Mogger
Hipsteranka
krank said:Alla tradspel har hård uppdelning SL/spelare.
Hur är det i Feng Shui? Jag har inte spelat det men har för mig att spelaren har ganska mycket inflytande över miljö.
krank said:Alla tradspel har hård uppdelning SL/spelare.
Måns said:Hur är det i Feng Shui? Jag har inte spelat det men har för mig att spelaren har ganska mycket inflytande över miljö.
Poppe said:Personligen ser jag därför tradrollspel som rollspel som inte är medvetna om och inte ger uttryck för en kreativ agenda.
krank said:Det du gör är i princip att sätta likhetstecken mellan "trad" och "dumt/korkat/omedvetet/dåligt, och det tycker jag inte är en särdeles sund inställning.
krank said:Det du gör äri principatt sätta likhetstecken mellan "trad" och"dumt/korkat/omedvetet/dåligt, och det tycker jag inte är en särdeles sund inställning.
Okej. Jag kan kanske köpa dethär, men det är en definition som är väldigt olik de många snarlika definitioner av trad-spel som dykt upp i tråden tidigare.Poppe said:Personligen ser jag därför tradrollspel som rollspel som inte är medvetna om och inte ger uttryck för en kreativ agenda.
Möller said:Är det då alltså, enligt dig, ett simulationistiskt indie-spel?
Jag frågade ju Poppe. Men okej.Måns said:Möller said:Är det då alltså, enligt dig, ett simulationistiskt indie-spel?
Inte ställa indie mot trad. Om indie är Story Now (vilket det i princip är för mig) så står det på egna ben och här är det trad vi undersöker.![]()
Vad är trad?
Finns det något som man inte kan ta bort från tradrollspel, för då slutar det att vara trad?
Gurgeh said:Principen:
1. Spelledaren har inte rätt.
2. Har spelledaren fel, se regel 1.
Ska det inte vara "...har alltid rätt"?
Gurgeh said:Finns det något som man inte kan ta bort från tradrollspel, för då slutar det att vara trad?
Principen:
1. Spelledaren har alltid rätt.
2. Har spelledaren fel, se regel 1.
Även om det är många saker man förknippar med tradrollspel så känns det här ändå som någon form av ankarpunkt. Ju mer man luckrar upp den, desto mindre trad känns spelet.
/tobias
Finns det något som man inte kan ta bort från tradrollspel, för då slutar det att vara trad?
Finns det något som man inte kan lägga till tradrollspel, för då slutar det att vara trad?
Etepete said:Det här håller jag inte med om. Indierörelsen lyfte fram de här frågorna om vem som gör vad i en spelgrupp - men det betyder inte att det var en okänd frågeställning innan. T.ex. hade neoviking roterande spelledarposition, och det fanns säkert andra spel som lekte med konceptet innnan.
Själv skulle jag vilja påstå att det är omöjligt att spela rollspel utan att spelarna i någon mån är med och skapar världen och berättelsen. Och innan de här frågeställningarna blev formaliserade genom indievågen så fanns det en glidande skala på hur mycket samberättande som utövades. Friform speciellt hade ju VÄLDIGT mycket av detta.