Nekromanti Vad är viktigast?

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,419
Ja, nu skriver jag den 2000de tråden på rollspels-forumet (Jippie!! :gremwink: ) och då tänkte jag fråga vad som är viktigast när man spelar rollspel, enligt er? Är det känslan, rollgestaltningen eller vad är det?

För mig är det gemenskapen egentligen. Man gör något tillsammans även om det inte är livsviktigt så är det oftast ett gemensamt mål man vill uppnå tillsammans. Det är en underbar känsla som givetvis kan uppnås genom fotboll, segling eller camping men rollspelet har en sida till. Man kan dela med sig av sin fantasi på ett alldeles otroligt sätt. :gremsmile:

Hur känner ni och vad tycker ni?

** Jag sökte på den här topicen men hittade inga tidigare trådar så ni får stå ut med frågan :gremwink: **
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
För omväxlings skull...

...säger jag stämningen. Stämningen när man lyckas skapa en historia tillsammans. Stämningen när ingen längre sitter och tittar på, utan alla spelar, eller ännu bättre, är sin roll.

Det är bäst, det är viktigast. För då får man gemenskapen på köpet. :gremsmirk:

/BD, stämningsmänniska...eh...dvärg.
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Re: För omväxlings skull...

...säger jag stämningen. Stämningen när man lyckas skapa en historia tillsammans. Stämningen när ingen längre sitter och tittar på, utan alla spelar, eller ännu bättre, är sin roll.
Jag tycker att ni båda har rätt. För mig är det dessutom mycket viktigt att alla upplever att det är roligt när man spelar.

/Honken
 

mcwolfe

Veteran
Joined
11 Dec 2001
Messages
172
Location
Vänersborg
Hmm.. Viktigast är nog att det är roligt för alla närvarande.
Sen är det många faktorer som hänger ihop.. Fixar spelarna (och spelledaren) sina rollpersoner bra så kommer stämningen lite grand av sig själv... Och då trivs alla (förhoppningsvis) och det blir bättre gemenskap...

Typ...

Mvh
McWolfe
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: För omväxlings skull...

Ja, jag tycker nog också att det viktigaste är att vi har roligt. Har vi roligt brukar dessutom de övriga punkterna komma automagiskt...
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Känslan/stämningen, helt klart!
Det ska vara roligt att spela. Är det inte det, bör man förändra spelstilen. Hjälper inte det, får man sluta spela för varför hålla på med något som inte är roligt?

/Skuggvarg
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Ha- jag tycker något annorlunda!

Berättelsen! Det är det viktigaste!

Rollspel är kul på det sättet att det är nästan som film.
Fast bättre! Jag brukar förklara för folk som inte vet vad rollspel är att de ska föreställa sig att de är med i en skräckfilm.
"Skulle du isåfall ensam gå ner i källaren?"
De flesta svarar nej. Då frågar jag vad de skulle göra istället, varpå svaren blir många. Just det de väljer att göra, är vad jag kallar rollspel.

Men jag gillar inte dåliga moduler där handlingen drivs framåt av spelarnas (inte samma sak som rollpersonerna!) initiativförmåga. Utan berättelsen ska vara noggrant utarbetad.
Utan en bra berättelse(=modul/scenario/äventyr) spelar det ingen roll om stämningen är på topp, jag har tråkigt.

Kanske tycker jag detta för att jag oftast är SL. Jag tror att jag vill vara ngn sorts regissör men med tillägget att rp faktiskt kan ändra mina planer...

Ok, jag tycker åtminstone inte som majoriteten...


/Basenanji
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Objection, your honor!

Berättelsen! Det är det viktigaste!
Ursäkta, men hör inte berättelsen ihop med känslan och stämningen? Det anser i alla fall undertecknad varg.

/Skuggvarg
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,589
Vilka tilltugg man har

Fast det är klart, stämning, inlevelse och framför allt att ha roligt spelar också roll.

Ibland kan alla ha skitkul och sitta och gapskratta genom ett helt scenario som var tänkt som skräck. Det behöver inte vara fel, ibland får man som spelledare bara bita i det sura äpplet och anpassa sig.
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
I object too, your honour!

spelar det ingen roll om stämningen är på topp, jag har tråkigt.
Här säger du emot dig själv så det skvätter långväga omkring :gremwink:

Om du har tråkigt är inte stämningen på topp. Det är när alla njuter av spelet som stämningen är på topp och detta kan knappast beskrivas som en situation där någon har tråkigt.
Hävdar du också att ifall handlingen är bra, men alla andra medspelare är märkbart uttråkade så har du ändå roligt? Jag betvivlar det.
Stämningen innefattar så mycket. Däribland att alla har roligt, men också att alla lever med och att berättelsen passar tillfället. Hur kan du prioritera en detalj framför en helhet?

/BD, advokat.
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Viktigast är att ha roligt tillsammans och att genom att slå sina kloka (?) huvuden ihop nå ett gemensamt mål vilket ger åtminstone mig en enorm kick.

Rollspelet har gett mig otroligt mycket. Förmåga att improvisera, fatta beslut, samarbeta och uppskatta människors olikheter... självförtroende... allvarligt tackar jag rollspelandet för mycket jag har uppnått i mitt liv.

Vänskapen som uppstår i spelgruppen värderar jag också högt. Om mitt spelgäng skulle delta i Robinson skulle det bli världens tråkigaste TV. Vi skulle leta lite mat, göra T20 av några snäckor och tillbringa resten av tiden med att spela.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,589
Mycket bra synpunkter

Problemlösningen och utmaningarna är viktiga. Kamratskap likaså.

allvarligt tackar jag rollspelandet för mycket jag har uppnått i mitt liv.
Samma här.

