Vad är en kvantrese?

Ah jösses.. om du lyckas, berätta för mig hur du lyckas med det här! Jag har inte gett mig på det och får lite lätt svindel vid tanken.

Det närmsta jag sett var väl typ Sirenens klagan som är typ.. ett gäng olika platser/personer och en motivation/konflikt som knyter ihop dem. Det blir nog en sammanhängade story av det när man ser tillbaka, men exakt väg / osv är oklart från utgångspunkten. Och den börjar med ett möte som drar in RPna i kampanjen.
Min plan är väl (spoilers för mina Eon-spelare):
Jag vill ha en kampanj där rollpersonerna syltas in i:
(1) Politiken i det lilla kungariket Cermira.
(2) En konflikt mellan två övernaturliga makter, den uråldrige isguden Kuberon och den aspirerande demonfursten Lucatha. Den senare har också infiltrerat en tredje övernaturlig gruppering, Skugglandets Månskenshov, medan den förra tjänas av diverse suspekta små kulter.
Rollpersonerna dras in genom att de dels undersöker en av dessa kulters människooffer-verksamhet, dels genom att vissa av dem är ej erkända bastarder till rikets kung som söker hans erkännande. En annan av kungens bastarder har också en koppling till Månskenshovet och Lucatha som lär bli relevant. Tanken är att den "slutgiltiga" antagonisten kan vara såväl Kuberon som Lucatha – det beror på deras val. Men det är svårt för mig att sy ihop allt. Och så vill jag ha med en ishockeymatch!

Jag vet inte om “kvant” är rätt ord för det, eftersom kvant handlar om sannolikhet. Det här begreppet verkar vara det motsatta, att något är ödesbestämt av motsvarigheten till Gud: det spelar ingen roll vad som händer, utgången är förutbestämd, en slags spelledarfiat.

Hur menar du nu? Kvantmekanisk superposition handlar (typ) om att elektroner kan vara i två lägen samtidigt fram tills de observeras.
Vågfunktionen är en sannolikhetskurva. När partikeln behöver ett fast värde i vår makrovärld så kollapsar kurvan och utfallet för var den befinner sig, om vi pratar om position, är inom den sannolikhetskurvan. En foton som träffar en vägg har ett visst spann av möjliga utfall som bestäms av vågen. En foton som skulle träffa Pluto kan inte plötsligt träffa Jorden.

Med andra ord så kan det finnas en slags “kvantrese”, på så vis att äventyret bestämt att det finns en rimlig sannolikhet att den är mellan sin håla och under bron under den tiden av dygnet, och man får reda på var utfallet är när man dyker upp. Men det låter som om det här begreppet mer handlar om att SL inför något som inte skulle hända om karaktärerna lyckas eller gör andra val.

Vågfunktionen är en sannolikhetskurva. När partikeln behöver ett fast värde i vår makrovärld så kollapsar kurvan och utfallet för var den befinner sig, om vi pratar om position, är inom den sannolikhetskurvan. En foton som träffar en vägg har ett visst spann av möjliga utfall som bestäms av vågen. En foton som skulle träffa Pluto kan inte plötsligt träffa Jorden.

Med andra ord så kan det finnas en slags “kvantrese”, på så vis att äventyret bestämt att det finns en rimlig sannolikhet att den är mellan sin håla och under bron under den tiden av dygnet, och man får reda på var utfallet är när man dyker upp. Men det låter som om det här begreppet mer handlar om att SL inför något som inte skulle hända om karaktärerna lyckas eller gör andra val.
Fast superpositionen handlar väl ändå om att partikeln befinner sig i två tillstånd samtidigt. Att invända med att det inte betyder att den befinner sig på alla positioner samtidigt är irrelevant.

Kvantresen befinner sig också på två positioner samtidigt fram tills den observeras. Jag tror inte det innebär någon reell risk för missförstånd att man inte kan använda kvantresar för att göra ett dubbelspaltexperiment.

Man kan ju alltid kalla den för »Roman Ogre« istället om man tycker att fysiken skaver – alla vägar bär till resen…

Fast superpositionen handlar väl ändå om att partikeln befinner sig i två tillstånd samtidigt. Att invända med att det inte betyder att den befinner sig på alla positioner samtidigt är irrelevant.

Kvantresen befinner sig också på två positioner samtidigt fram tills den observeras. Jag tror inte det innebär någon reell risk för missförstånd att man inte kan använda kvantresar för att göra ett dubbelspaltexperiment.
Det är snarare så att tillståndet inte är bestämt, än att det faktiskt har två bestämda tillstånd samtidigt. Och “observation” i sammanhanget betyder inte att någon måste stå och iaktta det, utan att tillståndet får ett bestämt och därmed mätbart utfall i vår makrovärld.

Men det här är egentligen inte särskilt relevant, och jag riskerar att spåra ur tråden. Min poäng var mest att vågfunktionen som är central i kvantfysik handlar om sannolikheten och obestämda utfall inom vissa ramar, medan “kvantrese” verkar syfta på att SL ändrar vad som skulle ha hänt för att få en viss effekt i scenen.

Back