D&D Vad är 5es arvegods?

Vill gräva lite mer i detta. Egentligen aldrig läst Vance, bara om. Kan ni utveckla varför det är det ett dåligt arv? Magikern laddar en besvärjelse på en viss nivå och kan bara minnas x st. När en är använd är den borta. I DnD hämtar magikern ny "ammunition" från sin formelbok (motsvarande) under vila. Hur fyller en magiker i Vance böcker på? Hur borde DnD gjort?
Den här sortens magi är ännu mer dramatiskt begränsad hos Vance - du kan en besvärjelse, en gång alls. De liknar mest den Stora Besvärjelsen i Rincewinds huvud på det viset.

Notera att det är den B:iga formen av magi - bra magiker som Rhialto i stället använder i stället Sandestins, magiska tjänsteandar. (Och samlar gärna Ioun Stones.)

Det finns också alternativ 3) eftersom den stora publika speltesten gav svaret att de som då utgjorde publiken var extremt nostalgiska och ville ha en "återställning" efter 4e.
Ja, man behöver ha med sig att DnD5 är gjort för att vara "one edition to rule them all", att få med sig så många som möjligt som gillade 4e, som gillade 3e, som gillade Pathfinder som gillade gammelDnD. Faktorer som är helt externa från "hur gör vi ett bra system" kommer så så klart att påverka systemet.

Det jag kan gilla med OSR-rörelsen är att den gör regler och äventyr som inte behöver kompromissa. Det skapar en större verkshöjd.

Jag klagar ofta på DnD5, men jag är väldigt glad att det inte var mitt jobb att göra spelat. Omöjlig uppgift.

Back