rad!
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,427
Location
Maastricht
och liknande nördigheter
Det var där jag tänkte på när jag skrev att listan kan göras rätt lång.

Vilka fler rollspelsbutiker det finns? Det ska finnas nån ute på hisingen också om jag minns fel. Vad fan den heter får du fråga nån annan :gremtongue:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Vad är det? (NT)

Längt upp på avenyn står en stor jävla Poseidonstaty. Om man långsamt går runt den uppträder en rolig effekt när man betraktar den rakt från...jag tror det är vänstersidan. You'll see.

- Ymir, lättroad
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Re: Vad är det? (NT)

Det krävs att det är motljus. Enligt legenden tänkte sig skulptören först en mer välhängd Poseidon, och när hans idéer censurerades planerade han nämnda effekt som hämnd.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Guide till Linnégatan med omgivning

Det är förstås, om man med "nördaffär" inte menar rollspelsaffär så är ju Dolores Serier ett givet besök. Jag började tänka på det här och kom fram till att ond bråd död ska naturligtvis göra turné på Linnégatan - Allt bra som nämnts i tråden finns ju där!

Linné-Masthugget-Majorna har en skön karaktär. Det har arbetarklasshistoria, men har gått till att få en mer kulturell prägel. Andra långgatan som går från Järntorget är stans alternativa avenyn.

Kolla! Jag har förberett en hel rutt!

(Se bifogad fil. Den är ful som stryk, men det var det bästa jag kunde åstadkomma med den här datorn.)

Ta spårvagnen till Järntorget (J), det är en stor hållplats. Insup arbetaratmosfären med biografen Draken, Folkets Hus och skulpturerna av arbetarna på Olof Palmes plats. Och så Arbetarnas Hus eller vad det nu heter.

1. Dolores serier, Södra allégata 2B.

2. Haga nygata, mysigaste gatan i stan. Antikvariat, boklådor, cafén, hippiebutiker, och en butik som bara säljer hjärtan och en som bara säljer olivolja. Som Gamla stan i Stockholm, fast folkligare

3. Goblin Games, Tredje långgatan 8. Gömd i en källare. Säljer indierollspel!

4. Hagabion. Alternativ film. Käket är billigt och vegetariskt, kockarna är poeter. Rekommenderar lunch.

5. Skansen Kronan. Det är en gammal fästning. Kan vara kul att kolla på. Bra utsikt.

6. Slottskogen. Stor park, vacker. Kolla på sälar och älgar, mata grisar och getter, gå på naturhistoriska muséet, gratis under 25 år, 40 spänn annars. Käka picknick.

7. Om du orkar så kan du korsa Slottskogen och komma upp på Masthugget, också det med folkliga anor av mastbyggare. Från Masthuggskyrkan så har man en av de bästa utsikterna i sta'n, med utsikt både över västra Göteborg, (Majorna och Älvsborg) östra, (Centrum och sånt) och norra. (Hisingen) Slå mig en signal så kan jag komma ut och peka ut sevärdheterna om jag är hemma, jag bor på Masthuggskyrkans bakgård. 073-724 08 50 .

8. Oscar Fredriks kyrka, stans vackraste.

! Andra långgatan! Här kan man äta lunch, köpa antikviteter eller gå på porrbutik.

Gillar du indisk mat så finns det för övrigt fem sådana restauranger på andra och första långgatan.
 
Top