Om mitt spelgäng skulle delta i Robinson skulle det bli världens tråkigaste TV.
Vi skulle skapat nytt tittarrekord! Komma med kontroversiella uttalanden framför kameran, stjäla motståndarnas mat, riva deras läger när de inte ser, gräva fallgropar i deras strand, gömma bläckfiskar i deras sängar, befäst vårt eget läger, moonat kameramän, diskuterat regelfrågor i de löjliga tävlingarna, samarbetat för att skaffa mat (en tar som sin pryl med sig en satellit-telefon med solcellsladdare, en tar med ett kreditkort) och på det hela taget stuckit kniven i ryggen på motståndarna. När det bara var vi fyra kvar skulle vi kommit överens om att dela prispengarna oavsett vem som vinner så att alla kan slappna av och ta det lugnt. Sedan vinner jag för att de andra slappnat av och tagit det lugnt, varpå jag behåller alla prispengar. Jag säger upprörande saker i intervjuer så att media vill intervjua mig mer vilket jag kommer att ta bra betalt för. Jag köper en söderhavsö för pengarna och lever i lyx resten av livet.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Försvaret kallar in...

Ok, jag håller med om att det finns motsägelser i mitt resonemang.

Vad jag tycker är viktigt är att man använder sig av bra grundstoff.

Ok, självklart vill jag att alla inblandade ska ha roligt, men är inte det lite tråkigt att komma fram till?
För det håller väl alla med om? Att man spelar rollspel för att ha kul?! Det som är intressant är väl isåfall hur man får så där bra stämning?

Så jag spetsar till det lite, genom att påpeka hur kul (jag) tycker det är med ett riktigt, riktigt bra äventyr/modul/liknande...

/Basenanji
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Mysighetsfaktorer !!

Jag tycker nog att det mesta är viktig. Att man har ett trevlligt & välförberett rollspel, en mysig & gemtylig stämmning med alla tillbehör. & mycket tid, så slipper man stressa !!
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Re: För omväxlings skull...

Ja, jag tycker nog också att det viktigaste är att vi har roligt. Har vi roligt brukar dessutom de övriga punkterna komma automagiskt...
Det är helt riktigt. Dessutom så lär det ju vara så att spelarna som inte har roligt inte kommer att fortsätta spela heller.

/Honken
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Jag håller med dig, gemenskapen är viktigast.

Därefter kommer nöje, att det är kul att spela. (Det är inte kul när man sitter fast, när äventyr är uppenbart rälsade, eller när det är inbördesbråk.)

Sen kommer spänning. Spännande tycker jag det är att undersöka det okända, att lirka i intriger, detektivarbete, främmande landskap och kulturer.

Sen kommer rollgestaltning, regelkunnighet och så i allt minskande egentlig betydelse.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,589
Re: Mysighetsfaktorer !!

Mysighetsfaktorn kan dock orsaka språkproblem.

Jag vet folk som försökt tala om för tyskar att de har mysigt: "Wir haben sehr Gemüse!". Ber om ursäkt för eventuella felstavningar.

Det sagt så tycker jag frånvaro av stress är viktigt. Att behöva vänta på folk som är sex timmar försenade utan att de hör av sig (har hänt med motiveringen att de varit trötta och tagit en tuppllur, sedan ätit för att sedan hyra en film...) eller att alla vill äta vid olika tidpunkter pissar av mig enormt.
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
I och för sig har du rätt... OT?

...med tanke på hur fullständigt idiotiskt alla röstar i Robinson så kan ingen ha spelat rollspel. Taktik verkar inte vara deras starkaste sida.

Själv har jag efter en hel del Junta-spelande lärt mig fult spel - som en sann intrigmakerska skulle jag fejka en skada så att jag slapp tävla, hitta på en massa lögner om mina motståndare och gå till finalen:

Robinsondeltagare: Hej Elin, hur är det idag?
Elaka Elin: Jodå, men jag mår lite dåligt över hur vissa i lägret snackar...
Robinsondeltagare: Vadå snackar?
Elaka Elin: Nej, jag skulle aldrig ha sagt något...
Robinsondeltagare (oroligt): Vadå? Vadå? Är det om mig?
Elaka Elin: Jag kan varken bekräfta eller dementera den saken. Fint väder idag förresten!
Robinsondeltagare (ilsket): Är det den där Anneli? Vilken bitch!
Elaka Elin: Jag har ju inte pratat med Anneli direkt, men... det snackas...
Robinsondeltagare: That´s it! Hon ska få min röst, den falska apan!

Och när det bara var du och jag kvar på ön, Troberg, så skulle jag svälta ut dig så att du inte orkade tävla i finalen. Ledsen, men sånt är spelet!

Elaka Elin: Opppps, jag råkade tappa ner riset i sanden. Hade inte du hunnit äta än???
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,589
Re: I och för sig har du rätt... OT?

Själv har jag efter en hel del Junta-spelande lärt mig fult spel
Ha, du talar med den definitiva härskaren över Los Republica de Los Bananas!

Och när det bara var du och jag kvar på ön, Troberg, så skulle jag svälta ut dig så att du inte orkade tävla i finalen. Ledsen, men sånt är spelet!
Dels är jag en sån där som kan leva i tre dagar på en påse chips, dels skulle jag vid det laget haft ett gömt skafferi stulen mat stort nog för att stoppa en genomsnittlig svältkatastrof.

Vi skulle kanske ställa upp, utplåna ett lag var och dela på pengarna? Vem tar mobilen och vem tar kreditkortet, så att vi kan beställa pizza medan de andra svälter?

Det där föremålet man får ta med sig, tror ni att de skulle gå med på en k-pist?
 
Top