När jag läste tråden tänkte jag skriva något sådant. Vi spelar ofta länge, flera år med ett par timmars spelmöte nästan varje vecka. Då finns en massa etablerad miljö; natur, samhälle och SLP:ar. Där spelar höger eller vänster allt som oftast någon roll, nu eller senare. De kvantresar som förekommer i mitt spelledande ligger liksom ovanpå miljön med dess interna redan etablerade kända eller okända val. RP:na möter skråmäster för lag- och ceremoniskrået oavsett om de tar Storgatan från palatset till piazzan eller om de tar en liten omväg genom rikemanskvarteren som ligger mellan palatset och piazzan. Valet spelar roll för vad de kan lägga märke till i det spända läget i staden, vilka som kan lägga märke till dem och så vidare, bara just inte huruvida de möter skråmäster eller ej.Som jag ser det - och som jag tror flera varit inne på redan - är det här egentligen bara ett problem om kvantresen omintetgör ett aktivt och till synes meningsfullt val spelarna gjort. Jag ser inget problem med att rollpersonerna t ex kommer att träffa på en viss SLP på väg till huvudstaden vare sig de reser på landsvägen eller seglar på floden, såvida inte valet av resväg hade att göra med om de ville träffa eller undvika SLPn. Problemet är när det blir illusionism av det hela - när man låter spelarna tro att deras beslut gör en skillnad för äventyret men de egentligen inte gör det.
Men det är förstås också en fråga om spelstil och smak.
En SLP som har en förmåga veta var rollpersonerna är och genskjuta dem (exempelvis en flygande hökögd Airide) antar jag inte blir en kvantrese?
Last edited: