För att återknyta till mitt första inlägg i tråden, hur kan man använda sådan kunskap till att göra rollspelen roligare?
För mig är det en klar förhöjning när när jag spelar Warhammer FRP, när man kommer in och sätter sig på ett värdshus, att man får en kort beskrivning av vad so ställs fram på bordet. Och gärna då något mer kreativt än "grillat kött och öl" eller "bröd och ost" (även om det så klart också har sin plats!), och kanske något lite "humoristiskt".
Jag har för mig att det är i "Shakespear in love" som man hör en kypare i bakgrunden förklara att "ikväll har vi en bovetepankaka med en inlagd grisfot eller en..."
Något som sen förekommit ett par gånger på mina menyer
Och det behöver vara någon stor grej. Ibland får man helt enkelt höra vad som ställs ner framför en, ibland kanske man får två allternativ och måste välja mellan. Det ska gå fort, var lite kul, sätta lite känsla av att vi är i en annan tid på en annan plats (om man nu är det). Men för mig är olika former av faktiskt historiska recept kul just för att skapa den där känslan av en annan tid. (Sen om det görs genomtänkt så skapar det en djupar känsla av att det är en faktisk värld för mig, i synnerhet om matkulturen har en slags intern logik).
Och självfallet kan det sätta lite känsla för läget på platsen man är på. Är det som serveras tun välling och utspätt öl? Okej, saker är lite knappert. Är även en enkel lunch fem olika rätter med vin? Okej, goda tider!
I en fantasyssetting kan man ju även använda det här för att hinta om vad det finns för monster i närheten. Gulash gjord på gripskank? Wyvernpaj? Okej, det finns alltså gripar (eller wyvernar) i området och folk här är så pass bekväma med dem att man jagar dem för mat.
Men jag tycker det viktigaste är att inte nörda ner sig i mat som en del av rollspelet. Det där kan vara kul sidodiskutioner under den faktiska matpausen sen. I spel tycker jg det ska vara ett kort ögonblick som flyter förbi och skapar lite känsla.
Sen beror det väl på spelgruppen och kampanjen. Framförallt så är detta kanske något som är bra att göra i början av en kampanj, eller varje gång spelarna anländer till en ny region för att skapa lite känsla och skillnad. När man väl har gjort det en gång kan man ju skippa över det så länge spelarna är i samma trakt.
Det kan också vara vettigt när man har nyare spelare (inte alltid men ibland) som kanske är lite osäkra och det faller på SL att stå för mycket av snacket. Att få igång spelarna att prata med serveringspersonal om matsedeln kan vara ett bra sätt att värma upp dem lite tillls de blir bekväma med att prata med olika fantasipersoner gestaladade av SL.